  • 1. Data: 2003-02-25 19:37:58
    Temat: Uwarunkowania karne alkoholu w miejscu publicznym
    Od: "janka kowalska" <f...@N...gazeta.pl>

    Na przestrzeni ostatnich miesięcy mamy do czynienia z prawdziwą epidemią
    sytuacji, których scenariusz można przedstawić następująco:

    1. Obywatel X. dzwoni na Policję, informując że obywatel Y. - zazwyczaj
    lekarz, ale może to być np. wójt czy nauczyciel - jest nietrzeźwy na
    stanowisku pracy. Bywa tak, że obywatel X. nie podaje nazwiska i dzwoni z
    telefonu "na kartę", czyli uniemożliwiającego identyfikację rozmówcy (dwa
    przypadki znane mi osobiście).
    2. Efektem telefonu jest zazwyczaj wyjazd brygady interwencyjnej, która wpada
    do odnośnej instytucji - szpitala, urzędu gminy, szkoły - i podsuwa
    obywatelowi Y. alkomat pod buzię.
    3. Obywatel Y. zazwyczaj (bo ludzi świadomych swoich praw nie ma w naszym
    kraju nadmiernie dużo) dmie w tutkę i na wskaźniku mamy np. 0,9 promila
    okowity w wydychanym powietrzu.
    4. Relacja z aferki ukazuje się w TV - najlepiej publicznej - obowiązkowo z
    udziałem Prokuratora, który mówi o wdrożonym postepowaniu wyjaśniającym, a
    czasem nawet o rychłym postawieniu zarzutów.

    W związku z powyższym scenariuszem mam kilka pytań - które adresuję do
    PRAWNIKÓW (a nie fanatyków trzeźwości, moralności publicznej i podobnych
    kategorii):

    1. Jakiego konkretnie przestępstwa lub wykroczenia dopuszcza się pijany
    doktór, wójt, belfer?
    2. Jaka sankcja karna grozi za odmowę dymania w alkomat lub pobrania krwi na
    badanie - niezależnie od tego, czy osoba niedymająca lub niepoddająca się
    wampiryzacji jest, czy nie jest "pod wpływem alkoholu lub podobnie
    działającego środka"?
    3. Czy w ogóle cała akcja omówiona w scenariuszu 1.-4. nie jest bezprawna,
    jeśli zdarzenie nie spełnia warunków wymienionych w Kodeksie Karnym
    (prowadzenie samochodu po gorzale itp.) ani w przepisach karnych Ustawy o
    wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (nieobyczajne
    zachowanie osoby "pod wpływem", spożywanie, sprzedawanie alkoholu w miejscu
    publicznym itp.)?

    Niech puryści moralni nie myślą, że chodzi mi o możliwość bezkarnego picia w
    pracy. Jestem lekarzem, spotykam się z mnóstwem ludzi i prawie codziennie
    zdarza się, że to, co im mówię, nie zgadza się z tym, czego oczekiwali. I nie
    chcę, żeby ktoś, komu nie spodobała się moja diagnoza (związana np. z rentą,
    czy odszkodowaniem), twarz czy nazwisko, mógł wyżyć się na mnie dzwoniąc pod
    997. Dla niego to 1 minuta i 34 grosze. Dla mnie to parę godzin głupich
    rozmów z podejrzliwymi facetami i poczucie, że jestem śmieciem, którym można
    pomiatać na podstawie ... No właśnie - na jakiej podstawie?
    Podobno państwo prawa polega na tym, że pomiatanie człowiekiem jest możliwe
    tylko wtedy, gdy jest na to odpowiedni przepis. Nie ma przepisu - nie ma
    pomiatania.
    Na tym polega wolność.
    Podobno.
    Prawnicy - którzyście ostoją i rdzeniem demokracji - odpowiedzcie!
    J. Kowalska

  • 2. Data: 2003-02-25 20:09:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | 1. Jakiego konkretnie przestępstwa lub wykroczenia dopuszcza się pijany
    | doktór, wójt, belfer?

    USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i
    przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

    Art. 43(1). 1. Kto spożywa napoje alkoholowe wbrew zakazom określonym w art.
    14 ust. 1 i 2a-6 albo nabywa lub spożywa napoje alkoholowe w miejscach
    nielegalnej sprzedaży, albo spożywa napoje alkoholowe przyniesione przez
    siebie lub inną osobę w miejscach wyznaczonych do ich sprzedaży lub
    podawania,
    podlega karze grzywny.
    2. Usiłowanie wykroczenia określonego w ust. 1 jest karalne.
    3. W razie popełnienia wykroczenia określonego w ust. 1 można orzec
    przepadek napojów alkoholowych, chociażby nie były własnością sprawcy.

    Dla jasności

    Art. 14. 1. Zabrania się sprzedaży, podawania i spożywania napojów
    alkoholowych:
    1) na terenie szkół oraz innych zakładów i placówek
    oświatowo-wychowawczych, opiekuńczych i domów studenckich,
    2) na terenie zakładów pracy oraz miejsc zbiorowego żywienia pracowników,
    3) w miejscach i czasie masowych zgromadzeń,
    4) w środkach i obiektach komunikacji publicznej,
    5) (skreślony),
    6) w obiektach zajmowanych przez organy wojskowe i spraw wewnętrznych, jak
    również w rejonie obiektów koszarowych i zakwaterowania przejściowego
    jednostek wojskowych.
    1a. (skreślony).
    2. (skreślony).
    2a. Zabrania się spożywania napojów alkoholowych na ulicach, placach i w
    parkach, z wyjątkiem miejsc przeznaczonych do ich spożycia na miejscu, w
    punktach sprzedaży tych napojów.
    3. Zabrania się sprzedaży, podawania i spożywania napojów zawierających
    więcej niż 18% alkoholu w ośrodkach szkoleniowych.
    4. Zabrania się sprzedaży i podawania napojów zawierających więcej niż 18%
    alkoholu w domach wypoczynkowych.
    5. Sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów zawierających więcej niż 4,5%
    alkoholu może się odbywać na imprezach na otwartym powietrzu tylko za
    zezwoleniem i tylko w miejscach do tego wyznaczonych.
    6. W innych nie wymienionych miejscach, obiektach lub na określonych
    obszarach gminy, ze względu na ich charakter, rada gminy może wprowadzić
    czasowy lub stały zakaz sprzedaży, podawania, spożywania oraz wnoszenia
    napojów alkoholowych.

> [...]
    | badanie - niezależnie od tego, czy osoba niedymająca lub niepoddająca się
    | wampiryzacji jest, czy nie jest "pod wpływem alkoholu lub podobnie

    Nie ma żadnej sankcji za odmowę poddania się badaniu. Tylko że Policja ma
    prawo zastosowania tak zwanych Środków Przymusu Bezpośredniego w celu
    dokonania badania. W praktyce zmuszenie do dmuchania w alkomat jest raczej
    mało wykonalne, ale do pobrania krwi już tak. Wystarczy unieruchomić
    pacjenta. Podstawą prawną takiego badania jest art. 47 powołanej ustawy.

> [...]
    | wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (nieobyczajne
    | zachowanie osoby "pod wpływem", spożywanie, sprzedawanie alkoholu w

    Jeśliby działanie podejrzanego nie wyczerpywało znamion przestępstwa lub
    wykroczenia, to oczywiście działanie Policji byłoby bezzasadne. No ale dość
    szeroki katalog miejsc, gdzie spożywanie alkoholu jest zabronione powoduje,
    że zasadniczo poza prywatnym mieszkaniem niemal wszystko da się naciągnąć.
    Najczęściej "naciąga się na teren zakładu pracy, no bo z reguły chodzi o
    jakiś zakład, a ustawodawca nawet nie zawarował, że ma to być zakład pracy
    sprawcy. Tak więc jak ja pójdę do kumpla i będę chlał w jego pracy, to też
    to będzie wykroczenie, choć mnie nic z tym miejscem nie wiąże.

  • 3. Data: 2003-02-25 20:32:12
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    Zapominacie państwo o tym, że lekaż bez zgody pacjenta nie moż e pobrać krwi
    do badania i tu sie robi łędne koło jeśli pijany nie wyrazi zgody. Jedynie
    zażadzenie sądu może tą sytuacje zmienić, jednak do tego czasu pacjent
    zazwyczaj trzeźwieje.

    Stan_Z

  • 4. Data: 2003-02-25 20:54:28
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Stan_Z wrote:
> [...]
    > do badania i tu sie robi łędne koło jeśli pijany nie wyrazi zgody. Jedynie
    > zażadzenie sądu może tą sytuacje zmienić, jednak do tego czasu pacjent

    Na jakiej podstawie twierdzisz, że nie może?

    KG

  • 5. Data: 2003-02-25 23:31:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 25 Feb 2003, Kamil Golaszewski wrote:

> [...]
    [...]
    >+ Na jakiej podstawie twierdzisz, że nie może?

    *Wydawało mi się* że jest to tak, że może. Ale jak badany
    uniemożliwia bezpieczne pobranie krwi (szarpie się przy
    próbie wprowadzenia igły) to jest kłopot... określany
    właśnie jako "nie może" :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-02-26 00:45:34
    Od: Marcyś <m...@n...pl>

    Użytkownik "Stan_Z" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > do badania i tu sie robi łędne koło jeśli pijany nie wyrazi zgody. Jedynie
    > zażadzenie sądu może tą sytuacje zmienić, jednak do tego czasu pacjent

    Pewnie że nie może, tylko musi.
    Jeśli odmówi - podpada pod art. 239 kk.
    A pacjent może sobie odmawiać, są na to sposoby,
    żeby mu krwi upuścić. Mozna gościa obezwładnić
    tak, że żaden lekarz nie powoła się na zagrożenie
    zdrowia.
    Zresztą krew pobiera pielęgniarka, lekarz
    tylko odfajkowuje badanie przed pobraniem.
    Gdyby zgoda potencjalnego podejrzanego lub
    obwinionego była wymagana - nie byłoby
    żadnych zatrzymanych pijaków za kierownicą.

  • 7. Data: 2003-02-26 01:41:02
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <b3gj9k$9ko$1@inews.gazeta.pl>, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > że zasadniczo poza prywatnym mieszkaniem niemal wszystko da się naciągnąć.

    Ale... może mi sie źle wydaje, chyba dość trudno udowodnić sam fakt
    spożycia w jednym z ww. miejsc o ile kogoś nie złapie się na gorącym
    uczynku? A przecież to co cytowałeś mówi o spożyciu a nie o stanie po
    spożyciu jakieś ilości alkoholu. Czy sama obecność alkoholu we krwi jest
    wystarczająca do ukarania kogokolwiek z wymienionych paragrafów? Mogłem
    mieć np. do rana imprezę i wcale nie musiałem pić w pracy.
    Pomijam oczywiście sytuacje w których stan nietrzeźwy sprowadza zagrożenie
    życia czy zdrowia osób trzecich tudziesz jest jakimś-tam jaskrawym
    uchybieniem tej czy innej moralności.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2003-02-26 12:48:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Potwierdzam, że czasami jest kłopot. Trzeba kilku do przytrzymania i z
    reguły wystarcza. katalog możliwych do zastosowania środków zawiera Ustawa o
    Policji.

  • 9. Data: 2003-02-26 12:51:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | Pomijam oczywiście sytuacje w których stan nietrzeźwy sprowadza zagrożenie
    | życia czy zdrowia osób trzecich tudziesz jest jakimś-tam jaskrawym

    Wcale Ci się nie wydaje. Z zasady w takiej sytuacji przesłuchuje się
    przełożonego, czy pracownik rano był trzeźwy, jak przyszedł do pracy. Gość
    oczywiście zeznaje, że tak i wychodzi na to, że musiał pić w pracy, bo
    innego wyjścia nie ma. Trochę pewnie naciągane i jakby się ktoś uparł, to
    pewnie przed sądem w niektórych wypadkach mogłoby paść, ale w praktyce
    działa.

  • 10. Data: 2003-02-26 16:12:25
    Od: "zegarmistrz" <d...@p...onet.pl>

    Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > wystarczająca do ukarania kogokolwiek z wymienionych paragrafów? Mogłem
    > mieć np. do rana imprezę i wcale nie musiałem pić w pracy.

    Kodeks Pracy
    Art. 108. § 1. Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonego porządku,
    regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów
    przeciwpożarowych pracodawca może stosować:
    1) karę upomnienia,
    2) karę nagany.
    § 2. Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny
    pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia,
    stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie
    pracy - pracodawca może również stosować karę pieniężną.

    > Pomijam oczywiście sytuacje w których stan nietrzeźwy sprowadza zagrożenie
    > życia czy zdrowia osób trzecich tudziesz jest jakimś-tam jaskrawym
    > uchybieniem tej czy innej moralności.

    Wypadek przy pracy (np.zawał serca) bedąc w stanie nietrzeźwym
    obligatoryjnie pozbawia wszystkich zabezpieczeń socjalnych (odszkodowanie,
    renta)
    wyłączeniem jest tylko śmierć nietrzeźwego pracownika w czasie wypadku,
    rodzina podejmie wtedy kasiore

    pozdr

    Zegarmistrz