  • 1. Data: 2003-09-20 21:17:50
    Temat: Czy mozna?
    Od: "Arek" <a...@o...pl>

    Założyłem działalność gospodarczą i chcę wrzucać w koszty firmy wydatki
    związane z użytkowaniem samochodu osobowego, któy jest własnością mojego
    ojca. W jaki sposób mogę tego dokonać i czy jest taka mozliwość?
    POzdrawiam

  • 2. Data: 2003-09-21 12:22:34
    Temat: Re: Czy mozna?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Pewnie prędzej byś się dowiedział na pl.soc.prawo.podatki, ale mnie się
    zdaje, że sprawę załatwiła by umowa najmu samochodu. Tyle, że dla ojca
    będzie to dochód. Możesz to zrobić tak, że ojciec Ci wynajmuje samochód za
    jakąś tam symboliczną złotówkę, zaś Ty się zobowiązujesz do jego utrzymania.
    Wówczas koszty paliwa i obsługi mógłbyś moim zdaniem wrzucić w koszty.

  • 3. Data: 2003-09-21 15:13:03
    Od: "Marcin Olender" <d...@p...onet.pl>

    Myślisz, że to takie proste? Jak zanm naszego fiskusa, to sa na pewno jakieś
    problemy. Z tego co pamiętam, to w pewnym momencie nie możan było odliczać
    benzyny ( tylko ropę ). Chyba, że mi się coś pozajączkowało. Była też
    instytucja "uzywanie samochodu prywatnego" gdzie stosowało się opłate za
    każdy przejechany w sprawach słuzbowych kilometr - dodatkowy sposób
    wyprowadzenia kasy spod podatkowego noża. Pytanie oczywiście, czy sie
    opłaca, bo Tata może płacic juz wyższy podatek, a wszystkie zanki na niebie
    i ziemi wskazuja, że od przedsiebiorstw wszelakich w przysżłym roku będzie
    liniowe 19 %.

    Depi.

  • 4. Data: 2003-09-21 18:52:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Opłacić się opłaca. Tata pożycza Ci samochód za 10 zł miesięcznie i zanadto
    to jego dochodu nie zwiększy. Za to ty wrzucasz koszty utrzymania w koszty
    firmy, podobnie jak w wypadku leasingu.

  • 5. Data: 2003-09-23 14:41:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 21 Sep 2003, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ Możesz to zrobić tak, że ojciec Ci wynajmuje samochód za
    >+ jakąś tam symboliczną złotówkę, zaś Ty się zobowiązujesz
    >+ do jego utrzymania.

    Do utrzymania ojca czy samochodu ?
    Nie żartuję, chcę mieć do czego się przyczepić :),
    sądzę że wystarczy jak dobiorę się :) do cytatu z następnego
    twojego posta:

    >+ Tata pożycza Ci samochód za 10 zł miesięcznie

    Przyznam że chwilowo nie umiem skompilować listy artykułów
    żeby przyczepić się do rzeczonego przykładu "czarno na
    białym" :), zazwyczaj restrykcje opisane są "działalnością
    gospodarczą", choć miejscami występują "podmioty" - co
    *jednak* mogłoby zahaczać o 'szarego podatnika' w postaci
    ojca z przykładu, dlatego tak profilaktycznie warto moze
    być przeczytać okolice art.25 ustawy o podatku dochodowego,
    tam są teksty w stylu:

    +++++
    2. Dochody, o których mowa w ust. 1, określa się, w drodze
    oszacowania, stosując następujące metody:
    1) porównywalnej ceny nie kontrolowanej,
    2) ceny odprzedaży,
    3) rozsądnej marży ("koszt plus").

    4. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio, gdy podmiot krajowy:
    3) pozostaje w związku gospodarczym z innym podmiotem krajowym

    - i w związku z istnieniem takich powiązań lub związków wykonuje
    świadczenia na warunkach korzystniejszych [...] w wyniku czego
    nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe [...]
    5. Związek, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, ma miejsce, gdy między
    podmiotami lub osobami pełniącymi w nich funkcje zarządzające,
    [...] istnieją powiązania o charakterze rodzinnym [...]
    6. Przez pojęcie powiązań rodzinnych, o których mowa w ust. 5, rozumie
    się małżeństwo oraz pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia.
    -----

    Wcale nie jest oczywiste czy "podmiot" musi oznaczać "podmiot
    gospodarczy". A przy wynajmie samochodu (przez firmę)
    niewątpliwie mamy "związek gospodarczy", mimo że jedna
    strona jest osobą fizyczną nie prowadzącą DG :)

    pozdrowienia, Gotfryd