  • 11. Data: 2010-08-11 10:53:30
    Temat: Re: Tajemnica bankowa
    Od: "Borzymir" <b...@z...pl.wytnij.te.koncowke>

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@m...www.pl> napisał
    > no własnie, czy dostanę od banku informację, że obywatel taki i taki PESEL
    > taki posiada w tym banku rachunek tzw. ROR ?

    raczej nie, potwierdziliby jego pesel, a pesel to juz chroniona dana

  • 12. Data: 2010-08-11 13:40:00
    Od: BK <b...@g...com>

    messagenews:i3pnuk$5cq$1@inews.gazeta.pl...

    > Tajemnica bankowa jest dla banku nie dla ciebie czy innego klienta banku.
    > Ty nie dostaniesz informacji od banku jesli bank uzna, ze to tajemnica
    > bankowa (np. znikna ci jakies pieniadze, i nie przesledzisz, co sie z nimi
    > stalo bo bank zaslonic sie moze tajemnica bankowa).
    > Natomiast ciebie chroni jedynie ustawa o ochronie danych osobowych - nic
    > wiecej....
    > Reszte sam sobie dopowiedz:)

    Tajemnica bankowa to de facto Twoje dobro osobiste i bank nie moze jej
    naruszac (z wyjatkiem ustawowo przewidzianych licznych wyjatkow) - ale
    bank nie moze zaslonic sie wobec ciebie tajemnica bankowa jesli
    informacja dotyczy wylacznie ciebie.

    Prawdopodobnie cos gdzies przeczytales/uslyszales ale niedokladnie.

    W sytuacji, o ktorej piszesz bank moglby sie zaslonic tajemnica
    bankowa wylacznie w przypadku gdybys domagal sie identyfikacji jakiejs
    innej osoby (np. osoby, ktora dostala przelew z twojego konta, ktorego
    ty nie autoryzowales) wowczas tajemnica bankowa moze miec zastosowanie
    - ale ponownie tajemnica nie jest "dla banku" tylko jest dobrem
    osobistym posiadacza tamtego rachunku bankowego. I to o czym piszesz
    (ze nie dowiesz sie np. jaki ma nazwisko, adres, numer telefonu etc.
    posiadacz rachunku bankowego) to jest wlasnie tajemnica bankowa - bank
    chroni dane swojego klienta i nie udziela innym osobom takich
    informacji.

    W sytuacji reklamacji/oszustwa latwo taka tajemnice w Polsce uchylic.

    W zaden sposob z polskich przepisow nie mozna wyinterpretowac tego, ze
    tajemnica jest "dla banku" nie zas "dla klienta" - skoro tajemnica
    bankowa jest dobrem osobistym klienta banku.

    Co do ustawy o ochronie danych osobowych tez nie do konca masz racje -
    bo akurat stosowanie prawa bankowego w zakresie tajemnicy bankowej
    wylacza zapisy dot. ochrony danych osobowych - gdyz tajemnica bankowa
    zapewnia twoim danym ochrone dalej posunieta niz ochrona danych
    osobowych.

  • 13. Data: 2010-08-12 02:36:41
    Od: "pmlb" <b...@d...pl>

    "BK" <b...@g...com> wrote in message
    .googlegroups.com...

> [...]
    > naruszac (z wyjatkiem ustawowo przewidzianych licznych wyjatkow) - ale
    > bank nie moze zaslonic sie wobec ciebie tajemnica bankowa jesli

    Moze i to robi.

    > Prawdopodobnie cos gdzies przeczytales/uslyszales ale niedokladnie.

    Znam z autopsji.

> [...]
    > informacji.
    >
    > W sytuacji reklamacji/oszustwa latwo taka tajemnice w Polsce uchylic.

    Najpierw by policja weszla do akcji musi byc popelnione przestepstwo, jesli
    zas bank powie, ze przestepstwa nie bylo policja nic nie poradzi.
    Ot tak z widzi mi sie policji nikt nie da z banku dokumentow.
    Na taym jada zlodzieje-pracownicy banku.
    Bank by chronic swoj wizerunek nie prowadzi zewnetrznego sledzctwa. Jesli
    np. dokonano przelewu z konta na inne konto i ty jako wlasciciel mowisz, ze
    to nie ty zrobiles - bank kaze ci to udowodnic a i nawet jak udowdnisz nadal
    bank powie, ze w takim razie uknles to celowo, by oszukac bank! Tak dziala
    to w realu.
    Znam jeszcze lepsza sprawe polaka z RPA ktrego kase wyciagneli murzyni wraz
    z dwoma pracownikami PKO:) na podsatwie polecenia napisanego przez
    automatycznego tlumacza:)))
    Naturalnie bank nie przeprowadzil najmniejszego sledzctwa ani nie udostepnil
    najmniejszych informacji kto autoryzowal przelew i ktory pracownik to
    dokonal fizycznie. Zaslaniajac sie - jak myslisz czym?

    > W zaden sposob z polskich przepisow nie mozna wyinterpretowac tego, ze
    > tajemnica jest "dla banku" nie zas "dla klienta" - skoro tajemnica
    > bankowa jest dobrem osobistym klienta banku.

    Tylko banku!
    Dobro klienta chroni ustawa o ochronie danych. I ona wystarcza.
    Natomisat po to powstalo specjalne prawo dotyczace banku, by tenze bank
    zawsze byl o kilka krokow przed toba inaczej banki bankrutowaly by jeden za
    drugim.

> [...]
    > wylacza zapisy dot. ochrony danych osobowych - gdyz tajemnica bankowa
    > zapewnia twoim danym ochrone dalej posunieta niz ochrona danych

    Toz napisalem, ze tajemnica bankowa jest dla banku - powiedz mi co klienta
    lepiej chroni w tajemnicy bankowej czego nie ma w ochronie danych osobowych?

  • 14. Data: 2010-08-12 05:28:41
    Od: BK <b...@g...com>

    On 12 Sie, 04:36, "pmlb" <b...@d...pl> wrote:
> [...]
    > Znam jeszcze lepsza sprawe polaka z RPA ktrego kase wyciagneli murzyni wraz
    > z dwoma pracownikami PKO:) na podsatwie polecenia napisanego przez

    Zeby uchylic tajemnice bankowa nie jest potrzebne przestepstwo i
    policja. Po tym opisie nie pozostaje nic innego jak stwierdzic, ze
    klient gapa, ze sie tak dal.

    > Naturalnie bank nie przeprowadzil najmniejszego sledzctwa ani nie udostepnil
    > najmniejszych informacji kto autoryzowal przelew i ktory pracownik to
    > dokonal fizycznie. Zaslaniajac sie - jak myslisz czym?

    Jesli sie zaslonil tajemnica bankowa to popelnil blad albo klamal - bo
    informacja ktory pracownik dokonal przelewu nie jest objeta tajemnica
    bankowa.

    Popelniasz logiczny blad zakladajac, ze to co w danej sprawie
    powiedzial/napisal ktos z banku stanowi o tym czym jest / czym nie
    jest tajemnica bankowa. Rownie dobrze moglbys powiedziec, ze tajemnica
    bankowa to pies pani kasjerki bo dala mu tak na imie.

    Bank moze sobie pisac co chce i jak chce ale nie ma to jeszcze mocy
    sprawczej w decydowaniu co jest tajemnica bankowa, a co nie.
    Tajemnica bankowa to Twoje dobro nie dobro banku.

> [...]
    > zawsze byl o kilka krokow przed toba inaczej banki bankrutowaly by jeden za

    Zapominasz, ze ustawa o ochronie danych osobowych jest sporo mldosza
    niz prawo bankowe i tajemnica bankowa.

    > Toz napisalem, ze tajemnica bankowa jest dla banku - powiedz mi co klienta
    > lepiej chroni w tajemnicy bankowej czego nie ma w ochronie danych osobowych?

    o ochronie danych osobowych to de facto bubel prawny, ktory jest po
    prostu medialny. Ustawa o ochronie danych osobowych chroni jedynie
    dane osobowe - tajemnica bankowa wszelkie informacje ciebie dotyczace
    niezaleznie od tego czy mozna cie po nich zidentyfikowac czy nie
    (czyli np. sam stan rachunku). Ustawa o ochronie danych osobowych w
    zaden sposob nie okresla katalogu podmiotow jakim mozna dane
    udostepniac - tajemnica bankowa definuje zamkniety katalog (inna
    sprawa, ze stanowczo za szeroki) podmiotow jakie moga wystapic o
    uchylenie tajemnicy, okresla kiedy i w jakim zakresie moga to zrobic.
    Tajemnica bankowa wymaga lepszych zabezpieczen zarowno fizycznych jak
    i teleinformatycznych niz ustawa o ochronie danych osobowych (chociaz
    to akurat wynika z rozporzadzenie do ustawy o ochronie danych
    osobowych i rozporzadzen i rekomendacji do prawa bankowego). Za
    ujawnienie tajemnicy bankowej jest wieksza sankcja niz za ujawnienie
    danych osobowych (to takze kwestia praktyki - nie slyszalem o
    przypadku skazan za ujawnienie danych osobowych, za ujawnienie
    tajemnicy bankowej tak). Powierzenie przetwarzania danych osobowych na
    podstawie art 31 ustawy o ochronie danych osobowych odbywa sie jedynie
    na mocy pisemnej umowy miedzy podmiotami - przy tajemnicy bankowej
    wymagane jest zgloszenie lub zgoda organu nadzoru (obecnie KNF). Giodo
    nadzorujace wykonywanie ustawy o ochronie danych osobowych ma jedynie
    uprawnienia kontrolne - nie moze zas nakladac kar za nieprzestrzeganie
    przepisow, KNF nadzorujacy przestrzeganie przepisow m.in. dot.
    tajemnicy bankowej moze karac finansowo za jej naruszenie.

    Doktorat mozna by o tym napisac, co wiem z autopsji.