  • 1. Data: 2005-06-25 10:49:47
    Temat: Umowa najmu a zapisy rozbieżne z KC.
    Od: Paweł Lewandowski <P...@a...no-domain.pl>

    Dzień Dobry!
    Potrzebuję więcej powierzchni biurowej więc w związku z tym
    zabrałem się do szukania czegoś co mnie satysfakcjonuje.
    Znalazłem biuro w ciekawej lokalizacji i fajnym otoczeniu
    biznesowym.

    Nie satysfakcjonują mnie do końca jedynie zapisy umowy najmu.
    zaproponowane przez najemncę. Twierdzi on że umowa jest
    nienegocjowalna i wszyscy najemcy podpisują ją na takich
    samych prawach. Wynajmującym jest spółka z o.o.
    Jak mi się nie podoba mogę nie podpisywać.

    Zapisy które mi się bardzo nie podobają:
    1. umowa zawarta jest na czas nieokreślony z trzymiesięcznym
    okresem wypowiedzenia

    to OK - zachowany warunek Art. 673 par. 1
    ale poniżej jest coś takiego:

    2. strony ustalają że określony okres najmu nie będzie krótszy
    niż jeden rok - w przeciwnym wypadku wypowiadający umowę zapłaci drugiej
    stronie karę umowną w wysokości 12-miesięcznej opłaty najmu
    pomniejszonej o kwotę netto wpłat dokonanych w okresie od chwili
    podpisania umowy do chwili jej rozwiązania.

    tutaj nalemca się zabezpiecza żeby nie mieć za dużej rotacji
    czyli jak się wyniosę po pół roku muszę zapłacić jeszcze za kolejne pół

    czy taki zapis jest zgodny z ogólnie obowiązującymi zasadami - wg mnie
    podchodzi to bardzo pod umowę na czas określony bez możliwości rozwiązania

    3. Zapis:
    Jeżeli najemca nie uregulował czynszu do końca miesiąca kalendarzowego
    za bieżący miesiąc, wynajmujący może najem wypowiedzieć bez zachowania
    terminów wypowiedzenia z winy wynamującego. Wypowiedzenie odbywa się ze
    skutkiem natychmiastowym.

    nie jest sprzeczny z Art. 672 KC ?

    Termin płatności do 10 dnia danego miesiąca. To OK.

    Ten zapis jest na tyle ważny że różne są sytuacje w prowadzonej
    działalności. Czy zaproponowany przez najemcę powyższy zapis jest
    stuteczny - opóźnienie w opłacie o 21 dni pozwala już mu mnie wyrzucić
    z jego nieruchomości. Czy to jest wiążące jak podpiszę tą umowę
    czy mają tutaj zastosowanie zapisy art. 672 KC ktore są dla mnie
    korzystniejsze.

    Nie jest to żadna unieczka od niepłacenia - po prostu
    umowa powinna w jednakowy sposób zabezpieczać prawa obu stron.

    Więc jeśli zdecyduję się na podpisanie tej niekorzystnej umowy
    w jakikolwiek sposób stoi po mojej stronie kodeks cywilny
    czy tylko to co jest w umowie najmu jest wiążące ?

    Pozdrawiam
    Paweł Lewandowski

  • 2. Data: 2005-06-26 11:43:17
    Temat: Re: Umowa najmu a zapisy rozbieżne z KC.
    Od: Peweł Lewndowski <P...@a...no-domain.pl>

    Nikt z grupowiczów mi nic nie podpowie w tym temacie?
    Sprawa dla mnie jest o tyle pilna więc proszę
    o pomoc.

    Pozdrawiam
    Paweł Lewandowski

  • 3. Data: 2005-06-26 12:03:10
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Peweł Lewndowski napisał(a):

    > Nikt z grupowiczów mi nic nie podpowie w tym temacie?

    Idź więc na forum onetu...

    j.

    --
    WEGE-Koszulka dla każdego normalnego: http://tinyurl.com/5ojz6

  • 4. Data: 2005-06-26 12:33:38
    Od: "dan" <j...@p...fm>

> [...]
    >
    > czy taki zapis jest zgodny z ogólnie obowiązującymi zasadami - wg mnie
    > podchodzi to bardzo pod umowę na czas określony bez możliwości rozwiązania

    Wg mnie jest zgodny. Umowa nadal pozostaje umowa na czas nieokreslony.
    Swioadczy o tym mozliwosc wypowiedzenia jej w kazdym czasie /za 3 m-cznym
    okresem/. Natomist na zasadzie swobody kontraktowania strony moga
    przewidziec odszkodowanie za wypowiedzenie wczesniejsze niz poo roku. Nie
    czyni to umowy umowa na czas okreslony, gdyz w takich umowach nie jest w
    ogole dopuszczalne ich wczesniejsze rozwiazanien z dowolnych powodow.
    Prrzewidziane odszkodowanie nie stanowi zakazu wczesniejszego wypowiedzenia
    umowy niz przed rokiem, ale jest pewnego rodzaju ekwiwalentem dla
    wynajmujacego, za to ze stosunek ulega wczesniejszemu rozwiazaniu, niz
    ekonomiczna oplacalnosc okresu zawarcia umowy /ktora dla wynajmujacego jest
    dluzsza niz rok/.

> [...]
    > bieżący miesiąc, wynajmujący może najem wypowiedzieć bez zachowania
    > terminów wypowiedzenia z winy wynamującego. Wypowiedzenie odbywa się ze

    W tym wypadku wg mnie zapis jest sprzeczny z powolanym przepisem. Zasada
    wyrazona w art 672 - w mojej ocenie- sluzy wprowadzeniu rownego uprawnienia
    stron umowy. Jej zmiana w opisany sposob powoduje zaklocenie rownosci stron
    umowy i znaczne oslabienie pozycji najemcy i tym samym powinna byc uznana za
    niewazna.

> [...]
    > w jakikolwiek sposób stoi po mojej stronie kodeks cywilny
    > czy tylko to co jest w umowie najmu jest wiążące ?

    j.w. Ale do sadu bedzie nalezala oocena czy zapis taki uznac nalezy za
    niewazny, czy tez miesci sie w granicach swobody kontraktowania.

    Dan

  • 5. Data: 2005-06-26 20:57:29
    Od: "PAwel" <pgoralsk@bez_spamu.wp.pl>

    Użytkownik "dan" <j...@p...fm> napisał w wiadomości
    (...)

> [...]
    > czyni to umowy umowa na czas okreslony, gdyz w takich umowach nie jest w
    > ogole dopuszczalne ich wczesniejsze rozwiazanien z dowolnych powodow.

    Tu chyba przesadziłeś,- jeśli , również w umowie na czas określony, strony
    przewidzą okoliczności, w których umowę mozna rozwiązać, to czemu miałoby
    tego nie mozna by zrobić?

    (..)

  • 6. Data: 2005-06-26 21:12:24
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    > Tu chyba przesadziłeś,- jeśli , również w umowie na czas określony, strony
    > przewidzą okoliczności, w których umowę mozna rozwiązać, to czemu miałoby
    > tego nie mozna by zrobić?

    Dlaczego przesadzilem? Nie napisalem ze umowy na czas okreslony nie mozna
    nigdy rozwiazac. Natomiast napisalem ,ze taki zapis o wypowiedzeniu jaki
    wystepuje w omawianym wypadku nie wystarczylby do skutecznego wypowiedzenia
    umowy zawartej na czas okreslony. Mozesz wiec sprezyzowac w ktorym dokladnie
    miejscu przesadzilem wg Ciebie?

    Dan

  • 7. Data: 2005-06-27 01:15:40
    Od: "PAwel" <pgoralsk@bez_spamu.wp.pl>

> [...]
    wypowiedzenia
    > umowy zawartej na czas okreslony. Mozesz wiec sprezyzowac w ktorym

    Zapewne nie czytasz tego, co piszesz;).

    Porównaj więc to, co teraz napisałeś, z tym, co napisałeś wcześniej.
    cyt:"Nie
    :

  • 8. Data: 2005-06-27 13:19:50
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    > Zapewne nie czytasz tego, co piszesz;).

    No ja sadze ze raczej Ty nie czytasz. Przeczytaj raz jeszcze, uwaznie:
    > cyt:"Nie
    > czyni to umowy umowa na czas okreslony, gdyz w takich umowach nie jest w
    > ogole dopuszczalne ich wczesniejsze rozwiazanien z DOWOLNYCH POWODÓW."

    Okolicznosci z gory oznaczone w umowie jako uzasadniajace jej rozwiazanie
    przed uplywem terminu zawarcia umowy, z racji tego ze przewidziano je w i
    sprecyzowana NIE są DOWOLNE, tylko ŚCIŚLE OKRESLONE. A tylko z takich
    powodow/okolicznosci mozna wypowiedzec umowe przed terminem.

    Proponuje czytac uwazniej, a przede wszystkim do konca.:)

    Dan.

  • 9. Data: 2005-06-27 20:02:20
    Od: "PAwel" <pgoralsk@bez_spamu.wp.pl>

> [...]
    > powodow/okolicznosci mozna wypowiedzec umowe przed terminem.
    >
    > Proponuje czytac uwazniej, a przede wszystkim do konca.:)

    Myślę, że nasz spór (?) spowodował nieszczęsliwy dobór słów,- DOWOLNY ja
    zrozumiałem jako "jakikolwiek", podczas gdy Ty uzyłes to jako" swobodnie
    wybrany".

    Przy okazji:czy masz jakies doświadczenia z stosowaniem przewidzianego w KC
    (art.686, ) prawa zastawu w stosunku do najemcy lokalu mieszkalnego (najem
    okazjonalny) nie płacącego czynszu, ani opłat obocznych (woda. gaz prąd
    itp)?

  • 10. Data: 2005-06-27 20:24:05
    Od: "dan" <j...@p...fm>

> [...]
    > okazjonalny) nie płacącego czynszu, ani opłat obocznych (woda. gaz prąd

    Nie szczegolne.

    Dan