  • 1. Data: 2003-08-26 15:25:35
    Temat: [UoŚUDE] spamerzy, sciganie, ugody...
    Od: Paweł Sikora (aka pluto) <s...@o...pl>

    witam.

    18 lipca 2002 r. weszla w zycie ustawa o swiadczeniu uslug droga
    elektroniczna, ktora wprowadzila uregulowania prawne pozwalajace
    obywatelom walczyc ze zjawiskiem tzw. spamu.
    jesli otrzymamy spam, to mozemy zglosic to na policje i domagac sie
    ukarania spamera kara grzywny do 5000pln.
    i teraz mam jeszcze pytania:

    - czy ponizsze zawiadomienie jest poprawne pod wzgledem prawnym?
    http://149.156.124.14/~pluto/download/spam-policja.p
    df
    wydaje mi sie, ze tak, ale chcialbym zasiegnac opinii.

    - jesli po zlozeniu doniesienia na policje, zaproponuje spamerowi
    ugode majaca na celu przyspieszenie postepowania
    (bo przed zgloszeniem nie moge -> szantaz i wyludzenie),
    czyli np.: "jesli spamer wplaci np. 100pln na cel charytatywny, to ..."

    no wlasnie jak to sformulowac, by jesli zgodzi sie na wplate na cel
    charytatywny (np. http://www.pajacyk.pl/), to postepowanie wszczete
    moimi zawiadomieniem o zlamaniu UoŚUDE sie zakonczylo ?

    akty prawne:

    (1) http://isip.sejm.gov.pl/PRAWO.nsf/Main/WDU2002144120
    4?OpenDocument
    http://149.156.124.14/~pluto/download/DzU_2002_nr_14
    4_poz_1204.pdf

    (2) http://isip.sejm.gov.pl/PRAWO.nsf/Main/WDU2001106114
    8?OpenDocument
    http://149.156.124.14/~pluto/download/DzU_2001_nr_10
    6_poz_1148.pdf

    --
    Alkohol pity z umiarem może być spożywany w dużych ilosciach.

  • 2. Data: 2003-08-26 17:50:06
    Temat: Re: [UoŚUDE] spamerzy, sciganie, ugody...
    Od: "TRESOR" <t...@g...pl>

    Użytkownik "Paweł Sikora (aka pluto)" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

    Przeciez spam glownie dostajemy od naszych sasiadow wszelakiej narodowosci.
    Jak odroznic spam od jak to tlumacza blednie wyslanej informacji (musialby
    przyjsc z 1000 maili utrudniajacych funkcjonowanie za posrednictwem naszej
    poczty elektronicznej) i z jednego serwera.
    I jak sie to ma to wyluskiwania naszych mail z grup dyskusyjnych

    A juz na pewno na nic nasze starania jesli mail jest DARMOWY.

    Generalnie wydaje mi sie ze tamat godzien rozwiniecia ;)

  • 3. Data: 2003-08-26 22:05:40
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    TRESOR wrote in <big6l2$jcn$1@atlantis.news.tpi.pl> to pl.soc.prawo:
    [a ja puszczam X-Post na pl.news.mordplik ]

    > Przeciez spam glownie dostajemy od naszych sasiadow wszelakiej narodowosci.

    No i co z tego? Polskie firmy też spamują, i to tyle, że niektórzy już myślą
    o blokowaniu Polski, tak jak u nas blokuje się Chiny i Koreę. Tym bardziej
    trzeba ścigać "naszych" spamerów, a zwłaszcza providerów pozwalających na
    spam, bo za chwilę okaże się, że sami nie mamy przez nich dostępu do "światowego"
    Internetu http://groups.google.com/groups?q=poland&selm=upel05
    jqtt.fsf%40panix3.panix.com
    Poza tym, pewnego znanego spamera z Wrocławia właśnie czeka proces, więc
    jednak można.

    > Jak odroznic spam od jak to tlumacza blednie wyslanej informacji (musialby
    > przyjsc z 1000

    Nie musiałoby. Spam nie jest kategorią prawną. Prawo mówi tylko o niezamawianych
    informacjach handlowych, a to nie to samo co spam. Nie każdy spam to n.i.h. i
    nie każda n.i.h. jest spamem. Wykroczeniem jest już przesłanie _pojedynczej_
    niezamawianej informacji. Zachęcam do przeczytania
    http://groups.google.com/groups?selm=bbatjh%24ho8%24
    1%40nemesis.news.tpi.pl
    i http://groups.google.com/groups?selm=3F370727.301080
    8%40vg.cy.invalid
    (sorry, ale nie chce mi się 2x pisac tego samego)

    Tyle normy prawne. Ale spam jako taki jest naruszeniem społecznych zasad
    korzystania z zasobów Internetu i słuszne jest wymierzenie za niego kary
    "społecznej", polegającenj n.p. na odmowie przyjmowania informacji od
    winnego naruszenia. Trochę dokładniej omawia te zasady dokument, którego
    tłumaczenie jest na http://nospam-pl.net/manage.php#Internet_Fundamental
    (wraz z przypisami)

    > maili utrudniajacych funkcjonowanie za posrednictwem naszej
    > poczty elektronicznej) i z jednego serwera.

    To już nie "spam" (a raczej n.i.h.) tylko poważniejsze wykroczenie - to
    już byłby raczej DoS - patrz http://www.prawnik.net.pl/pwi/faqDOS.htm

    > I jak sie to ma to wyluskiwania naszych mail z grup dyskusyjnych

    Nie wolno tego robić. Reklamy wolno wysyłąć tylko pod warunkiem uzyskania
    _wcześniejszej_ zgody.

    > A juz na pewno na nic nasze starania jesli mail jest DARMOWY.

    Bzdura! Zawierając z określonym operatorem Internetu umowę na korzystanie z
    darmowego konta zgadzasz się wyłącznie na otrzymywanie _od tego_ operatora
    wiadomości ścisle określonych w zawartej umowie. *Tylko* od niego, a nie od
    każdego szmaciarza, który będzie Ci chciał sprzedać maść na porost piersi.

    Pozdrawiam,
    --
    Łukasz Kozicki
    http://nospam-pl.net/