  • 1. Data: 2004-09-29 11:34:20
    Temat: Urlop wypoczynkowy na przełomie roku 2003/2004
    Od: "Boa" <u...@p...onet.pl>

    [crosspost z pl.praca.dyskusje]

    Witam,

    Proszę o informację, jaki urlop przysługuje mi, jeśli zostałem po raz
    pierwszy zatrudniony 9. czerwca 2003 roku.

    Mój pracodawca rozumuje tak: wg starych przepisów, po pół roku (9. gru.
    2003) mam 10 dni (mam do wykorzystania 21 dni rocznie), potem 9. czerwca
    2004 kolejne 10 dni i potem od 2005 roku 21 dni.

    Czy to rozumowanie jest poprawne? Czy nie powinno być tak, że owszem,
    9.XII.2003 dostaję 10 dni, ale z początkiem roku 2004 mam pełne 21 dni za
    cały rok 2004?

    Wg rozumowania pracodawcy, za półtora roku pracy (06.2003-12.2004) mam tylko
    20 dni urlopu.

    Czy mógłby mi ktoś pomóc i uzasadnić, kto z nas ma rację?

    Z góry dziękuję za informacje.

    Pozdrr.,
    Boa.

  • 2. Data: 2004-09-29 11:48:06
    Od: "Boa" <u...@p...onet.pl>

    Porównanie:
    Stary kodeks pracy:

    Art. 153. § 1. Pracownik uzyskuje prawo do pierwszego urlopu z upływem 6
    miesięcy pracy, w wymiarze połowy wymiaru urlopu przysługującego mu po
    przepracowaniu roku.

    § 2. Z upływem roku pracy pracownikowi przysługuje prawo do pozostałej
    części urlopu przysługującego mu po przepracowaniu roku.

    § 3. Prawo do kolejnych urlopów pracownik nabywa w każdym następnym roku
    kalendarzowym.

    Nowy kodeks pracy:

    Art. 153 [Nabycie prawa do urlopu]

    § 1. Pracownik podejmujący pracę po raz pierwszy, w roku kalendarzowym, w
    którym podjął pracę, uzyskuje prawo do urlopu z upływem każdego miesiąca
    pracy, w wymiarze 1/12 wymiaru urlopu przysługującego mu po przepracowaniu
    roku.

    § 2. Prawo do kolejnych urlopów pracownik nabywa w każdym następnym roku
    kalendarzowym.

    dalej nic nie wiem...

    Pozdrr.,

    Boa.

  • 3. Data: 2004-09-29 13:56:57
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

> [...]
    > 2003) mam 10 dni (mam do wykorzystania 21 dni rocznie), potem 9. czerwca
    > 2004 kolejne 10 dni i potem od 2005 roku 21 dni.

    9 PO GRUDNIU (BO POLOWA Z 18)
    POTEM PO CZERWCU 11 (BO RESZTA Z 20) ..
    I TO WSZYSTKO CO MASZ.
    OD 2005 20 DNI PRZY CZYM OD CZERWCA KOLEJNE 6 JESLI JESTES PO STUDIACH I
    CZERWIEC BYL JUZ PO TWOICH STUDIACH

    > Wg rozumowania pracodawcy, za półtora roku pracy (06.2003-12.2004) mam
    tylko
    > 20 dni urlopu.

    CIESZ SIE ZE NIE ZA 2 LATA ;)))

    SORRKI ZA CAPSA

  • 4. Data: 2004-09-29 14:02:25
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

    > Art. 153. § 1. Pracownik uzyskuje prawo do pierwszego urlopu z upływem 6
    > miesięcy pracy, w wymiarze połowy wymiaru urlopu przysługującego mu po
    > przepracowaniu roku.

    wtedy z najmiejszym stazem mialbys 18dni urlopu ale ze to pierwszy urlop to
    po pol roku tylko 9 dni.

    > § 2. Z upływem roku pracy pracownikowi przysługuje prawo do pozostałej
    > części urlopu przysługującego mu po przepracowaniu roku.

    zmienilo sie prawo w ktorym jest napisane ze tacy jak Ty (i moja kobieta
    niestety - pracuje od marca 2003) maja drugi urlop po kolejnym pol roku..
    ale rosnie minimalna ilosc dni urlopu z 18 do 20.. wiec dostajesz reszte z
    przyslugujacego Ci teraz 20 (bo nie jest napisane ze odnosnie ilosci dni
    dotyczy Cie stary przepis - 18 dni).. wiec dostajesz reszte 11 dni..
    Masz 20 na 1,5 roku

> [...]
    > pracy, w wymiarze 1/12 wymiaru urlopu przysługującego mu po przepracowaniu

    to cie nie dotyczy.. .. paradoksalnie gdybys pracowal od stycznia 2004
    mailbyc podobna ilosc dni wolnych jak teraz.. ale debile piszacy przepisy
    nie mysla i jestes w grupie pokrzywdzonej

    > § 2. Prawo do kolejnych urlopów pracownik nabywa w każdym następnym roku
    > kalendarzowym.

    czyli masz 20 dni.. w czerwcu 2005 mija Ci 2 lata stazu pracy.. co przy
    zalozeniu ze studiowales PRZED praca daje Ci lacznie 10 lat stazu pracy do
    obliczen ilosci dni wolnych.. i od czerwca masz 6 kolejnych dni urlopu

    lacznie 26
    ale tu podstawy prawnej nie znam wiec glowy za to nie dam.. ale tak mi
    wszyscy mowili i podobno tak jest

  • 5. Data: 2004-10-01 05:40:56
    Od: "Boa" <u...@p...onet.pl>

    Dziękuję za odpowiedź.
    Ciekawe, że nikt tego kretyńskiego przepisu nie zaskarżył do RPO czy gdzieś
    indziej...przecież to jawna dyskryminacja - ktoś, kto mniej pracuje,
    automatycznie ma proporcjonalnie więcej urlopu ;-)

    Pozdrr.,
    Boa.

  • 6. Data: 2004-10-01 06:36:05
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

> [...]
    > indziej...przecież to jawna dyskryminacja - ktoś, kto mniej pracuje,
    > automatycznie ma proporcjonalnie więcej urlopu ;-)

    jest pewnie cala masa glupszych przepisow i na takie pierdoly nie ma czasu
    ;))))
    Moja biedna kobitka prawie urlopu nie miala przez toto.. w ramach
    rekompensaty masz niejako troche szybciej te dodatkowe 6 dni ;)