  • 1. Data: 2005-01-24 14:29:17
    Temat: Umowa najmu - opieki nad mieszkaniem
    Od: "Seeker" <S...@o...pl>

    Witam,

    Sytuacja jest taka: siostra mojej dziewczyny ma przyjaciółkę, która od paru
    lat przebywa za granicą. Mieszkanie tej przyjaciółki stoi puste. Ja razem z
    dziewczyną chcemy wspólnie w nim zamieszkać, oczywiście za wiedzą i przede
    wszystkim zgodą właścicielki mieszkania. Zamierzamy sporządzić umowę najmu,
    ale taką, w której nie określi się żadnych warunków odpłatności, aby
    ukochany Fiskus nie uznawał wpływów za dochód i potem żądał od tego podatku.

    Pytanie jest takie:
    Czy można sporządzić umowę najmu w taki sposób, aby treścią tej umowy była
    opieka nad mieszkaniem w zamian za możliwość w nim zamieszkania?
    "Pogooglowałem" trochę i umowy najmu są do siebie podobne - ja zaś wolałbym
    umowę, w której jest znacznie mniej paragrafów i ustaleń. Jako, że jestem
    prawniczym laikiem chciałem także zapytać na co zwrócić uwagę przy
    sporządzaniu takiej umowy. Może ktoś zna też współrzędne prawne (jaki akt
    prawny, nr artykułu etc.) na które mógłbym się powołać, bo zupełnie nie
    wiem, czy taka umowa jaką bym chciał podpisać mieści się w przewidywanych
    prawnie kategoriach.

    Dziękuję z góry za wszelką pomoc i poradę,

    Seeker,
    24 styczeń 2005, 15:29

  • 2. Data: 2005-01-24 21:27:37
    Temat: Re: Umowa najmu - opieki nad mieszkaniem
    Od: "FunnyGuy" <f...@t...pl>

    Z istoty umowy najmu wynika odpłatność. Nieważne jest oświadczenie woli
    złożone drugiej stronie, za jej zgodą dla pozoru (zob. art. 83. KC).
    Pozorność oświadczenia woli nie ma wpływu na skuteczność odpłatnej czynności
    prawnej... (zob. art. 83 par. 2 KC). Ponadto zob. art. 58 par. 1 zwłaszcza w
    odniesieniu do czynności prawnej służącej obejściu prawa - tu także sankcja
    nieważności. Mało tego zobacz przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób
    fizycznych, która przewiduje dla umowy użyczenia (ze swej istoty
    nieodpłatnej) obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego od hipotetycznej
    wartości czynszu jaki otrzymywałby Użyczający, gdyby lokal mieszkalny
    wynajął. Tak wię wydaje się, że ustawodawca w wystarczający sposób
    zabezpieczył się od okoliczności które przychodzą Ci do głowy ! :-)))

  • 3. Data: 2005-01-26 16:40:28
    Od: "Edi" <t...@W...gazeta.pl>

    Hej,
    nie jestem prawnikiem, ale z doświadczenia mogę powiedzieć /sama wynajmuję/,
    że wystarczy podpisać umowę użyczenia lokalu. Teoretycznie użyczający
    powinien odprowadzać podatek od HIPOTETYCZNEJ wysokości czynszu, ale to
    TEORETYCZNIE. A ile ludzi wynajmuje na dziko... chyba nie muszę mówić.
    Wątpie, żeby był to proceder ścigany - wtedy nie byłaby to tak nagminna
    praktyka.
    :-)

    Dzieki takiej umowie użyczenia właścicielka będzie miała ew. podstawę do
    roszczeń wobec was /np. za zniszczenie mieszkania/, a dopóki nic się nie
    wydarzy, nikt nic nie będzie wiedział i szaaaa... jak po śmierci organisty :-
    )

    Pozdrawiam.

  • 4. Data: 2005-08-18 08:42:14
    Od: e...@b...pl

    Hej jakie mogą być problemy przy takim wynajmowaniu mieszkania.
    Jesli właściciel mieszkania (dom jednorodzinny) mieszka zagranicą i niebędzie
    odprowadzał podatku.
    I jak jest z zameldowaniem, czy wynajmujący musi być zameldowany tymczasowo w tym
    mieszkaniu (właścicel wyklucza zameldowania).
    i jak napisać taką umowę użyczenia mieszkania - może ktoś ma jakieś wzory.

    Proszę o pomoc
    Edyta

  • 5. Data: 2005-08-18 12:03:42
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > Wątpie, żeby był to proceder ścigany - wtedy nie byłaby to tak nagminna
    > praktyka.
    > :-)

    Jeśli życzliwy sasiad nie doniesie...

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 6. Data: 2005-08-18 12:20:51
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > Z istoty umowy najmu wynika odpłatność. (...) Tak wię wydaje się, że
    > ustawodawca w wystarczający sposób zabezpieczył się od okoliczności które
    > przychodzą Ci do głowy ! :-)))

    Wie ktoś może, kiedy przedawnia się obowiązek podatkowy w takim wypadku?
    Konkretnie "użyczenie" (klasyczny wynajem) miało miejsce do połowy roku 2000.
    Czy to znaczy, że obowiązek podatkowy przedawni się w grudniu 2005r., czy już
    się przedawnił? (chodzi o tą pani z wątku "upierdliwa dłużniczka", co to
    czynszu płacić nie chce...)

    Pozdrawiam

    Czapla