  • 1. Data: 2003-12-01 09:58:39
    Temat: Ustne wypowiedzenie
    Od: Remek Zajaczkowski <b...@p...onet.pl>

    Witam
    Moja kolezanka dostala jakis czas temu ustne wypowiedzenie. Nie dostala
    jeszcze na pismie.
    Czy okres ktory minal od ustnego wypowiedzenia wlicza sie w okres
    wypowiedzenia . Kolezanke obowiazuje 3 miesieczny okres wypowiedzenia..

    Bardzo prosze o odpowiedz.
    Remek Zajaczkowski

  • 2. Data: 2003-12-01 10:47:37
    Temat: Re: Ustne wypowiedzenie
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 01 Dec 2003 10:58:39 +0100, Remek Zajaczkowski
    <b...@p...onet.pl> zakodował:

> [...]
    >Czy okres ktory minal od ustnego wypowiedzenia wlicza sie w okres
    >wypowiedzenia . Kolezanke obowiazuje 3 miesieczny okres wypowiedzenia..

    KP:
    Art. 30
    [...]
    § 3. O?wiadczenie każdej ze stron o wypowiedzeniu lub rozwi?zaniu
    umowy o pracę bez wypowiedzenia powinno nast?pić na pi?mie.

    Innymi słowy nie dostała wypowiedzenia. Coś mi się wydaje, że Twoja
    koleżanka właśnie bardzo źle się poczuła...r

    Wyjątkiem jest, kiedy pracownik odmówił przyjęcia wypowiedzenia na
    piśmie - wtedy, w obecności kilku świadków, odczytuje mu się
    wypowiedzenie.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2003-12-01 18:02:09
    Od: "NoMAD" <l...@W...TO.op.pl>

> [...]
    > § 3. O?wiadczenie każdej ze stron o wypowiedzeniu lub rozwi?zaniu
    > umowy o pracę bez wypowiedzenia powinno nast?pić na pi?mie.

    Przeczytaj jeszcze 73 i 74 KC

  • 4. Data: 2003-12-01 18:10:03
    Od: kam <X...@X...onet.plX>

    NoMAD wrote:
    > Przeczytaj jeszcze 73 i 74 KC

    a art.45 kp?

    KG

  • 5. Data: 2003-12-01 19:08:20
    Od: "NoMAD" <l...@W...TO.op.pl>

    Użytkownik "kam" <X...@X...onet.plX> napisał w wiadomości

    > a art.45 kp?

    Pytasz mnie czy Kaizena?

  • 6. Data: 2003-12-01 20:22:49
    Od: kam <X...@X...onet.plX>

    NoMAD wrote:
    > Pytasz mnie czy Kaizena?

    Nie, zastanawiam się. Bo o ilę mogę przyjąć, że terminy biegną od
    ustnego wypowiedzenia, to zastanawiam się czy taka forma byłaby podstawą
    do uznania bezskuteczności wypowiedzenia/przywrócenia do pracy?
    A kto odpowie, to juz bez znaczenia :)

    KG

  • 7. Data: 2003-12-01 20:57:19
    Od: "NoMAD" <l...@W...TO.op.pl>

    > Nie, zastanawiam się. Bo o ilę mogę przyjąć, że terminy biegną od
    > ustnego wypowiedzenia, to zastanawiam się czy taka forma byłaby podstawą
    > do uznania bezskuteczności wypowiedzenia/przywrócenia do pracy?

    Jesliby uznac ze niezachowanie formy pisemnej przy wypowiedzeniu o prace nie
    narusza przepisow o wypowiadaniu umow o prace to nie.

  • 8. Data: 2003-12-01 21:45:46
    Od: kam <X...@X...onet.plX>

    NoMAD wrote:
    > Jesliby uznac ze niezachowanie formy pisemnej przy wypowiedzeniu o prace nie
    > narusza przepisow o wypowiadaniu umow o prace to nie.

    ale narusza...

    KG

  • 9. Data: 2003-12-01 21:51:43
    Od: "NoMAD" <l...@W...TO.op.pl>

    > ale narusza...

    No to tak... :-)

  • 10. Data: 2003-12-02 09:16:34
    Od: Paweł<w...@o...pl>

    Przerzucacie się przepisami, tylko nic z tego nie wynika. Pozwolę sobie
    więc na trochę teorii (bez urazy):

    Żeby odpowiedzieć na pytanie o skuteczności ustnego wypowiedzenia
    umowy o pracę należy rozstrzygnąć kwestię w którym momencie
    dochodzi do wypowiedzenia tej umowy i czy wypowiedzenie to zależy
    od zachowania szczególnej formy. KP nie zawiera jednoznacznej
    regulacji w tym zakreasie, poprzestając jedynie na ogólnym art. 30
    par. 3 - "świadczenie każdej ze stron o wypowiedzeniu lub rozwiązaniu
    umowy o pracę bez wypowiedzenia powinno nastąpić na
    piśmie." "Powinno" to wcale nie oznacza "musi" to chyba jasne. Poza
    tym art. 73. par. 1. kc. stanowi - "Jeżeli ustawa zastrzega dla
    czynności prawnej formę pisemną, czynność dokonana bez zachowania
    zastrzeżonej formy jest nieważna tylko wtedy, gdy ustawa przewiduje
    rygor nieważności. Skoro tak to forma pisemna nie jest zastrzeżona
    pod rygorem nieważności (brak takiego rygoru w ustawie), a jedynie
    dla celów dowodowych. Poza tym oczwiście, o ile uznać że
    wypowiedzenie ustne jest skuteczne to wypowiedzenie takie (ustne)
    stanowić bedzie naruszenie przepisów o wypowiadaniu umów o pracę to
    teżoczywiste. Tyle założeń, teraz do rzeczy:

    Na pierwszy ogień - art. 60 i 61 kc. poprzez art. 300 kp.

    art. 60 kc. - "z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola
    osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde
    zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny,
    w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej
    (oświadczenie woli)." Gdzie tu wymóg formy ? Brak. Z zatem możemy
    uznać, że oświadczenie woli może być złożone w sposób wyraźny jak i
    w sposób dorozumiany (standard prawa cywilnego, nie ma się co
    rozpisywać). A zatem dochodzimy do pierwszego ustalenia - z art. 60
    kc. w związku z art. 300 kp wynika że oświadczenie woli o
    wypowiedzeniu umowy o pracę może być złożone w dowolnej formie,
    pod warunkiem że zachowanie pracodawcy ujawnia jego wolę w sposób
    dostateczny.

    Teraz kolei na art. 61 kc. - Art. 61. § 1. Oświadczenie woli, które ma
    być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w
    taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Odwołanie takiego
    oświadczenia jest skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym
    oświadczeniem lub wcześniej.
    § 2. Oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone
    innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji
    elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z
    jego treścią."

    Napotykamy zatem w tym miejscu pierwszą trudność - trudność
    dowodową ! Przy złożeniu oświadczenia woli w formie pisemnej
    pracodawca ma ułatwioną drogę do dowodzenia że oświadczenie
    woli "doszło do pracownika w taki sposób, że mógł sie zapoznać z jego
    treścią". Np. podpis odbiorcy pisma, dowód nadania listu poleconego,
    potwierdzenie zwrotne, świadkowie itp. Przy wypowiedzeniu ustnym w
    zasadzie brak tego typu dowodów, co wcale nie oznacza, że
    oświadczenie woli nie zostało złożone. Konieczne jest tylko wykazanie
    że oświadczenie woli doszło do adresata. Świadek odpada, bo art. 74
    par. 1 wyłącza taqką możliwość. Pozostaje inwencja pracodawcy. A nuż
    sam pracownik przyzna w pozwie ? Bo skoro będzie się odwoływał to
    może wskaże w pozwie "że mu pracodawca powiedział, że go zwalnia".?

    Pewnie zaraz pojawi się art. 264 kp. Przytoczę go więc w całości - Art.
    264. par. 1. Odwołanie od wypowiedzenia umowy o pracę wnosi się do
    sądu pracy w ciągu 7 dni od dnia doręczenia pisma wypowiadającego
    umowę o pracę.
    par. 2. Żądanie przywrócenia do pracy lub odszkodowania wnosi się do
    sądu pracy w ciągu 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o
    rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia lub od dnia wygaśnięcia
    umowy o pracę.
    par. 3. Żądanie nawiązania umowy o pracę wnosi się do sądu pracy w
    ciągu 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o odmowie przyjęcia
    do pracy."

    I zgoda, można by uznać, że skoro odwołanie wnosi się w terminie 7
    dni od dnia doręczenia pisma wypowiadającego umowę o pracę to to
    wypowiedzenie musi nastąić w formie pisemnej. Bo skoro odwołanie
    zależy od doręczenia itd.
    Jednak co w razie odmowy przyjęcia pisma o wypowiedzeniu ? Brak
    możliwości wniesienia odwołania ? Oczywiście, że nie. Tyle tylko, że
    termin biegnie nie od dnia doręczenia pisma a od dnia odmowy jego
    przyjęcia. Inaczej - od dnia, w kórym "Oświadczenie woli, (...) doszło
    do niego (pracownika) w taki sposób, że mógł zapoznać się z jego
    treścią." - art. 61 par. 1 kc w związku z art. 300 kp. A zatem również
    złożenie wypowiedzenia w formie ustnej otwiera drogę do wniesienia
    odwołania. Skoro nic nie stoi na przeszkodzie złożeniu oświadczenia
    woli w fornmie ustnej, to również nic nie stoi na przeszkodzie
    wniesienia odwołania od oświadczenia woli złożonego w tej formie.
    Chyba logiczne.

    Podsumowując ten nieco przydługi wywód - złożenie oświadczenia o
    wypowiedzeniu umowy o pracę w formie ustnej jest skuteczne (przepisy
    o formie czynności prawnej), powoduje rozpoczęcie biegu terminów z
    art. 264 kp., jednakże narusza przepisy o wypowiadaniu umów o pracę
    (art. 30 par. 3 kp.) w związku z czym rodzi po stronie pracownika
    roszczenie o uznanie wypowiedzenia za bezskuteczne lub o
    przywrócenie do pracy (art. 45 par. 1 kp.). Roszczenie, które
    nawiasem mówiąc nie musi byc uznane przez sąd. A zatem
    odpowiadając na pytanie w pierwszym poście - wypowiedzenia na
    piśmie pewnie nie dostanie, wobec czego jeżeli z całokształtu
    okoliczności wynika że "pracodawca nie żartował" niech koleżanka wali
    do sądu o przywócenie terminu na wniesienie odwołania (na podstawie
    art. 265 kp.) i odwołanie takie wnosi.

    Paweł

    P.S. Z uwagi na ostatnio pojawiające sie tutaj sugestie o tym ile warta
    jest to grupa doradzam, przed podjęciem jakiegokolwiek kroku udać
    się do adwakata/radcy prawnego. Wyraziłem jedynie swoją opinię,
    która moze byc warta tyle ile warta jest ta grupa :)

    -> http://usenet.pomocprawna.info