  • 1. Data: 2009-10-03 21:06:08
    Temat: Ulga meldunkowa a partycypacja w TBS
    Od: "s_z" <s...@p...onet.pl>

    Witam,

    Czy jeżeli jestem partycypantem w TBS (ale nie mieszkam w tym lokalu, tylko
    wskazałem innego najemcę),
    to załapię się na ulgę meldunkową przy otrzymaniu darowizny mieszkania od osoby
    niezpokrewnionej?

    Nie jestem pewien czy ta partycypacja nie podpada pod któreś praw wymienionych
    w Art16, ust 2 punkt 2 i 3:
    2) nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego
    stanowiącego odrębną nieruchomość (...);
    3) nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są
    właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz
    wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu
    jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym,(...);

    pozostałe warunki spełniam (bądź spełnię)

    będę wdzięczny za odpowiedź

    pozdrawiam
    Tomek

  • 2. Data: 2009-10-04 00:03:01
    Temat: Re: Ulga meldunkowa a partycypacja w TBS
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    s_z wrote:
> [...]
    > wskazałem innego najemcę),
    > to załapię się na ulgę meldunkową przy otrzymaniu darowizny mieszkania od osoby

    jaką ulgę meldunkową?

  • 3. Data: 2009-10-04 10:02:04
    Od: "s_z" <s...@p...onet.pl>

    > jaką ulgę meldunkową?

    Nie ma wtedy ulgi?
    W takim razie wprowadzono mnie w błąd mówiąc że ten artykuł ma zastosowanie
    również dla osób niespokrewnionych.
    Dzięki za naprostowanie.

    Mam więc pytanie dodatkowe.
    Jak będzie wyglądała powyzsza sprawa partycypacji i ulgi, jeżeli darujący i
    obrarowywany należą do pierwszej grupy podatkowej? (teść - zięc)

    Czy partycypacja - a więc prawo do wskazania najemcy lokalu w TBSie (z
    wyłączeniem siebie) - zawiera się w którymś z praw wymienionych w cytowanych
    wcześniej punktach 2 i 3?

    pozdrawiam

    Tomek

  • 4. Data: 2009-10-04 15:39:16
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    s_z wrote:
> [...]
    > wyłączeniem siebie) - zawiera się w którymś z praw wymienionych w cytowanych

    Nie wiem czy jest czy nie ma bo nic nie napisałeś.
    Kiedy co kto kupił. komu kiedy i co chce darować
    Ulga była ale już nie ma wiec narazie to mogę cie tylko do wróżki odesłać.

  • 5. Data: 2009-10-04 21:55:53
    Od: "s_z" <s...@p...onet.pl>

    > Nie wiem czy jest czy nie ma bo nic nie napisałeś.
    > Kiedy co kto kupił. komu kiedy i co chce darować
    > Ulga była ale już nie ma wiec narazie to mogę cie tylko do wróżki odesłać.

    A więc po kolei:

    Teść jest jedynym włascicielem mieszkania spółdzielczo-własnościowego.
    Zamieszkuje w nim od ok 20 lat, a kilka lat temu (ok 6-7 ) dostał je oficjalnie
    w spadku.
    Mieszkanie to zamierza przekazać w darowiźnie córce i zięciowi, a sam
    wyprowadzić się do innego mieszkania.
    Młodzi chcą tam się zameldować i zamieszkać przez okres minimum 5 lat.

    Z tego co wiem darowizna na rzecz córki jest zwolniona z podatku, natomiast w
    przypadku zięcia żeby skorzystać ze zwolnienia musi on spełnić warunki zapisane
    w Artykule 16 Ustawy o podatku od spadków i darowizn (cytowane w pierwszym
    poście).

    Pytanie: Czy zięć posiadając partycypacje w TBS może skorzystać ze zwolnienia
    od podatku od darowizny?

    pozdrawiam

    Tomek

    PS.
    Nie jestem prawnikiem, więc jeżeli coś napisane jest niejasno, lub brakuje
    jakichś informacji - mogę doprecyzować.