  • 1. Data: 2003-09-27 07:46:44
    Temat: Termin wniesienia sprawy a smierc
    Od: "news.tpi.pl" <o...@p...fm>

    Witam,
    Pewien czlonek mojej jest bardzo chory. Chcielibysmy, aby nie komplikowac
    sobie w przyszlosci zycie, aby ta osoba przekazala caly swoj majatek
    (niewielki) innej osoby (wiadomo jak to potem z tym dziedziczeniem,
    zrzekaniem sie, podzialami itp). Zastanawiamy sie teraz, czy jesli sprawe
    wniesiemy np. w poniedzialek, a osoba umrze przed wyjasnieniem wszystkich
    zawilosc (np. wpis do ksiag wieczystych, jezdzenie po jakis urzedach celem
    poinformowania sie o numerach dzialek itp), to czy bedzie to nadal aktualne,
    czy bedzie miec moc prawna?

    Innymi slowy, czy w takich sprawach "liczy sie data stempla pocztowego" -
    czyli data wniesienia sprawy, czy tez data zakonczenie - ostatecznego
    podpisu

    pozdrawiam
    olga

  • 2. Data: 2003-09-27 08:53:43
    Temat: Re: Termin wniesienia sprawy a smierc
    Od: "Rodrig von Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "news.tpi.pl" <o...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Innymi slowy, czy w takich sprawach "liczy sie data stempla pocztowego" -
    > czyli data wniesienia sprawy, czy tez data zakonczenie - ostatecznego

    Nie bardzo rozumiem. Jezeli chodzi o dokonanie darowizny nieruchomosci to
    istotna jest data zlozenia podpisu na akcie notarialnym darowizny. Jezeli
    wlasciciel dozyje do tej chwili i bedzie w dosc swiadomy by podpisac akt
    notarialny to bedzie ok - osoba wymieniona w akcie stanie sie wlascicielem.
    Oczywiscie by notariusz sporzadzil akt on musi wiedziec co ma byc przekazane
    i musi miec tytul wlasnosci - aktualny odpis ksiegi wieczystej, a jezeli jej
    nie ma to dowod wlasnosci (akt wlasnosci ziemi, przydzial mieszkania) i mape
    geodezyjna sluzaca do wpisu do KW. Oczywiscie to trwa, i niestety bez tych
    dokumentow nie jest mozliwe "przepisanie" nieruchomosci. Ale gdy podpisany
    zostanie akt notarialny wtedy sprawa sie konczy i dalej toczy się juz
    niezaleznie od tego czy poprzedni wlasciciel zyje czy nie.

  • 3. Data: 2003-09-27 11:19:35
    Od: "Mikołajczyki" <o...@p...fm>

> [...]
    > zostanie akt notarialny wtedy sprawa sie konczy i dalej toczy się juz
    > niezaleznie od tego czy poprzedni wlasciciel zyje czy nie.

    U nas sprawa wyglada troche inaczej, mianowicie mamy pelnomocnictwo do
    wszystkich dzialan w imieniu osoby, ktora jest bardzo chora. Jedyne co w tej
    chwili mamy przy sobie, to wlasnie to pelnomocnictwo z wyszczegolnionymi
    wszystkimi pozycjami, ktorych ono dotyczy (wlacznie z nr dzialek), nie wiem
    czy na podstawie tego uda sie zalatwic taka darowizne "od reki"? czy tez
    trzeba bedzie jezdzic po odpisy z ksiag wieczystych, jak wiadomo potrwac do
    moze kilka dni, ktorzych nie mamy.

    olga

  • 4. Data: 2003-09-28 09:33:31
    Od: Dredd<...@...pl>

    Jak Wam ta osoba zejdzie z tego świata to o ile jesteście
    spadkobiercami ustawowymi lub też zostanie sporządzony testament
    komplikacje nie będą wcale duże.
    Dlatego polecam testament jako moim zdaniem najwygodniejszą
    formę zabezpieczenia się przed nagłym odejściem Waszego
    dobroczyńcy: niech własnoręcznie spisze i podpisze testament
    opatrując go datą i wskazując w nim jako jedynego spadkobiercę tę
    osobę która ma teraz zgodnie z Waszymi zamiarami dostać darowiznę
    o której piszecie i niech testament sobie leży, a jak chcecie to w
    międzyczasie możecie próbować załatwić darowiznę. Jak człowiek
    zejdzie zanim spiszecie darowiznę to pozostanie tylko na podstawie
    testamentu przeprowadzić w Sądzie kilkuminutową sprawę o
    stwierdzenie nabycia spadku (za bodaj 20 zł) i tyle. Oczywiście
    zakładam, że w wypadku istnienia kilku spadkobiercó ustawowych w
    rodzinie jest zgoda co do tego do kogo ma trafić majątek - inaczej po
    stwierdzeniu nabycia spadku może dojść do procesu o zachowek.
    Jeśli o czymś zapomniałem to Rodrig pewnie przypomni.

    -> http://usenet.pomocprawna.info