  • 1. Data: 2006-05-15 12:09:13
    Temat: Ustawa "antylichwiarska" co mi grozi?
    Od: "majcher" <m...@t...net>

    Mamy sobie taką ustawę:
    "§ 2{1}. Maksymalna wysokość odsetek wynikających z czynności prawnej nie
    może w stosunku rocznym przekraczać czterokrotności wysokości stopy
    kredytu lombardowego Narodowego Banku Polskiego (odsetki maksymalne).
    "Art. 7a. Łączna kwota wszystkich opłat, prowizji oraz innych kosztów
    związanych z zawarciem umowy o kredyt konsumencki, z wyłączeniem
    udokumentowanych lub wynikających z innych przepisów prawa
    kosztów,
    związanych z ustanowieniem, zmianą lub wygaśnięciem zabezpieczeń
    ubezpieczeń (w tym kosztów ubezpieczenia spłaty kredytu, o którym
    mowa w art. 7 ust. 1 pkt 4), nie może przekroczyć 5% kwoty
    udzielonego kredytu konsumenckiego.";
    18a. Kto, zawierając z konsumentem umowę o kredyt konsumencki,
    pobiera korzyści majątkowe przewyższające wysokość odsetek
    maksymalnych określonych przez ustawę lub zastrzega sobie
    pobieranie
    tych korzyści, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2.";
    Z treści ustawy wynika że karze podlega ten kto pobiera korzyści majątkowe
    przewyższające wysokość odsetek maksymalnych.
    Czy jeśli naliczę komuś większą prowizję niż te ustawowe 5 %, a
    oprocentowanie kredytu będzie w porządku to nie grozi mi 2 lata odsiadki?