  • 1. Data: 2009-10-03 12:03:23
    Temat: Nota czy faktura ?
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Specyficzne pytanie, ewentualnie skierujcie mnie na bardziej odpowiednią grupę /
    listę / forum:

    Czy obciążenie dewelopera za zastępcze usunięcie (po bezskutecznym wezwaniu do
    usunięcia) wad dzieła (obiektu budowlanego)może być /
    powinno być dokonane w formie noty księgowej, czy w formie faktury / refaktury?

    Deweloper posiada jeszcze ostatnie nieprzewłaszczone lokale.
    THX

  • 2. Data: 2009-10-03 12:12:08
    Temat: Re: Nota czy faktura ?
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    ąćęłńóśźż wyskrobał(a):
> [...]
    > wezwaniu do usunięcia) wad dzieła (obiektu budowlanego)może być /
    > powinno być dokonane w formie noty księgowej, czy w formie faktury /

    Napisz pismo wzywające do zwrotu pieniędzy, dołącz ksero faktury, wyzacz
    termin płatności, podaj numer rachunku, na który chcesz pieniądze, zagroź
    skierowaniem sprawy do sądu w razie zignorowania wezwania i doręcz za
    potwierdzeniem deweloperowi.

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2009-10-03 12:21:18
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Jeśli chodzi o "pieniądze" to nie takie proste w świetle wyroku SN (a roszczenie o
    usunięcie wad dotyczy części wspólnych
    nieruchomości).

    Wydaje się, że najzręczniej byłoby wystawić notę obciążeniową ewentualnie fakturę (w
    ostateczności z uwagi na kłopotliwe
    refakturowanie przez wspólnoty) i upierać się przy wzajemnej kompensacie obciążeń.
    THX

    -----

  • 4. Data: 2009-10-03 12:25:46
    Od: kuba <p...@o...pl>

    ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
    > powinno być dokonane w formie noty księgowej, czy w formie faktury / refaktury?
    >
    > Deweloper posiada jeszcze ostatnie nieprzewłaszczone lokale.

    W świetle aktualnego orzecznictwa jest w ogóle sens żądać upoważnienia
    do zastępczego usunięcia wad dzieła?

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 5. Data: 2009-10-03 12:41:23
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Czy możesz rozwinąć swoją myśl, szczególnie o tym "upoważnieniu"?
    THX

    -----

  • 6. Data: 2009-10-03 12:58:46
    Od: kuba <p...@o...pl>

    ąćęłńóśźż pisze:
    > Czy możesz rozwinąć swoją myśl, szczególnie o tym "upoważnieniu"?

    Oczywiście.

    Instytucja wykonania zastępczego jest uregulowana w art. 480 KC. Co do
    zasady można zastępczo wykonać zobowiązanie dopiero po uzyskaniu
    sądowego upoważnienia. Wyjątek odnosi się do przypadków nagłych (par. 3).

    Jednakże, zgodnie z uchwałą SN z 15.2.2002 r., III CZP 86/01, nie można
    zastępczo usunąć wad dzieła, ani za upoważnieniem sądu, ani bez niego.
    Art. 480 po prostu nie ma zastosowania.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 7. Data: 2009-10-03 13:19:29
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    kuba pisze:

    > Jednakże, zgodnie z uchwałą SN z 15.2.2002 r., III CZP 86/01, nie można
    > zastępczo usunąć wad dzieła, ani za upoważnieniem sądu, ani bez niego.
    > Art. 480 po prostu nie ma zastosowania.

    To orzeczenie zostało opublikowane również w OSP a następnie mocno
    zjechane przez doktrynę.
    Ono owszem jest sobie w bazach orzecznictwa, ale niekoniecznie należy na
    nim budować praktykę. Mozna próbować powtarzać jego krytykę.

  • 8. Data: 2009-10-04 17:31:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "ąćęłńóśźż" <u...@w...eu> napisał w wiadomości

    Właściwsza pewnie będzie grupa o podatkach, ale zwróć uwagę, ze wystawienie
    faktury bez wcześniejszego porozumienia się z developerem co do jej
    pokrycia niesie za sobą ryzyko, że podatek z tego tytułu będziesz musiał
    zapłacić już, zaś zapłata może kiedyś nastąpi. Poza tym wydaje mi sie, że
    taka należność ma raczej charakter odszkodowawczy dla Ciebie, niż zapłaty
    za usługę, toteż być może jest zwolniona od podatku. Ale to też będą
    wiedzieli na podatkach.