  • 21. Data: 2011-03-24 10:48:23
    Temat: Re: Umowa przedwstepna w formie aktu notarialnego
    Od: " ąćę" <j...@N...gazeta.pl>

    Celne uwagi P.Zimmermana w jego Komentarzu do prawa upadlosciowego i
    naprawczego:

    "10. Przeksztalcenie sie z mocy praw roszczen majatkowych w roszczenia
    pieniezne jest szczególnie dotkliwe dla klientów upadlego dewelopera.
    Pozostaja oni bowiem w tej sytuacji bez jakiejkolwiek ochrony prawnej i mimo
    wykonania calooeci umowy &#8211; bez mozliwooeci faktycznego uzyskania wlasnosci
    mieszkania.
    De lege ferenda nalezaloby rozwazyc wprowadzenie rozwiazan mocniej
    chroniacych niedoszlych nabywców mieszkan &#8211; ze wzgledu na spoleczna wage
    skutków przeksztalcenia roszczenia w pieniezne."

    "9. Zobowiazanie upadlego do przeniesienia wlasnooeci nieruchomosci,
    ustanowienia odrebnej wlasnooeci lokalu na skutek ogloszenia upadlosci
    podlega przeksztalceniu w zobowiazanie pieniezne.
    Nie mozna zatem po ogloszeniu upadlosci domagac sie przeniesienia wlasnosci &#8211;
    nawet jezeli do dnia ogloszenia upadlosci wszelkie zobowiazania obu stron
    zostaly wykonane &#8211; z wyjatkiem samego formalnego aktu przeniesienia wlasnosci.
    W wypadku gdy miedzy stronami toczyl sie proces o zastapienie oswiadczenia
    upadlego przenoszacego wlasnosc orzeczeniem sadu, to wierzyciel osiagnie
    zamierzony skutek i stanie sie wlaoecicielem tylko w wypadku gdy wyrok
    zastepujacy owo oswiadczenie uprawomocni sie przed dniem ogloszenia upadlosci.
    W przeciwnym razie postepowanie sadowe zostaje z mocy prawa zawieszone, a
    roszczenie majatkowe o przeniesienie wlasnooeci przeksztalca sie w roszczenie
    pieniezne."

    -----

    > Chodzi mi o to czy mozna podpisac notarialnie umowe przedwstepna w jakiej
    bedzie wymieniona jedna duza dzialka ?
    > BTW, czy podspisujac umowe notarialnie mam jakies prawa do dzialki na
    ktorej budowana jest nieruchomosc (w razie np. bankructwa dewelopera)?