  • 1. Data: 2012-03-24 18:33:02
    Temat: Sprzeczność umowy-zlecenia z obowiązkami
    Od: " zbowid" <l...@W...gazeta.pl>

    Witam.

    W umowie mam taki zapis:

    Powierzony sprzęt
    1. Wykonawca zobowiązuje się do nieingerowania w powierzony sprzęt
    komputerowy i telekomunikacyjny, a w szczególności do:
    - samodzielnego podłączania i odłączania komputerów,
    telefonów oraz innego sprzętu,
    - instalowania, odinstalowywania programów komputerowych na
    powierzonym sprzęcie,

    Tymczasem większość moich obowiązków polega właśnie na tych
    czynnościach: przygotowywaniu stanowisk dla nowych pracowników.
    (Pracuję w siedzibie firmy w określonych godzinach; zlecenie jest
    pozorne, to w istocie umowa o pracę).

    Dalej w umowie jest:

    W przypadku odstąpienia od Umowy z przyczyn zależnych od Wykonawcy,
    Zamawiający może naliczyć karę umowną [bardzo wysoką+inne szkody...]

    Dopiero w piątek, po 10 dniach od rozpoczęcia pracy otrzymałem umowę.
    Wcześniej wykonywałem właśnie te czynności. Jak powinienem teraz
    postąpić?

    Już teraz widać, że współpraca ułoży się źle, samemu nie wolno mi
    odstąpić od umowy przed upływem pół roku (kary umowne), a na propozycje
    rozwiązania za porozumieniem stron zleceniodawca nie reaguje. Unika też
    udzielania odpowiedzi na piśmie, a rozmowy zawsze organizuje bez
    świadków.

    Moje pytanie ma charakter defensywny. Już są naciski, żebym zostawał w
    firmie po godzinach, pretensje, że nie znam (napisanego w firmie!)
    oprogramowania, przyjętych procedur (których "sam powinienem się
    nauczyć" - jak?) itd. Wiem też, że przez moje stanowisko przewinęło się
    sporo osób, a z częścią z nich firma się procesuje. Mam obawy, że nie o
    pracę tu chodzi, a o naciągnięcie na te "wyrządzone szkody" i kary.

    Jak z tego wybrnąć? Mam obowiązki, których wykonywania wyraźnie
    zabrania mi umowa.

  • 2. Data: 2012-03-24 19:58:33
    Temat: Re: Sprzeczność umowy-zlecenia z obowiązkami
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Mar 2012, zbowid wrote:

    > Witam.
    >
    > W umowie mam taki zapis:
    >
    > Powierzony sprzęt
    > 1. Wykonawca

    No logiki w tym nie ma.
    Jak zlecenie, to nie "wykonawca".
    Chyba że to umowa o dzieło z tytuł wpisałes nie ten.

> [...]
    >
    > Tymczasem większość moich obowiązków polega właśnie na tych
    > czynnościach: przygotowywaniu stanowisk dla nowych pracowników.

    Tak w sprawie formalnej (nie mam dobrego pomysłu, ale jesli
    ktos ma miec, to przecież jasne że ta informacja jest potrzebna):
    to w końcu jakie obowiazki masz wpisane w umowie?

    > (Pracuję w siedzibie firmy w określonych godzinach; zlecenie jest
    > pozorne, to w istocie umowa o pracę).

    Masz kierownika, czy tylko "oddajesz" gotowe konfiguracje?
    Bo praca "od-do" jest jednym z kryteriów, ale nie jedynym.

    > Dalej w umowie jest:
    >
    > W przypadku odstąpienia od Umowy z przyczyn zależnych od Wykonawcy,
    > Zamawiający może naliczyć karę umowną [bardzo wysoką+inne szkody...]

    No celuja w umowę o dzieło.
    Skad wziałes "zlecenie"?

    > Już teraz widać, że współpraca ułoży się źle,

    Ta... :(

    > Jak z tego wybrnąć? Mam obowiązki, których wykonywania wyraźnie
    > zabrania mi umowa.

    Nie podałes TYCH OBOWIAZKÓW wg umowy!

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-03-24 20:36:22
    Od: " " <l...@N...gazeta.pl>

    > No logiki w tym nie ma.
    > Jak zlecenie, to nie "wykonawca".
    > Chyba że to umowa o dzieło z tytuł wpisałes nie ten.

    Nie tylko w tym nie ma logiki. Dlatego tak się boję, że mnie potem zjedzą w
    jakimś sądzie. Nagłówek umowy:

    Umowa zlecenie

    > Tak w sprawie formalnej (nie mam dobrego pomysłu, ale jesli
    > ktos ma miec, to przecież jasne że ta informacja jest potrzebna):
    > to w końcu jakie obowiazki masz wpisane w umowie?

    Wstawili coś, co można określić mianem "wszystko":

    ==============
    1. W ramach niniejszej umowy Wykonawca zobowiązuje się na zlecenie
    Zleceniodawcy do:

    a) Zarządzenia oraz administrowania wydzieloną częścią działu
    programistyczno informatycznego Zleceniodawcy oraz działu obsługi
    klienta.

    b) Organizacji, implementacji i bieżącej administracji systemami oraz
    zasobami elektrycznymi, informatycznymi, technicznymi,
    programistycznymi, serwisowymi i zapleczowymi Zleceniodawcy.

    c) Planowania, budowania i sprawowania nadzoru nad zespołem
    zleceniobiorców, podwykonawców oraz pracowników, współpracowników,
    rotacją (powstrzymywanie lub skuteczne niwelowanie)

    d) Przygotowywania raportów na potrzeby zewnętrznych klientów
    Zleceniodawcy, oraz zarządu.

    e) Doradztwa Zarządowi i Menadżerom Spółki w zakresie podejmowania
    właściwych decyzji programistycznych, informatycznych, personalnych
    oraz szkoleniowych.

    f) Wdrożenia i sprawowania bieżącej administracji systemu nadzoru,
    jakości oraz szkoleń działu programistyczno informatycznego.

    g) Współpracy z innymi działami Zleceniobiorcy.

    h) W razie potrzeby doradztwo także wobec klientów zewnętrznych.

    i) Badania i analizy potrzeb programistyczno informatycznych
    Zleceniodawcy.

    j) Podnoszenie jakości, efektywności i poziomu działania zespołu
    programistyczno informatycznego.

    k) Przygotowania oraz wdrażania specyfikacji technicznych oraz planów i
    programów wdrożeniowych, optymalizacyjnych modernizacyjnych i
    optymalizacyjnych w dziale oraz działach technicznie podległych i
    zależnych.

    l) Przygotowania materiałów dla współpracowników, podwykonawców,
    z1eceniobiorców.
    =============

    > Masz kierownika, czy tylko "oddajesz" gotowe konfiguracje?
    > Bo praca "od-do" jest jednym z kryteriów, ale nie jedynym.

    Jak widać z zakresu obowiązków, muszę mieć szefa, bo przecież codziennie nie
    da się tego wszystkiego robić. I mam.

    > No celuja w umowę o dzieło.
    > Skad wziałes "zlecenie"?

    Taki jest tytuł umowy.

    > Nie podałes TYCH OBOWIAZKÓW wg umowy!

    Już tak. Cała umowa ma 3 strony maczkiem z masą kar umownych, zastrzeżeń itp.
    Nawet z gwarancją na pielęgnację ew. napisanego oprogramowania po jej ustaniu,
    przekazaniem praw autorskich...

    Nie pytajcie, dlaczego podpisałem... Mam 50+ i byłem zdesperowany. To moje
    pierwsze zlecenie. Nie spodziewałem się, że to może być jakiś przekręt. Umowa
    zawiera progresywną tabelę płac za każdy miesiąc. Na starcie jest g... ale
    rośnie do sensownej wartości. Obowiązuje do końca przyszłego roku.

  • 4. Data: 2012-03-24 21:43:00
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/24/2012 2:36 PM, l...@N...gazeta.pl wrote:
    > Obowiązuje do końca przyszłego roku.

    Robić co każą i pożegnać się w pierwszym dopuszczalnym terminie.
    Rok szybko zleci.

  • 5. Data: 2012-03-25 00:25:55
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    <l...@N...gazeta.pl> wrote in message

    >Wiem też, że przez moje stanowisko przewinęło się
    >sporo osób, a z częścią z nich firma się procesuje. Mam obawy, że nie o
    >pracę tu chodzi, a o naciągnięcie na te "wyrządzone szkody" i kary.
    [...]
    > Na starcie jest g... ale rośnie do sensownej wartości.

    gdybym byl w tej sytuacji to juz bym zaczynal prowadzic liste przepracowanych
    godzin, wykonanych czynnosci oraz nosic przy sobie dyktafon...

  • 6. Data: 2012-03-25 08:32:05
    Od: " " <l...@N...gazeta.pl>

    m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com> napisał(a):
    > <l...@N...gazeta.pl> wrote in message
    > gdybym byl w tej sytuacji to juz bym zaczynal prowadzic liste przepracowanych
    > godzin, wykonanych czynnosci oraz nosic przy sobie dyktafon...

    Niestety, słusznie się obawiam. Znalazłem opinie o firmie. Wcześniej była
    tylko jedna, krótka i negatywna. W lutym/marcu pojawiły sie obszerniejsze.
    Mowa w nich o niejasnej i miejscami sprzecznej z prawem umowie-zleceniu, a w
    drugiej o tym, że nie płacą i naciągają na kary. I inne rzeczy, które
    zauważyłem. Jakbym sam pisał o swoich obawach.

    Wymyśliłem tylko tyle, żeby jutro z rana złożyć pismo:
    - że muszę mieć pisemne polecenie instalowania oprogramowania i łączenia
    komputerów, skoro zabrania tego umowa,
    - że niezbędne jest przeszkolenie z pozostałych obowiązków (Odmówiono mi. W
    cztery oczy.).

    Nie wiem jednak, co zrobić, jeśli odmówią potwierdzenia przyjęcia. A odmówią.
    Nie mogę ptzecież odmówić pracy:

    "W przypadku odstąpienia od Umowy z przyczyn zależnych od Wykonawcy,
    Zamawiający może naliczyć karę umowną w wysokości" (150% tego, co zarobiłbym w
    sumie pracując do końca przyszłgo roku). Oraz "utracone korzyści".

    Z drugiej strony, nie mogę wykonywać czynności, których zabrania mi umowa, bo
    wtedy jak najbardziej mają podstawy do kary.

    Czy ktoś zna prawo na tyle, żeby powiedzieć, co powinienem zrobić?

    Jeszcze jedno. W umowie jest taki zapis:

    "2. Strony zgodnie ustalają, że Zleceniobiorca będzie realizował
    przedmiot umowy w dniach otwarcia centrum operacyjnego, które
    funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach jego otwarcia od 7:45
    do 16:00, opcjonalnie do 18.00 wg dodatkowych ustaleń z założeniem
    realizacji ustaleń normy (8 godzin na 1 dzień realizacji zlecenia)."

    Czy mają *obowiązek* potwierdzić mi pisemnie polecenie, żebym został dłużej?
    Jak dotąd, nie było takiej sytuacji przy świadkach, jedynie "sugestie" w
    cztery oczy.

  • 7. Data: 2012-03-25 13:51:39
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 24.03.2012 18:33, zbowid pisze:
    > Dopiero w piątek, po 10 dniach od rozpoczęcia pracy otrzymałem umowę.

    Czy "otrzymałem" == "podpisałem" ?

    Jeżeli tak, to czy "podpisałem" == "podpisałem bez czytania"?

    > Już teraz widać, że współpraca ułoży się źle, samemu nie wolno mi
    > odstąpić od umowy przed upływem pół roku

    Nie podpisywać, odstąpić od umowy teraz.

    p. m.

  • 8. Data: 2012-03-25 13:56:21
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 25.03.2012 00:25, m4rkiz pisze:
> [...]
    > przepracowanych
    > godzin, wykonanych czynnosci oraz nosic przy sobie dyktafon...

    Czy jeżeliby Zbowid na podstawie tak zebranych dowodów ustalił stosunek
    pracy, to czy część umowy zlecenia dotycząca kar umownych nadal będzie
    obowiązywać czy nie?

    p. m.

  • 9. Data: 2012-03-25 14:13:18
    Od: " Zbowid" <l...@N...gazeta.pl>

    m <m...@g...com> napisał(a):
    > Czy jeżeliby Zbowid na podstawie tak zebranych dowodów ustalił stosunek
    > pracy, to czy część umowy zlecenia dotycząca kar umownych nadal będzie
    > obowiązywać czy nie?

    Właśnie! Chętnie bym i o to zapytał... ale pechowo się trafiło, że to koniec
    tygodnia i stali grupowicze zapewne gdzieś wypoczywają. Pracownika można
    obciążyć co najwyżej do 3 pensji, o ile wiem.

  • 10. Data: 2012-03-25 16:58:43
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik wrote:

> [...]
    > zależnych.
    >
    > l) Przygotowania materiałów dla współpracowników, podwykonawców,

    sądząc po zakresie to za te kilkanascie tysiaków miesięczni warto się
    wysilić :)

    bo nie mów mi że to robisz za mniej niż 5000.