  • 1. Data: 2004-09-04 21:42:15
    Temat: Ustawa o ochronie danych osobowych
    Od: "Mike" <b...@N...yahoo.com>

    Witam,

    W firmie, gdzie pracuję tworzona jest baza danych klientów, z którymi firma
    się kontaktuje. Jednak, z przyczyn technicznych nie moga byc uzywane polskie
    znaki ąłśó, etc. Czy w związku z tym, jest to zgodne z ustawą o ochronie
    danych osobowych? Czy imienia, nazwiska bez polskich znaków są ustawowo
    dopuszczalne?

    M.

  • 2. Data: 2004-09-05 10:25:03
    Temat: Re: Ustawa o ochronie danych osobowych
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Mike" <b...@N...yahoo.com> napisał w wiadomości

> [...]
    > znaki ąłśó, etc. Czy w związku z tym, jest to zgodne z ustawą o ochronie
    > danych osobowych? Czy imienia, nazwiska bez polskich znaków są ustawowo

    A co to ma wspólnego z ochroną danych osobowych?

  • 3. Data: 2004-09-05 16:57:59
    Od: "Mike" <b...@N...yahoo.com>

    > Użytkownik "Mike" <b...@N...yahoo.com> napisał w wiadomości

    > firma
    > polskie
    >
    > A co to ma wspólnego z ochroną danych osobowych?

    Czy przechowywanie danych, ktore sa niezgodne z prawda (brak polskich znakow
    jest jednoczesnie zmiana przechowywanych danych), w dodatku, o czym klient
    nie jest informowany, jest zgodne z prawem??

    M.

  • 4. Data: 2004-09-05 18:12:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > jest jednoczesnie zmiana przechowywanych danych), w dodatku, o czym klient
    > nie jest informowany, jest zgodne z prawem??

    Na pewno nie jest niezgodny z ustawą o ochronie danych osobowych, bowiem ta
    chroni rzeczywiste dane, a nie fikcyjne. Nie narusza również żadnej innej mi
    znanej ustawy. co najwyżej właściciel takiego zbioru danych będzie miał
    kłopot, ale to już jego sprawa.

  • 5. Data: 2004-09-07 11:13:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 5 Sep 2004, Robert Tomasik wrote:

    >+ Użytkownik "Mike" <b...@N...yahoo.com> napisał
    [...]
> [...]
    >+ Na pewno nie jest niezgodny z ustawą o ochronie danych osobowych, bowiem ta
    >+ chroni rzeczywiste dane, a nie fikcyjne.

    IMHO przesadzasz: trudno przyjąć żeby sąd uznał że skoro osoba mieszka
    w miejscowości Uleń przy ulicy Chełmińskiej 12 m.8 i nazywa się dajmy
    na to Józef Hańcza (dane wymyślone, mam nadzieję że wystarczająco
    nierzeczywiste :>) to trzymanie wpisu "Jozef Hancza ul. Chelminska 12/8
    Ulen" jest legalne, szczególnie skoro jest to dana trzymana w sąsiedztwie
    63287 innych podobnych rekordów !! Przecież wystarczyłoby przechowywać
    adresy ludzi "z małym błedem" - i już... Aleje Jerozolinskie...
    "przecież w Warszawie nie ma ulicy Aleje Jerozolinskie !!" (a "dojscie"
    99,98% poczty wysłanej na taki adres można zagwarantować !)

    Coś takiego proponujesz....

    Z kolei jeśli takie dane możnaby uznać za "osobowe", no to zgryz
    z "prawem do poprawiania danych" jest - po pierwszym spamie który
    przyjdzie do klienta i reakcji "ale ja się nazywam Hańcza !"
    administrator bazy ma obowiązek "poprawić"...

    >+ co najwyżej właściciel takiego zbioru danych będzie miał
    >+ kłopot

    ...owszem, z "prawem do poprawienia danych" na przykład ;) ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-09-07 11:36:53
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> naskrobał/a w
    ezjan.zabrze.pl:

    > i już... Aleje Jerozolinskie... "przecież w Warszawie nie ma ulicy
    > Aleje Jerozolinskie !!"

    A jaka jest?

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    If you don't like the news, go out and make some.

  • 7. Data: 2004-09-07 17:19:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    Gotfryd, ale ja zajmowałem stanowisko w innym kontekście. Mnie (i jak sądzę
    pytającemu również) nie chodzi o prawo do przechowywania danych
    kontrahentów, ale o ewentualne reperkusje przechowywania ich bez polskich
    znaków. Oczywiście masz rację i jeśli dana firma nie będzie posiadać prawa
    przechowywać danych osobowych, to fakt, ze będzie przechowywać je bez
    polskich znaków nie ma nic do rzeczy. Ale w wypadku danych kontrahentów
    prawo takie ma i gromadzić je może. Moim zdaniem w tej sytuacji może również
    przechowywać je bez polskich znaków.

  • 8. Data: 2004-09-08 22:39:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Sep 2004, Goomich wrote:
    [...]
    >+ > i już... Aleje Jerozolinskie... "przecież w Warszawie nie ma ulicy
    >+ > Aleje Jerozolinskie !!"
    >+
    >+ A jaka jest?

    O ile radni nie przemianowali (a zdaje się że po nich też wiele można
    się spodziewać :)) to Aleje Jerozolimskie niedawno widziałem :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2004-09-08 22:53:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Sep 2004, Robert Tomasik wrote:
    [...]
> [...]
    >+ pytającemu również) nie chodzi o prawo do przechowywania danych
    >+ kontrahentów, ale o ewentualne reperkusje przechowywania ich bez polskich

    Zgadza się.
    I jeśli dobrze zrozumiałem pytającego - to w kontekście takich
    haseł jak "prawo do poprawienia wpisu" taka baza wygląda
    nieszczególnie :(

    >+ Oczywiście masz rację i jeśli dana firma nie będzie posiadać prawa
    >+ przechowywać danych osobowych

    Ależ nie :) Zakładam że firma *ma* prawo.
    Ja właśnie dziurę w całym ci wyszukałem... :]

    [...]
> [...]
    >+ prawo takie ma i gromadzić je może. Moim zdaniem w tej sytuacji może również

    "zgodnie z art. 32.1.6 ustawy [...] ŻĄDAM natychmiastowego
    poprawienia mojego nazwiska z Kwasniewki na Kwaśniewski".

    Co robisz ?
    "Zaprzestanie przetwarzania" nie jest rozwiązaniem - nie wywiążesz
    się z ustawowego obowiązku "sprostowania"... Masz sprostować,
    później możesz usunąć, chyba że "żądający" zgodzi się zmienić
    żądanie" ;)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2004-09-09 12:01:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    > Zgadza się.
    > I jeśli dobrze zrozumiałem pytającego - to w kontekście takich
    > haseł jak "prawo do poprawienia wpisu" taka baza wygląda
    > nieszczególnie :(

    Mógł bym Ci odbić pałeczkę, że to nie są dane np. Karola ŻÓŁWIA i oczekiwać
    zgłoszenia się Karola ZOLWIA, by sprostował swoje dane. Przyznasz, że jego
    zgłoszenie sioę jest mało prawdopodobne. Ale to po prostu śmieszne.

    Zbiór takich adresów, który przecież powstaje ze względów technicznych i
    czasowo można potraktować jako zbiór doraźny (art. 2.3 ustawy) i wówczas
    takiej osobie prawo do jego poprawiania nie przysługuje, bowiem w rozdziale
    5 ustawy tego nie ujęto.

    > "zgodnie z art. 32.1.6 ustawy [...] ŻĄDAM natychmiastowego
    > poprawienia mojego nazwiska z Kwasniewki na Kwaśniewski".
    > Co robisz ?

    Odpisuję Ci, że
    - to zbiór doraźny i prawa do poprawy nie masz, albo
    = informuję Cię, ze dane dotyczą Kasniewki, a Ciebie, więc wniosek pochodzi
    od osoby nieuprawnionej, albo
    - poprawiam wciskając "Alt" i "s" przechodząc do porządku dziennego nad tym,
    że tego nie widać - ja poprawilem.