  • 1. Data: 2012-03-24 18:26:21
    Temat: podział
    Od: gierrro <g...@g...pl>

    Co można zrobić z rzeczami co do których jest się współwłaścicielem i
    chciałoby się je sprzedać - a jednocześnie drugi współwłaściciel
    uniemożliwia sprzedaż (nie zgadza się na sprzedaż i podział środków) a
    także spłatę swojej części?

    Pewnie można sądownie to jakoś wymusić, ale przecież sąd sam z siebie za
    to nie zapłaci.

  • 2. Data: 2012-03-24 19:52:33
    Temat: Re: podział
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Mar 2012, gierrro wrote:

> [...]
    > sprzedaż (nie zgadza się na sprzedaż i podział środków) a także spłatę swojej

    Przecież rzecz nie jest Twoja, więc nie możesz jej sprzedać.
    To co masz, to udział - i ten udział *możesz* sprzedać.
    Rzecz jasna, trochę trudno o jelenia chętnego na współudział z "trudnym"
    współwłascicielem ;), ale z drugiej strony grozba, że korzystania będzie
    się domagał np. jakis menel, może być dla współwłasciciela przemawiajaca ;)

    > Pewnie można sądownie to jakoś wymusić,

    Owszem, art.210 KC

    > ale przecież sąd sam z siebie za to
    > nie zapłaci.

    Uwaga, głosno mysle (może ktos skomentuje): czy odmowa poddania się
    czynnosi nakazanej ustawowo nie spowoduje czasem, że koniecznosc
    poniesienia kosztów sadowych spadnie na "opornego"?

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-03-24 22:39:36
    Od: gierrro <g...@g...pl>

    > Przecież rzecz nie jest Twoja, więc nie możesz jej sprzedać.
    > To co masz, to udział - i ten udział *możesz* sprzedać.

    No ale to jest w praktyce niepodzielne - np. samochód.

    > Owszem, art.210 KC

    W skrócie - co może zrobić?
    Zmusić do wystawienia na aukcji?
    Samemu wystawić?

    Tak w praktyce. No a potem wiadomo rozdzielić odpowiednio kasę.

  • 4. Data: 2012-03-25 01:03:33
    Od: gierrro <g...@g...pl>

    > art.210 KC

    Ja go przytoczę, bo to są 3 zdania z których nic nie wynika.

    "Art. 210. Każdy ze współwłaścicieli może żądać zniesienia
    współwłasności. Uprawnienie to może być wyłączone przez czynność prawną
    na czas nie dłuższy niż lat pięć. Jednakże w ostatnim roku przed upływem
    zastrzeżonego terminu dopuszczalne jest jego przedłużenie na dalsze lat
    pięć; przedłużenie można ponowić."

    - co znaczy "Uprawnienie to może być wyłączone przez czynność prawną"?

    - żądać to se można i bez tego artykułu tylko co z tego? Czy sąd
    przejmie np. samochód, wystawi go sam na licytację a potem podzieli
    właściwie pieniądze? Czy, że niby jak?

  • 5. Data: 2012-03-25 07:51:57
    Od: goldi <m...@g...com>

    On 25 Mar, 02:03, gierrro <g...@g...pl> wrote:

> [...]
    >
    > - żądać to se można i bez tego artykułu tylko co z tego? Czy sąd
    > przejmie np. samochód, wystawi go sam na licytację a potem podzieli

    Gotfryd przytoczył Ci zły przepis. Chodzi nie o art. 210 k.c., ale o
    199 zdanie drugie k.c. Na podstawie tego przepisu, jeśli masz
    przynajmniej 50 proc. udział, możesz żądać wydania przez sąd
    postanowienia, upoważniającego Cię do sprzedaży. Oczywiście będziesz
    musiał się podzielić pieniędzmi z kupującym.

    Art. 199. Do rozporządzania rzeczą wspólną oraz do innych czynności,
    które przekraczają zakres zwykłego zarządu, potrzebna jest zgoda
    wszystkich współwłaścicieli. W braku takiej zgody współwłaściciele,
    których udziały wynoszą co najmniej połowę, mogą żądać rozstrzygnięcia
    przez sąd, który orzeknie mając na względzie cel zamierzonej czynności
    oraz interesy wszystkich współwłaścicieli.

  • 6. Data: 2012-03-25 15:21:18
    Od: gierrro <g...@g...pl>

    W dniu 2012-03-25 07:51, goldi pisze:

> [...]
    > przez sąd, który orzeknie mając na względzie cel zamierzonej czynności
    > oraz interesy wszystkich współwłaścicieli."

    Czyli jak wszyscy mają np. po 1/3 to działa prawo weta, tak?

    Jak wszyscy mają po 1/3 samochodu to tak jakby go w ogóle nie mieli.
    Ani jeździć ani sprzedać jak trafi się jeden złośliwiec i wyduma jakieś
    uzasadnienie.