eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoTajemnicze awarie pociągów › Re: Tajemnicze awarie pociągów
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!2.eu.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!weretis.net!feeder8.news.weretis.net!newsreader4.netcolog
    ne.de!news.netcologne.de!peer02.ams1!peer.ams1.xlned.com!news.xlned.com!feeder.
    cambriumusenet.nl!feed.tweaknews.nl!posting.tweaknews.nl!fx15.ams1.POSTED!not-f
    or-mail
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Tajemnicze awarie pociągów
    References: <%9YbN.2$JkU5.0@fx12.ams1> <1odcy8fpas9t4$.19xrm20wjv4p$.dlg@40tude.net>
    User-Agent: slrn/1.0.3 (Linux)
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 69
    Message-ID: <2P8cN.7087$sNq9.2005@fx15.ams1>
    X-Complaints-To: a...@t...nl
    NNTP-Posting-Date: Thu, 07 Dec 2023 01:00:46 UTC
    Organization: Tweaknews
    Date: Thu, 07 Dec 2023 01:00:46 GMT
    X-Received-Bytes: 4316
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:845083
    [ ukryj nagłówki ]

    On 2023-12-06, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    > On Wed, 06 Dec 2023 10:37:47 GMT, Marcin Debowski wrote:
    >> Bardzo ciekawa MZ sprawa.
    >> W skrócie, wygląda, że producent pociągów zaszył w oprogramowaniu opcje
    >> powodujące, że te pociągi się psuły jeśli były serwisowane przez
    >> konkurencję. Polecam drugiego linka. Więcej info.
    >>
    >> https://next.gazeta.pl/next/7,151243,30476192,tajemn
    icze-awarie-pociagow-na-polskiej-kolei-szokujace-ust
    alenia.html
    >> https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/o-trzech-takich
    -co-zhakowali-prawdziwy-pociag-a-nawet-30-pociagow/
    >> "Pociąg produkcji polskiej firmy nagle zepsuł się w trakcie serwisu.
    >> Fachowcy byli bezradni - pociąg był w porządku, tylko nie chciał jechać.
    >> W ostatnim odruchu desperacji na pomoc wezwano zespół Dragon Sector,
    >> którego członkowie znaleźli cuda, o których nie śniło się maszynistom."
    >>
    >> "Prezes UTK zna sprawę i zweryfikował informacje dotyczące
    >> przeprowadzonych analiz oprogramowania pojazdów kolejowych, a także
    >> współpracuje w tej kwestii z odpowiednimi służbami. Wspólnie z CERT
    >> Polska (zespół powołany do reagowania na zdarzenia naruszające
    >> bezpieczeństwo w sieci Internet) zorganizowane zostało spotkanie z
    >> producentem pojazdu. Pojazdy spełniają wymagania zasadnicze
    >> określone przepisami dyrektyw europejskich. To zamawiający pojazd w
    >> ramach swobody kontraktowej określa warunki serwisowania i
    >> gwarancji. Tego rodzaju wymagania zawarte są w umowach dotyczących
    >> zakupu pociągu. Wszelkie ograniczenia możliwości serwisowania, w tym
    >> ograniczenia wprowadzane w oprogramowaniu, mogą stanowić potencjalny
    >> spór cywilnoprawny pomiędzy zamawiającym a producentem. Prezes UTK w
    >> tej sprawie nie jest właściwym organem.
    >>
    >> Zgodnie z art. 41 pkt 2 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym
    >> systemie cyberbezpieczeństwa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 913, 1703)
    >> organem właściwym do spraw cyberbezpieczeństwa dla sektora
    >> transportu (z wyłączeniem podsektora transportu wodnego) jest
    >> minister właściwy do spraw transportu."
    >>
    >> Jakoś nie wydaje mi się, że jest to sprawa wyłącznie cywilna. Jak dla
    >> mnie min. znamiona oszustwa są, nie wspominając o czynach nieuczciwej
    >> konkurencji. No chyba, że prezes UTK zna treść umów Kolei DOlnośląskich
    >> z producentem taboru, i tam to co się działo jest wymienione.
    >
    > A teraz tak:
    > a) jaka była umowa kolei z producentem, warunki rekojmii itp?
    > Moze producent miał prawo :-)

    Może. Tylko producent zdaje się otwarcie twierdzi, ze on przy
    oprogramowaniu nic nie grzebał. Trudno podejrzewać, ze jakiś Janosik
    wziął tak w obrone interesy umowne producenta, bez wiedzy producenta i
    zapewne bez jawnosci ustaleń umownych.

    > cos tam piszą o milionie km ... to pewnie sporo wygasło.
    >
    > b) a jak sie w tak naprawionym pociągu cos zawiedzie, i to moze nawet
    > krytycznie ... kto winny? Producent, czy hackerzy, co przeoczyli pare
    > innych "zabezpieczen" ?

    Dobre pytanie. Biegły ustali :)

    > c) blokowanie pociagu po zmianie jednego komponentu ... a moze
    > prawidłowe, skoro sami piszą, ze co pociąg, to inna konfiguracja.
    > Trzeba wiedziec, co można zmienic, a co nie.

    Zmieniali w oparciu o instrukcje producenta.

    > d) "psucie" pociagu po 1 mln km .. obowiązkowe, a co, przeciez
    > minister sam nakazal przegląd :-)

    Przegląd miał miejsce. Po przeglądzie nie wstało.

    --
    Marcin

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1