eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoTajemnicze awarie pociągów › Re: Tajemnicze awarie pociągów
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.aacw242.neoplu
    s.adsl.tpnet.pl!not-for-mail
    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Tajemnicze awarie pociągów
    Date: Wed, 6 Dec 2023 21:59:10 +0100
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <1odcy8fpas9t4$.19xrm20wjv4p$.dlg@40tude.net>
    References: <%9YbN.2$JkU5.0@fx12.ams1>
    NNTP-Posting-Host: aacw242.neoplus.adsl.tpnet.pl
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="jfoxwr";
    posting-host="aacw242.neoplus.adsl.tpnet.pl:83.4.74.242";
    logging-data="11994";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
    Cancel-Lock: sha1:OycN0Xs1CcxYHxGZOS2e8JE5BSk=
    sha256:A1nwdeYNWipeZ3x7932+RG8mqVpGeESycLtL71Tz2oc=
    sha1:kxXp9tRDsFGqYA3D3tu2C+dpk0k=
    sha256:C/79fw0OZmqj1Jh0+WqGWnwWAEZ24CdI4DiOYN0jfi8=
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:845073
    [ ukryj nagłówki ]

    On Wed, 06 Dec 2023 10:37:47 GMT, Marcin Debowski wrote:
    > Bardzo ciekawa MZ sprawa.
    > W skrócie, wygląda, że producent pociągów zaszył w oprogramowaniu opcje
    > powodujące, że te pociągi się psuły jeśli były serwisowane przez
    > konkurencję. Polecam drugiego linka. Więcej info.
    >
    > https://next.gazeta.pl/next/7,151243,30476192,tajemn
    icze-awarie-pociagow-na-polskiej-kolei-szokujace-ust
    alenia.html
    > https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/o-trzech-takich
    -co-zhakowali-prawdziwy-pociag-a-nawet-30-pociagow/
    > "Pociąg produkcji polskiej firmy nagle zepsuł się w trakcie serwisu.
    > Fachowcy byli bezradni - pociąg był w porządku, tylko nie chciał jechać.
    > W ostatnim odruchu desperacji na pomoc wezwano zespół Dragon Sector,
    > którego członkowie znaleźli cuda, o których nie śniło się maszynistom."
    >
    > "Prezes UTK zna sprawę i zweryfikował informacje dotyczące
    > przeprowadzonych analiz oprogramowania pojazdów kolejowych, a także
    > współpracuje w tej kwestii z odpowiednimi służbami. Wspólnie z CERT
    > Polska (zespół powołany do reagowania na zdarzenia naruszające
    > bezpieczeństwo w sieci Internet) zorganizowane zostało spotkanie z
    > producentem pojazdu. Pojazdy spełniają wymagania zasadnicze
    > określone przepisami dyrektyw europejskich. To zamawiający pojazd w
    > ramach swobody kontraktowej określa warunki serwisowania i
    > gwarancji. Tego rodzaju wymagania zawarte są w umowach dotyczących
    > zakupu pociągu. Wszelkie ograniczenia możliwości serwisowania, w tym
    > ograniczenia wprowadzane w oprogramowaniu, mogą stanowić potencjalny
    > spór cywilnoprawny pomiędzy zamawiającym a producentem. Prezes UTK w
    > tej sprawie nie jest właściwym organem.
    >
    > Zgodnie z art. 41 pkt 2 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym
    > systemie cyberbezpieczeństwa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 913, 1703)
    > organem właściwym do spraw cyberbezpieczeństwa dla sektora
    > transportu (z wyłączeniem podsektora transportu wodnego) jest
    > minister właściwy do spraw transportu."
    >
    > Jakoś nie wydaje mi się, że jest to sprawa wyłącznie cywilna. Jak dla
    > mnie min. znamiona oszustwa są, nie wspominając o czynach nieuczciwej
    > konkurencji. No chyba, że prezes UTK zna treść umów Kolei DOlnośląskich
    > z producentem taboru, i tam to co się działo jest wymienione.

    A teraz tak:
    a) jaka była umowa kolei z producentem, warunki rekojmii itp?
    Moze producent miał prawo :-)

    cos tam piszą o milionie km ... to pewnie sporo wygasło.


    b) a jak sie w tak naprawionym pociągu cos zawiedzie, i to moze nawet
    krytycznie ... kto winny? Producent, czy hackerzy, co przeoczyli pare
    innych "zabezpieczen" ?

    c) blokowanie pociagu po zmianie jednego komponentu ... a moze
    prawidłowe, skoro sami piszą, ze co pociąg, to inna konfiguracja.
    Trzeba wiedziec, co można zmienic, a co nie.

    d) "psucie" pociagu po 1 mln km .. obowiązkowe, a co, przeciez
    minister sam nakazal przegląd :-)

    Tak czy inaczej - ciekawych czasów dożylismy.


    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1