  • 11. Data: 2008-10-27 14:09:41
    Temat: Re: Tworzone oprogramowanie i (nie)legalne narzędzia do tego
    Od: Mariusz <m...@w...pl>

    witek pisze:

    > Ale to nei twoj biznes na czym oprogramowanie zostało wykonane.
    > Ważne, żeby to co zostało ci dostarczone, nie było jakieś lewe.

    Tak, jeśli chodzi o kody źródłowe.
    Nie, jeśli chodzi o program skompilowany, gdyż ten będzie zawierał w
    sobie oprogramowanie producenta kompilatora, a przytoczony tutaj Borland
    zastrzega sobie, że aby to było legalne twórca musi mieć licencję na
    kompilator.

    > To tak jakbyś od hydraulika domagał się oświadczenia, że narzędzia
    > ktorych używa nie są kradzione.

    Ale tutaj mamy sytuację, gdy hydraulik przychodzi nie tylko z
    kradzionymi narzędziami, ale i kradzionymi częściami.

    Poza tym, brak licencji na kompilator może rodzić skutki podatkowe -
    skoro utworzony program nie jest legalny, to nie można skutecznie go
    licencjonować/przenieść praw i w rezultacie odliczyć kosztów.
    I stąd w umowach zapisy o posiadaniu odpowiednich praw do używanych
    narzędzi.

    M.

  • 12. Data: 2008-10-27 17:32:32
    Od: "Ajgor" <a...@m...pl>

    Użytkownik "jureq" napisał w wiadomości news:ge4hms$dsq$1@news.onet.pl...

    > Pamiętaj, że częścią tego co ci dostarczono są biblioteki. Wspóldzielone
    > albo wbudowane.

    Akurat z programowaniem nie jest taka prosta sprawa. Dwie wiodace firmy
    tworzace kompilatory i srodowiska progrmiastyczne
    wydaja zarowno komercyjne, jak i darmowe wersje tych srodowisk. I sa w nich
    te same biblioteki. Roznia sie jedynie ulatwieniami
    dla programistow.
    Jak kupisz oprogramowanie pisane w srodowisku Borlanda, to raczej nie
    stwierdzisz, ze biblioteki sa kradzione, bo te same biblioteki sa w
    darmowych srodowiskach.
    Z tym jednak zastrzezeniem, ze nie wszystkio mozna uzywac komercyjnie.

  • 13. Data: 2008-10-27 19:57:05
    Od: Patryk Włos <a...@o...pl>

    > Niestety nie będzie. Nawet jeśli nie stworzysz sam tylko kupisz od kogoś
    > program skompilowany nielegalnym kompilatorem. Teoretycznie. Borland może
    > wymagać od użytkownika np. zaprzestania użytkowania programów
    > zawierających należące do Borlanda biblioteki. Użytkownik może oczywiście
    > po czymś takim obciążyć poniesionymi kosztami producenta, który mu to
    > sprzedał. Te dopiski w umowie mogą to znacznie ułatwić. W praktyce raczej
    > nie wyobrażam sobie żeby szanująca się firma (nawet Borland) zdecydowała
    > się na takie szykany wobec użytkownika.

    Ja się w czasach Delphi 3 spotkałem z przypadkiem, że polski dystrybutor
    Delphi się zapytał pewnej polskiej firemki tworzącej w Delphi soft o
    jakiś dowód legalności. Tamta kopia Delphi legalna akurat była, więc nie
    było dalszego ciągu - ale może by i był, gdyby akurat używali pirata (co
    w tamtych czasach i mieście było jeszcze popularne).

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 14. Data: 2008-10-27 21:39:05
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Peter May pisze:
    > Witam.
    >
    > Czy jeśli kupuję oprogramowanie od dostawcy na zamówienie, to czy mogę
    > żądać od niego dowodu, iż zostało wykonane na bazie legalnego
    > oprogramowania?

    Możesz też od niego żądać dowodu, że opłaca podatki, nie molestuje
    nieletnich i daje na tacę.

    > Jak coś takiego sprawdzić?

    Tak jak powyżej.

    > No i czy jeśli dane
    > oprogramowanie powstało na nielegalnym oprogramowaniu (np. ktoś używał
    > pakiety Borlanda nielegalnie), bo przykładowo mogę domyślać się, to w
    > konsekwencji jest również nielegalne?

    A dół wykopany kradzioną łopatą staje się nielegalny?

  • 15. Data: 2008-10-28 06:57:10
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 27 Oct 2008 20:57:05 +0100, Patryk Włos napisał(a):

> [...]
    > było dalszego ciągu - ale może by i był, gdyby akurat używali pirata (co
    > w tamtych czasach i mieście było jeszcze popularne).

    Kilkanaście lat temu (uwaga dla Urzędu Skarbowego: to się już dawno temu
    przedawniło więc się nie podniecajcie) zajmowałem się kodowaniem modułów w
    C++ dla pewnego Niemca. Wypłacał pieniądze gotówką bez jakiegokolwiek
    pokwitowania, nie obchodziło go czy ktokolwiek płaci z tego jakieś
    podatki. Ale jednej rzeczy pilnował bardzo dokładnie: czy mam legalnie
    nabyte kolejne wersje kompilatora Borlanda.

  • 16. Data: 2008-10-29 08:14:06
    Od: Peter May <p...@p...fm>

    Andrzej Lawa pisze:

    > Możesz też od niego żądać dowodu, że opłaca podatki, nie molestuje
    > nieletnich i daje na tacę.

    Aż tak wiele informacji to nie potrzebuję.

    > Tak jak powyżej.

    > A dół wykopany kradzioną łopatą staje się nielegalny?

    A to pytanie nie do mnie.

    No a tak w temacie masz coś do powiedzenia? Czy tylko tak sobie piszesz,
    aby zapełnić wpis jakąś treścią?

    --
    Peter

  • 17. Data: 2008-10-29 11:25:50
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Peter May pisze:

    > Aż tak wiele informacji to nie potrzebuję.

    > A to pytanie nie do mnie.
    >
    > No a tak w temacie masz coś do powiedzenia? Czy tylko tak sobie piszesz,
    > aby zapełnić wpis jakąś treścią?

    Słyszałeś kiedyś takie słowo jak "analogia"?

    Odpowiedziałem na twoje pytania przy pomoc analogi właśnie.

  • 18. Data: 2008-10-30 08:48:42
    Od: Peter May <p...@p...fm>

    Andrzej Lawa pisze:
    > Słyszałeś kiedyś takie słowo jak "analogia"?

    Tak. I parę jeszcze innych również.

    > Odpowiedziałem na twoje pytania przy pomoc analogi właśnie.

    Ale ta analogia niewiele wyjaśnia w temacie.

    --
    Peter