    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Uwarunkowania karne alkoholu w miejscu publicznym
    Date: Tue, 25 Feb 2003 21:09:08 +0100

    | 1. Jakiego konkretnie przestępstwa lub wykroczenia dopuszcza się pijany
    | doktór, wójt, belfer?

    USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i
    przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

    Art. 43(1). 1. Kto spożywa napoje alkoholowe wbrew zakazom określonym w art.
    14 ust. 1 i 2a-6 albo nabywa lub spożywa napoje alkoholowe w miejscach
    nielegalnej sprzedaży, albo spożywa napoje alkoholowe przyniesione przez
    siebie lub inną osobę w miejscach wyznaczonych do ich sprzedaży lub
    podawania,
    podlega karze grzywny.
    2. Usiłowanie wykroczenia określonego w ust. 1 jest karalne.
    3. W razie popełnienia wykroczenia określonego w ust. 1 można orzec
    przepadek napojów alkoholowych, chociażby nie były własnością sprawcy.

    Dla jasności

    Art. 14. 1. Zabrania się sprzedaży, podawania i spożywania napojów
    alkoholowych:
    1) na terenie szkół oraz innych zakładów i placówek
    oświatowo-wychowawczych, opiekuńczych i domów studenckich,
    2) na terenie zakładów pracy oraz miejsc zbiorowego żywienia pracowników,
    3) w miejscach i czasie masowych zgromadzeń,
    4) w środkach i obiektach komunikacji publicznej,
    5) (skreślony),
    6) w obiektach zajmowanych przez organy wojskowe i spraw wewnętrznych, jak
    również w rejonie obiektów koszarowych i zakwaterowania przejściowego
    jednostek wojskowych.
    1a. (skreślony).
    2. (skreślony).
    2a. Zabrania się spożywania napojów alkoholowych na ulicach, placach i w
    parkach, z wyjątkiem miejsc przeznaczonych do ich spożycia na miejscu, w
    punktach sprzedaży tych napojów.
    3. Zabrania się sprzedaży, podawania i spożywania napojów zawierających
    więcej niż 18% alkoholu w ośrodkach szkoleniowych.
    4. Zabrania się sprzedaży i podawania napojów zawierających więcej niż 18%
    alkoholu w domach wypoczynkowych.
    5. Sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów zawierających więcej niż 4,5%
    alkoholu może się odbywać na imprezach na otwartym powietrzu tylko za
    zezwoleniem i tylko w miejscach do tego wyznaczonych.
    6. W innych nie wymienionych miejscach, obiektach lub na określonych
    obszarach gminy, ze względu na ich charakter, rada gminy może wprowadzić
    czasowy lub stały zakaz sprzedaży, podawania, spożywania oraz wnoszenia
    napojów alkoholowych.

    | 2. Jaka sankcja karna grozi za odmowę dymania w alkomat lub pobrania krwi
    na
    | badanie - niezależnie od tego, czy osoba niedymająca lub niepoddająca się
    | wampiryzacji jest, czy nie jest "pod wpływem alkoholu lub podobnie
    | działającego środka"?

    Nie ma żadnej sankcji za odmowę poddania się badaniu. Tylko że Policja ma
    prawo zastosowania tak zwanych Środków Przymusu Bezpośredniego w celu
    dokonania badania. W praktyce zmuszenie do dmuchania w alkomat jest raczej
    mało wykonalne, ale do pobrania krwi już tak. Wystarczy unieruchomić
    pacjenta. Podstawą prawną takiego badania jest art. 47 powołanej ustawy.

    | 3. Czy w ogóle cała akcja omówiona w scenariuszu 1.-4. nie jest bezprawna,
    | jeśli zdarzenie nie spełnia warunków wymienionych w Kodeksie Karnym
    | (prowadzenie samochodu po gorzale itp.) ani w przepisach karnych Ustawy o
    | wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (nieobyczajne
    | zachowanie osoby "pod wpływem", spożywanie, sprzedawanie alkoholu w
    miejscu
    | publicznym itp.)?

    Jeśliby działanie podejrzanego nie wyczerpywało znamion przestępstwa lub
    wykroczenia, to oczywiście działanie Policji byłoby bezzasadne. No ale dość
    szeroki katalog miejsc, gdzie spożywanie alkoholu jest zabronione powoduje,
    że zasadniczo poza prywatnym mieszkaniem niemal wszystko da się naciągnąć.
    Najczęściej "naciąga się na teren zakładu pracy, no bo z reguły chodzi o
    jakiś zakład, a ustawodawca nawet nie zawarował, że ma to być zakład pracy
    sprawcy. Tak więc jak ja pójdę do kumpla i będę chlał w jego pracy, to też
    to będzie wykroczenie, choć mnie nic z tym miejscem nie wiąże.