  • 1. Data: 2005-01-11 22:20:42
    Temat: praca poza UE i skladki na ZUS
    Od: "Wiercioch" <w...@w...vectranet.pl>

    Witam!

    Moze to nie temat na ta grupe... ale zaryzykuje...

    Mam pytanie troszke odbiegajace od standardu... ale moze przypadkiem ktos
    sie orientuje...
    Podejmuje legalna prace w USA. Jednak wszystko na to wskazuje, ze nie bede
    tam odprowadzac skladek na 'ichniejszy ZUS'. Chcialbym wplacac je tu, w RP
    (co wazne - chodzi tylko o ubezpieczenie emerytalno-rentowe; reszta typu
    zdrowotne - mnie nie interesuje).
    Odwiedzilem wczoraj 'wlasciwy terytorialnie' oddzial i w 3 okienkach oraz
    jednego znajomego pracownika - otrzymalem klika roznych
    odpowiedzi/kombinacji :)
    - nie moge samodzielnie oplacac skladek
    - moge, ale tylko jako kontynuacja ubezpieczenia z RP (jedno zrodlo: umowa o
    prace, drugie zrodlo - moze byc umowa zlecenie, trzecie moze byc wlasna
    dzialanosc)
    - moge, ale moze to nie zostac zaliczone do stazu emerytalnego
    - moge, ale na pewno nie bedzie to w RP uwzglednione :)))

    Moze ktos wie jak jest na prawde?
    Ustawa o ubezp. spol. w art. 7 wspomina, ze dobrowolnie moge to zrobic, ale
    zadnych konkretow wiecej nie podaje... a 'konkrety' podane przez urzednikow
    jakos mnie... zniechecaja do wyjazdu...

    Z gory dziekuje!
    Tomasz Wiercioch

  • 2. Data: 2005-01-11 23:01:37
    Temat: Re: praca poza UE i skladki na ZUS
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>

    Użytkownik "Wiercioch" <w...@w...vectranet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    ale
    > zadnych konkretow wiecej nie podaje... a 'konkrety' podane przez

    Oj coś nie tak.
    Zgodnie z tym artykułem 7 mozesz dobrowolnie opłacać składki emerytalną i
    rentową więc idziesz zgłaszasz się do ubezpieczenia i opłacasz. Teraz kazdy
    objęty ubezpieczeniem ma w ZUS "swoje konto" (art. 33 p. 1 pp1) i tam jest
    cała historia opłacania lub nie opłacania składek.
    Gdyby nagle przyszło ci korzystać z renty lub emerytury to oni ci obliczą na
    podstawie historii opłacania składek (art. 55 i 56)

    Dość pospiesznie przejrzałem ustawę. Zaznaczam, ze nie jestem prawnikiem,
    ale czytam ustawy bo lubię wiedzieć co i jak.

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    k...@i...XX.pl < wytnij X..X gdy będziesz pisać
    http://kw1618.w.interia.pl + http://wizowo.3mam.net

  • 3. Data: 2005-01-11 23:12:58
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl> napisał
    w wiadomości news:lVYEd.6949$ay2.294@news.chello.at...

    > Użytkownik "Wiercioch" <w...@w...vectranet.pl> napisał w wiadomości

    Jeszcze wynalazłem:

    USTAWA
    z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
    pracy
    Art. 86.

    1. Jeżeli umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej, udokumentowane okresy
    zatrudnienia obywateli polskich za granicą u pracodawców zagranicznych są
    zaliczane do okresów pracy w Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie uprawnień
    pracowniczych, pod warunkiem opłacania składek na Fundusz Pracy.

    polecam lekturę całej ustawy. Jest ciekawa.

  • 4. Data: 2005-01-13 21:55:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 Jan 2005, Wiercioch wrote:
    [...]
> [...]
    >+ prace, drugie zrodlo - moze byc umowa zlecenie, trzecie moze byc wlasna

    Przesadzili :> w powyższym

    >+ - moge, ale moze to nie zostac zaliczone do stazu emerytalnego

    Nie tak. Może się zdarzyć że jak *nie nazbierasz* na emeryturę
    - to *nie masz gwarancji* emerytury minimalnej.
    Pracownik za którego pracodawca odprowadza składki *obowiązkowe*
    (w kraju) - ma gwarancję że jak osiągnie staż (czas płacenia
    składki z tego tytułu) to mimo iż "nie nazbierał" - dostanie
    minimalną emenryturę.
    Pewnie o to poszło.

    >+ - moge, ale na pewno nie bedzie to w RP uwzglednione :)))

    Byś się nie zdziwił...

    Wiele lat temu widziałem w prasie opis takiego wyroku: pani prowadząca
    jeszcze "za Gierka" działalność gospodarczą płaciła dobrowolne,
    reklamowane swojego czasu (w latach '70 zeszłego wieku znaczy)
    składki emerytalne "dla badylarzy".
    Pozew wobec ZUSu - "o podwyższenie emerytury do wysokości wynikającej
    z podwyższonych składek".
    Wyrok: "ZUS ma rację że nie płaci, BRAK JEST PODSTAWY PRAWNEJ
    do podwyższenia emerytury".

    Kropka.

    Nie, ja ci nie powiem jakie będą przepisy za XY lat :)

    pozdrowienia, Gotfryd