  • 1. Data: 2003-09-20 22:04:03
    Temat: UMOWA-AUTO
    Od: "Wojtek" <d...@W...onet.pl>

    Troche zmieniła mi się sytuacja zyciowa i mam pytanie.
    Czy jest szansa odzyskania z salonu samochodowego zaliczki na samochód z
    terminem odbioru 15.10 auta nie ma fizycznie jeszcze w Polsce.

    Pozdrawiam

    Wojtek

  • 2. Data: 2003-09-21 08:40:50
    Temat: Re: UMOWA-AUTO
    Od: "Mario" <p...@o...pl>

    > Czy jest szansa odzyskania z salonu samochodowego zaliczki na samochód z
    > terminem odbioru 15.10 auta nie ma fizycznie jeszcze w Polsce.

    Jeśli to zaliczka, to no problem. Idziesz i muszą Ci oddać bez łachy.
    Jeśli to zadatek, to tylko możesz ich prosić o łaskę.

    Mario

  • 3. Data: 2003-09-21 09:22:54
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Jeśli to zaliczka, to no problem. Idziesz i muszą Ci oddać bez łachy.
    > Jeśli to zadatek, to tylko możesz ich prosić o łaskę.
    >
    > Mario

    A czy jakaś umowa (np. kupna-sprzedaży) w przedmiocie samochodu
    jest już zawarta? (Przy czym może wchodzi tu w grę także umowa
    przedwstępna).
    Jeśli tak to nie będzie zwrotu zaliczki bez odstąpienia od tej umowy
    lub jej rozwiązania np. za porozumieniem stron. Zawartych umów co do
    zasady należy dotrzymywać, a dealer będzie mógł żądać jej pełnego
    wykonania lub odszkodowania w razie nieuzasadnionej odmowy
    odebrania pojazdu i zapłaty reszty ceny.
    Sprawdź co o ewentualnym odstąpieniu od umowy, rozwiązaniu jej,
    zwrocie zaliczki itp. mówi sama umowa. Jeśli ona o tym milczy należy
    skorzystać z norm kodeksu cywilnego. Jeśli wycofasz się z umowy
    zgodnie z prawem to nic Ci nie grozi a zaliczka będzie zwrócona, jeśli
    zrobisz to po prostu z powodu swego "widzimisie" - narażasz się na
    odpwoeidzialność odszkodowawczą wobec dealera

    Niżej przykładowy przepis kodeksu cywilnego o prawie odstąpienia od
    umowy:

    Art. 491. § 1. Jeżeli jedna ze stron d o p u s z c z a s i ę z w ł o k i
    w wykonaniu zobowiązania z umowy wzajemnej, druga strona może
    wyznaczyć jej odpowiedni dodatkowy termin do wykonania z
    zagrożeniem, iż w razie bezskutecznego upływu wyznaczonego terminu
    będzie uprawniona do odstąpienia od umowy. Może również bądź bez
    wyznaczenia terminu dodatkowego, bądź też po jego bezskutecznym
    upływie żądać wykonania zobowiązania i naprawienia szkody wynikłej
    ze zwłoki.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2003-09-21 10:01:17
    Od: "Wojtek" <d...@p...onet.pl>

    > A czy jakaś umowa (np. kupna-sprzedaży) w przedmiocie samochodu
    > jest już zawarta? (Przy czym może wchodzi tu w grę także umowa
    > przedwstępna).

    Tak mam umówe kupna-sprzedazy, gdzie jest napisane w paru
    zdaniach ,,zaliczka,,.

    W umowie jest takie sformułowanie. Do zwrotu zaliczki Kupującemu oraz
    następstw odstąpienia od umowy nie stosuje się art. 394 &1 oraz 494 KC.

    Musze zrezygtodwac ponieważ rozbiłem porzyczone auto i musze oddac kase a
    termin odbioru jest odległy.

    Wojtek

  • 5. Data: 2003-09-21 10:23:17
    Od: Dredd<...@...pl>

    Obawiam się ze z tego co piszesz wynika że jeśli sprzedawca dostarczy
    Ci towar zgodny z zamówieniem (zawartą umową), bez wad i zrobi to w
    umówionym terminie - Twoja sytuacja będzie trudna, bo będziesz
    musiał albo zapłacić resztę ceny albo narazić się na obowiązek zapłaty
    odszkodowania za niewykonanie umowy.
    Dyskusyjne wydaje się na pierwszyrzut oka umowne wyłączenie
    stosowania przepisu art. 494 k.c. ale to i tak niewiele w sprawie
    zmienia.
    Oczywiście zawsze możesz negocjować ze sprzedawcą i starać się
    uzyskać jego zgodę na rozwiązanie umowy, ale jeśli poniósł on już
    jakieś koszty związane ze sprowadzaniem auta to może być oporny, a
    przynajmniej może żądać opłacenia tych kosztów, jeśłi nie wykonania
    umowy w całości.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 6. Data: 2003-09-21 12:23:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Jest szansa, jeśli salon wyrazi na to zgodę.