  • 1. Data: 2005-01-11 22:04:38
    Temat: Szkoda wyrządzona przez nieletniego.
    Od: "Ajron" <a...@p...fm>

    Jakiś czas temu bawiące się dzieci uszkodziły mój samochód. Po ustnym
    porozumieniu z opiekunem tych dzieci, uzgodniliśmy, że po wycenie szkody
    zostaną mi zwrócone koszty naprawy.
    Naprawa koszt ok 700 PLN (trzeba pomalowac cala maske)
    Wymiana na nowa + malowanie ok 1500 PLN
    Niestety do tej pory nie mogę odzyskać tej rekompensaty. Wysłałem wezwanie
    do zapłaty (powolujac sie na Art. 427 KC). W otrzymanej odpowiedzi
    dowiedziałem się, że nie mam co liczyć na zwrot kosztów naprawy, bo opiekun
    tych dzieci nie wyrządził mi żadnej szkody! Oczywiście świadków tego
    zdarzenia mam, którzy też mogą świadczyć o zawartym porozumieniu. Bardzo bym
    prosił o jakąś radę jak mogę odzyskać pieniądze. Czy opłacalne dla mnie
    będzie wejście na drogę sądowa?

    Ajron

  • 2. Data: 2005-01-11 23:22:10
    Temat: Re: Szkoda wyrządzona przez nieletniego.
    Od: "sandra" <n...@n...e-wro.pl>

    Użytkownik "Ajron" <a...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    bym
    > prosił o jakąś radę jak mogę odzyskać pieniądze. Czy opłacalne dla mnie

    oczywiscie mozesz ubiegac sie o naprawienie szkody w sadzie rodzinnym a przy
    tym nie poniesc zadnych kosztow poniewaz sad zapewne zakwalifikuje to jako
    czyn z kk, w tym postepowaniu stosuje sie srodek wychowawczy w postaci tzw.
    zobowiazania opiekuna do naprawienia szkody a wobec nieletnich mozna
    zastosowac np. upomnienie jesli pierwszy to ich pierwszy wyczyn lub inny
    srodek wychowawczy ale to juz cie nie powinno interesowac:) wystarczy bys
    odzyskal od opiekunow to co faktycznie sie nalezy

    pozdrawiam
    Sandra

  • 3. Data: 2005-01-11 23:26:50
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    sandra napisał(a):
    > w tym postepowaniu stosuje sie srodek wychowawczy w postaci tzw.
    > zobowiazania opiekuna do naprawienia szkody

    to aby na pewno środek wychowawczy? :)

    KG

  • 4. Data: 2005-01-11 23:32:20
    Od: "sandra" <n...@n...e-wro.pl>

    > sandra napisał(a):
    > to aby na pewno środek wychowawczy? :)

    srodek wychowawczy stosowany jest wobec nieletniego plus zobowiazanie
    wzgledem rodzica o naprawieniu szkody ...nie czepialabym sie tak doslownie
    :) wazne jest by skutecznie zadzialac tak wiec inf. pytajacego , ze podajac
    adresy nieletnich i ich opiekunow , opisujac sytuacje moze domagac sie
    zwrotu poniesionych kosztow ... jak chcesz wiedziec jak dokladnie to sie
    zwie :) upn do wgladu chyba w sieci tez jest ... przepraszam jesli cie
    urazilam:)

    jesli cos zle nazwalam popraw mnie :)

    cieplutko pozdrawia
    Sandra

  • 5. Data: 2005-01-11 23:33:11
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Wed, 12 Jan 2005 00:22:10 +0100, sandra napisał(a):

    > wystarczy, bys odzyskal od opiekunow to co faktycznie sie nalezy

    Moim zdaniem bronią się dobrze (choć nie jest to zgodne z moim poczcuiem
    sprawiedliwości), bo trzeba by im udowodnić niewłaściwe sprawowanie nadzoru
    (art. 427 kc).

    RG

  • 6. Data: 2005-01-11 23:36:28
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    sandra napisał(a):
> [...]
    > zwrotu poniesionych kosztow ... jak chcesz wiedziec jak dokladnie to sie
    > zwie :) upn do wgladu chyba w sieci tez jest ... przepraszam jesli cie

    od razu uraziłam
    tak tylko się czepiam :)

    KG

  • 7. Data: 2005-01-11 23:40:22
    Od: "sandra" <n...@n...e-wro.pl>

    Użytkownik "Roman G." <r...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Moim zdaniem bronią się dobrze (choć nie jest to zgodne z moim poczcuiem
    > sprawiedliwości), bo trzeba by im udowodnić niewłaściwe sprawowanie
    nadzoru
    > (art. 427 kc).

    nie ma to nic wspolnego ze sprawa o ktorej ja pisze , jesli sa swiadkowie a
    nawet gdy ich nie ma wiele takich spraw wplywa do sadow rodzinnych od
    sasiadow gdzie nieletni dopuszczaja sie zlych zachowan , czesto stosowane sa
    srodki wlasnie w postaci upomniec czy tez nadzoru lub zobowiazan rodzicow do
    lepszej opieki nad swoimi dziecmi a takze naprawianie szkod ponadto nie
    sadze by przy wlasciwym wychowaniu dzieci musiano udawadniac to rodzicom :)
    zawsze sie nad tym zastanawiam hm czy gdy wszystko gra w relacjach miedzy
    rodzicem a dzieckiem , dziecko wybije celowo sasiadowi szybe ? mysle , ze
    nie ale moze sie myle :)

    Sandra

  • 8. Data: 2005-01-11 23:51:57
    Od: "sandra" <n...@n...e-wro.pl>

> [...]
    > Moim zdaniem bronią się dobrze (choć nie jest to zgodne z moim poczcuiem
    > sprawiedliwości), bo trzeba by im udowodnić niewłaściwe sprawowanie

    uzupelnienie:) nie pisze o sprawie cywilnej pisze o rodzinnym postepowaniu

    pozdrawiam
    Sandra

  • 9. Data: 2005-01-12 07:28:21
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Roman G. wyskrobał(a):
    > Moim zdaniem bronią się dobrze (choć nie jest to zgodne z moim poczcuiem
    > sprawiedliwości), bo trzeba by im udowodnić niewłaściwe sprawowanie
    > nadzoru (art. 427 kc).

    Nie trzeba nic udowadniać. Istnieje domniemanie prawne, że nadzór był
    sprawowany niewłaściwie (art. 427 KC - "...chyba że uczynił zadość ...").

    --
    Bartek Gliniecki

  • 10. Data: 2005-01-12 12:38:43
    Od: "Roman G." <r...@W...gazeta.pl>

    sandra <n...@n...e-wro.pl> napisał(a):

> [...]
    > sa srodki wlasnie w postaci upomniec czy tez nadzoru lub zobowiazan
    > rodzicow do lepszej opieki nad swoimi dziecmi a takze naprawianie szkod

    No to byłoby nieźle. I naprawdę sąd nie rozpatruje, że rodzice nadzór
    sprawowali prawidłowo (np. puścili, aby się bawiło na podwórku, i
    przykazali, by było grzeczne), więc nie mogli zdarzeniu zapobiec?

> [...]
    > rodzicem a dzieckiem , dziecko wybije celowo sasiadowi szybe ? mysle , ze

    Autor wątku nie pisał, że dzieci zrobiły to celowo.

    RG