  • 1. Data: 2011-02-03 20:20:50
    Temat: Ubezwłasnowolnienie całkowite
    Od: "Wojciech Rymer" <w...@w...pl>

    Witam!

    Mam pytanie, czy osoba będąca osobą ubezwłasnowolnioną całkowicie, może sama
    odebrać świadczenie emerytalne na poczcie?
    Poczytałem ustawę, ale mówi ona tylko, że taka osoba może wykonywać tzw.
    drobne czynności, czy odbiór świadczenia emerytalnego można uznać za drobną
    czynność?
    I co w sytuacji kiedy osoba ubezwłasnowolniona odbierze takie świadczenie?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi.

    Pozdrawiam

    Wojtek

  • 2. Data: 2011-02-07 11:58:17
    Temat: Re: Ubezwłasnowolnienie całkowite
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Feb 2011, Wojciech Rymer wrote:

    > Witam!
    >
    > Mam pytanie, czy osoba będąca osobą ubezwłasnowolnioną całkowicie, może sama
    > odebrać świadczenie emerytalne na poczcie?

    IMO - "oczywiście nie powinna". A może "oczywiście" osobno w tym
    znaczeniu, że oczywistość wynika z logiki istnienia ubezwłasnowolnienia:
    skoro ubezwłasnowolniona, to dlatego że może wykonać czynność prawną
    poprzez którą zaszkodzi sobie lub komu innemu.

    Coś jeszcze: "nie powinna".
    Móc - może, czego dowodzi Twoje dalsze pytanie ;)

    > Poczytałem ustawę, ale mówi ona tylko, że taka osoba może wykonywać tzw.
    > drobne czynności, czy odbiór świadczenia emerytalnego można uznać za drobną
    > czynność?

    Zdecydowanie nie, to chyba oczywiste?
    "Drobna czynność" to zakup chleba albo gazety.
    Przecież celem ubezwłasnowolnienia może być np. to, aby (taka osoba) nie
    kupiła sobie "rewelacyjnego garnka za jedynie 8270 zł okazja bo normalnie
    12 800 kosztuje", mając 1200 zł emerytury :)

    > I co w sytuacji kiedy osoba ubezwłasnowolniona odbierze takie świadczenie?

    IMO - nic.
    Nic, o ile nic się nie stało.
    Afera będzie, jak ta osoba kupi rzeczony garnek :>
    Formalnie może być jeszcze np. jakaś wersja postępowania dyscyplinarnego
    wobec tego kto wypłacił, *jeśli* wewnętrzne przepisy poczty nie
    pozwalają - ale to też w praktyce ktoś by musiał się "oburzyć".

    Przyjmij w pierwszym przybliżeniu że z taką osobą jak z dzieckiem:
    opiekun ma dbać aby nie robiła krzywdy sobie i innym.
    Jak nie robi, to nie ma podstaw aby nie zaakceptować tego co zrobiła.

    W drugim przybliżeniu załóż, że te pieniądze odebrał np. znajomy.
    Ale oddał komu należało, więc "nic się nie stało".

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2011-02-07 12:07:51
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

> [...]
    > wobec tego kto wypłacił, *jeśli* wewnętrzne przepisy poczty nie
    > pozwalają - ale to też w praktyce ktoś by musiał się "oburzyć".

    A skąd u listonosza wiedza o ubezwłasnowolnieniu danej osoby?

    MJ

  • 4. Data: 2011-02-08 16:58:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Feb 2011, Michal Jankowski wrote:

    > A skąd u listonosza wiedza o ubezwłasnowolnieniu danej osoby?

    Nie wiem :>
    Wygląda, że sprawa jest ciągle "w trakcie regulacji":
    http://lex.pl/?cmd=artykul,4964

    Skoro "stosuje się przepisy dotyczące małoletnich", to wydaje mi
    się iż opiekun ma prawo do wszczęcia działań zapobiegawczych,
    np. powiadomienia poczty. Ale głowy bym nie dał, nie sprawdzałem.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2011-02-08 22:29:21
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > Wygląda, że sprawa jest ciągle "w trakcie regulacji":
    > http://lex.pl/?cmd=artykul,4964

    Aaaa, i óżont będzie się mógł o tym dowiedzieć, ale prywatny
    kontrahent to już nie.

    MJ