  • 1. Data: 2004-06-02 11:15:17
    Temat: Sprzedaż nieruchomości z zastawem hipotecznym ...
    Od: "jaceK" <jacool_NO_@_SPAM_jacool.com>

    Witam!

    Mam taki przykład życiowy:

    Marzena E udzieliła Wojciechowi R. pożyczki w kwocie 50.000zł na podstawie
    umowy pożyczki z dnia 10 maja 2001 r.

    Jako zabezpieczenie spłaty WojciechR ustanowił hipotekę na gruncie
    znajdującym się przy ul. Polnej w T.

    Marzena E. zażądała zamieszczenia w umowie zastrzeżenia, że Wojciech R nie
    sprzeda gruntu do czasu spłaty pożyczki.

    Jednak Wojciech R sprzedał grunt, a nabywca Zenon F. nabył go pomimo
    istniejącej hipoteki.

    W tej sytuacji Marzena E. zażądała natychmiastowego zwrotu pożyczki.

    Proszę o pomoc w następującej kwestii:

    1. co będzie mogła zrobić Marzena E. jeżeli Wojciech R. nie spłaci pożyczki.
    2. jakie dodatkowe zastrzeżenia w przypadku niewykonania zobowiązania można
    zapisać w umowie oprócz ustanowienia hipoteki.

    Dzięki,
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-06-02 11:24:35
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    jaceK pisze:

> [...]
    >
    > Proszę o pomoc w następującej kwestii:
    >
    > 1. co będzie mogła zrobić Marzena E. jeżeli Wojciech R. nie spłaci

    Zaplaci Pan Zenon F.

    Boguslaw

  • 3. Data: 2004-06-02 11:32:22
    Od: "jaceK" <jacool_NO_@_SPAM_jacool.com>

    > Zaplaci Pan Zenon F.

    Dzięki.

    A co do pytania drugiego:

    2. jakie dodatkowe zastrzeżenia w przypadku niewykonania zobowiązania można
    zapisać w umowie oprócz ustanowienia hipoteki?

    Pozdr

  • 4. Data: 2004-06-02 11:56:52
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    jaceK wyskrobał(a):
> [...]
    >
    > Marzena E. zażądała zamieszczenia w umowie zastrzeżenia, że Wojciech R nie
    > sprzeda gruntu do czasu spłaty pożyczki.

    Zastrzeżenie takie jest nieważne, bo ustawa o KW i hipotece go zabrania.

> [...]
    >
    > Proszę o pomoc w następującej kwestii:
    >
    > 1. co będzie mogła zrobić Marzena E. jeżeli Wojciech R. nie spłaci

    Będzie mogła się zaspokoić z nieruchomości, na której ciąży hipoteka.

    > 2. jakie dodatkowe zastrzeżenia w przypadku niewykonania zobowiązania
    > można zapisać w umowie oprócz ustanowienia hipoteki.

    Pytasz jakie mogą istnieć zabezpieczenia wykonania zobowiązania? Na przykład
    przewłaszczenie na zabezpieczenie.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 5. Data: 2004-06-02 12:33:57
    Od: "jaceK" <jacool_NO_@_SPAM_jacool.com>

    Dzięki za pomoc :-)

    > Zastrzeżenie takie jest nieważne, bo ustawa o KW i hipotece go zabrania.

    Mógłbyś mnie skierować do konkretnego zapisu, w którym jest to odnotowane.
    Jeśli znasz link do ustawy KW i hipotece w necie, będę zobowiązany.

    W takim razie czy miała prawo żądać natychmiast zwrotu pożyczki??

    > Pytasz jakie mogą istnieć zabezpieczenia wykonania zobowiązania? Na
    przykład
    > przewłaszczenie na zabezpieczenie.

    Czyli takie przewłaszczenie na zabezpieczenie może odnotować w umowie i
    będzie ono obowiązywało??
    Czy będzie skutkowało zakazem sprzedaży nieruchomości??

    Pozdrawiam
    jK

  • 6. Data: 2004-06-02 13:16:37
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>

    > przykład
    >
    > Czyli takie przewłaszczenie na zabezpieczenie może odnotować w umowie i
    > będzie ono obowiązywało??
    > Czy będzie skutkowało zakazem sprzedaży nieruchomości??

    W przypadku przewlaszczenia na zabezpieczenie dajacy pozyczke
    nabywa wlasnosc tej nieruchomosci, ale zobowiazuje sie do przeniesienia
    jej z powrotem na bioracego pozyczke, jezeli ten pozyczke splaci. Na tym
    to polega. Jest to chyba najlepszy (najpewniejszy) sposob zabezpieczenia, ale
    wydaje mi sie, ze dosc kosztowny i moze nawet ryzykowny dla pierwotnego
    wlasciciela nieruchomosci.

    KOnrad

  • 7. Data: 2004-06-02 13:31:05
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Bartek Gliniecki pisze:

    > jaceK wyskrobał(a):

    > Zastrzeżenie takie jest nieważne, bo ustawa o KW i hipotece go zabrania.

    Cos mi sie nie zgadza...
    Jakustawa o KW moze inferowac w KC...

    Umowili sie, ze ma odac PRZED sprzeaza..co ma do tego KW ?
    Sprzedal nie oddal, nie wywiazal sie z umowy...

    > Będzie mogła się zaspokoić z nieruchomości, na której ciąży hipoteka.

    Ale zwrot jest wymagalny chyba juz teraz - prawda ?

    Boguslaw

  • 8. Data: 2004-06-02 13:58:07
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>

    > Cos mi sie nie zgadza...
    > Jakustawa o KW moze inferowac w KC...

    Ustawa o Ksiegach Wieczystych i Hipotece.
    Moze "inferowac" bo jak KC jest rowniez ustawą.
    Na podstawie KW zapis w umowie jest niewazny i nie
    jest to wcale przepis dyspozytywny. Dlatego
    stosujemy umowy tak jakby tego zapisu nie bylo (bo nie ma)
    i dlatego pani Marzenka nie moze zadac zwrotu z tego
    powodu ze pan Wojciech sprzedal te nieruchomosc.

    Konrad

  • 9. Data: 2004-06-02 14:01:32
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Konrad vel Legislator pisze:

> [...]
    > i dlatego pani Marzenka nie moze zadac zwrotu z tego
    > powodu ze pan Wojciech sprzedal te nieruchomosc.

    Zapis ze zobowiazuje sie oddac dlug PRZED sprzeaza
    jest niezgodny z ustawo o KW ??????

    Boguslaw

  • 10. Data: 2004-06-02 14:17:27
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    jaceK wyskrobał(a):
    > Mógłbyś mnie skierować do konkretnego zapisu, w którym jest to odnotowane.
    > Jeśli znasz link do ustawy KW i hipotece w necie, będę zobowiązany.

    Ustawa o księgach wieczystych i hipotece z 1982 r.:
    Art. 72. Niedopuszczalne jest zastrzeżenie, przez które właściciel
    nieruchomości zobowiązuje się względem wierzyciela hipotecznego, że nie
    dokona zbycia lub obciążenia nieruchomości przed wygaśnięciem hipoteki.

    > W takim razie czy miała prawo żądać natychmiast zwrotu pożyczki??

    Sprzedaż obciążonej nieruchomości nie przesądza o wymagalności zobowiązania
    IMHO. Chyba, że taka klauzula była w umowie.

    > Czyli takie przewłaszczenie na zabezpieczenie może odnotować w umowie i
    > będzie ono obowiązywało??
    > Czy będzie skutkowało zakazem sprzedaży nieruchomości??

    Przewłaszczenie na zabezpieczenie jest osobną umową. Konrad wyjaśnił już
    wcześniej w tym wątku na czym ono polega.

    --
    Bartek Gliniecki