  • 1. Data: 2014-08-03 09:22:11
    Temat: Sposób obliczania dochodu
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Mam w rodzinie dziecioroba ;-) który jest młodym, świetnie się
    zapowiadającym przedsiębiorcą (czyli pracuje na śmieciówce ;-)), a
    dodatkowo nie stać go chyba na antykoncepcję, bo dorobił się gromadki
    pociech.
    W związku z dochodami raczej ze średniej półki, korzysta ze szczodrej
    pomocy państwa, otrzymując coś w rodzaju dofinansowania czynszu. W tym
    celu okresowo składa jakieś pismo, w którym określa swoje dochody z
    ostatnich paru (zdaje się, że 3) miesięcy.
    Jako, że również prowadzę DG zainteresował mnie sposób wyliczania
    dochodu z tej działalności. Na wniosku są rubryczki (piszę z głowy, więc
    mogę coś pominąć) dotyczące przychodu, kosztów uzyskania przychodu oraz
    wysokości składek na ZUS odprowadzonych w danym miesiącu. Wszystkie te
    rzeczy się sumuje, wychodzi dochód w danym miesiącu, potem w kolejnym,
    gdzieś tam niżej oblicza się z tego średni dochód członka rodziny. I
    wszystko byłoby fajnie, gdyby nie sposób obliczania tego dochodu, a
    mianowicie: jeśli w danym miesiącu dochód jest ujemny, bo np. nie ma
    przychodu, albo koszty (w tym ZUS) go przewyższają, to urzędnik każe w
    takim przypadku wpisać dochód 0. Wydaje mi się to ciekawe i od razu
    odniosłem to do mojej sytuacji, gdzie robię np. projekt przez pół roku i
    dopiero po jego zakończeniu mam jakieś przychody.
    Od razu zapytałem, czy "młody przedsiębiorca" próbował "przemycić" w
    tych rubrykach dochód ujemny, ale dowiedziałem się, że taki wniosek nie
    przeszedł i urzędnik nakazał skreślić i wpisać 0, co oczywiście
    doprowadziło do zawyżenia dochodu. Podstawy prawnej nie dociekał, ale
    może jakaś jest i ktoś może podrzucić? Mam wrażenie, że to kolejny
    przykład postępowania, gdzie urzędasowi w głowie się nie mieści, że
    można nie mieć w danym miesiącu pensji, a nawet (o zgrozo!), trzeba
    sobie jakieś pieniądze odłożyć na kolejne miesiące, żeby nie zdechnąć z
    głodu :-)

    Maciek

  • 2. Data: 2014-08-03 09:45:25
    Temat: Re: Sposób obliczania dochodu
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 03.08.2014 09:22, Maciek pisze:
> [...]
    > zapowiadającym przedsiębiorcą (czyli pracuje na śmieciówce ;-)), a
    > dodatkowo nie stać go chyba na antykoncepcję, bo dorobił się gromadki

    A nie wpadłeś na to że może chce mieć gromadkę dzieci?

    p. m.

  • 3. Data: 2014-08-03 10:52:03
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2014-08-03 09:45, m pisze:
    > A nie wpadłeś na to że może chce mieć gromadkę dzieci?
    A nie wpadłeś na to, że znam go trochę lepiej od Ciebie? Już nawet
    emotikony pomijam ...

    Maciek

  • 4. Data: 2014-08-03 11:24:55
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2014-08-03, Maciek <m...@n...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > zapowiadającym przedsiębiorcą (czyli pracuje na śmieciówce ;-)), a
    > dodatkowo nie stać go chyba na antykoncepcję, bo dorobił się gromadki

    No to na śmieciówce, czy ma działalność?

> [...]
    > wszystko byłoby fajnie, gdyby nie sposób obliczania tego dochodu, a
    > mianowicie: jeśli w danym miesiącu dochód jest ujemny,

    Ale IMHO nie ma czegoś takiego jak "dochód ujemny", a co najwyżej strata.
    Jak jest strata, to nie ma dochodu, a ten wynosi 0.

    A KUP odliczasz od przychodu w momencie uzyskania tegoż (zresztą nazwa by to
    mocno sugerowała ;). Jak nie masz "z czego" to wiadomo, że nie odliczysz,
    jednak nie oznacza to z automatu że taki koszt przepada, nie?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 5. Data: 2014-08-03 11:58:39
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    > No to na śmieciówce, czy ma działalność?
    A prowadzenie DG zamiast umowy o pracę to nie jest śmieciówka? :->

    > Ale IMHO nie ma czegoś takiego jak "dochód ujemny", a co najwyżej strata.
    > Jak jest strata, to nie ma dochodu, a ten wynosi 0.
    No trochę racji w tym jest. Tylko w tym przypadku wydaje mi się to
    trochę niesprawiedliwe. Przykładowo taka uproszczona sytuacja:
    - 1 miesiąc: przychód 0, KUP 0, ZUS 987,39
    - 2 miesiąc: przychód 0, KUP 0, ZUS 987,39
    - 3 miesiąc: przychód 10000, KUP 0, ZUS 987,39
    Średni dochód miesięczny według mnie to: (10000-987,39*3)/3=2345,94, a
    według urzędu (10000-987,39)/3=3004,20.

    > A KUP odliczasz od przychodu w momencie uzyskania tegoż (zresztą nazwa by to
    > mocno sugerowała ;). Jak nie masz "z czego" to wiadomo, że nie odliczysz,
    > jednak nie oznacza to z automatu że taki koszt przepada, nie?
    Na wspomnianym wniosku/formularzu niestety przepada.

    Maciek

  • 6. Data: 2014-08-03 13:12:04
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2014-08-03, Maciek <m...@n...pl> wrote:

    [...]

    > A prowadzenie DG zamiast umowy o pracę to nie jest śmieciówka? :->

    Niespecjalnie.

> [...]
    > - 3 miesiąc: przychód 10000, KUP 0, ZUS 987,39
    > Średni dochód miesięczny według mnie to: (10000-987,39*3)/3=2345,94, a

    A jak on weryfikuje przepraszam ten dochód/przychód miesiąc do miesiąca?
    Księgi przegląda?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 7. Data: 2014-08-03 13:46:13
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    > Niespecjalnie.
    Ok, nie będę się spierał :->

    > A jak on weryfikuje przepraszam ten dochód/przychód miesiąc do miesiąca?
    > Księgi przegląda?
    "On", czyli urząd? Pewnie nie weryfikuje, tylko trzeba "zeznać" prawdę,
    pod groźbą jakiejś kary. Sugerujesz, żeby np. przychód z miesiąca 3
    rozbić na miesiące 1 i 2, dzięki czemu da się odliczyć ZUS? No dość
    śmiałe posunięcie :-)

    Maciek

  • 8. Data: 2014-08-03 13:50:02
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2014-08-03 13:46, Maciek pisze:
> [...]
    > pod groźbą jakiejś kary. Sugerujesz, żeby np. przychód z miesiąca 3
    > rozbić na miesiące 1 i 2, dzięki czemu da się odliczyć ZUS? No dość
    Tylko w sumie co będzie jak się zadeklaruje np.:
    - 1 miesiąc: przychód 2000, KUP 0, ZUS 987,39
    - 2 miesiąc: przychód 2000, KUP 0, ZUS 987,39
    - 3 miesiąc: przychód 6000, KUP 0, ZUS 987,39
    podczas gdy według papierów będzie w miesiącu 3 10000 przychodu?
    Wyrywkowo skontrolują i pewnie zamiast przychodu 10000 mu zrobią 14000,
    bo przecież w 1 i 2 coś zadeklarował, a że z papierów nie wynika to jego
    problem. No i się chłopak zupełnie załamie, bo już pewnie wypadnie z tej
    dotacji ;-)

    Maciek

  • 9. Data: 2014-08-03 14:14:49
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2014-08-03, Maciek <m...@n...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > pod groźbą jakiejś kary. Sugerujesz, żeby np. przychód z miesiąca 3
    > rozbić na miesiące 1 i 2, dzięki czemu da się odliczyć ZUS? No dość

    To się już pogubiłem. Masz pokazać "dochód", czy jakieś wirtualne rozliczenia?
    Masz rubryczkę: dochód w miesiący 1, 2 i 3, czy rubryczki jak wyżej przychód, KUP,
    ZUS itd?

    Bo czemu nie:
    1 miesiąc: 0
    2 miesiąc: 0
    3 miesiąc: 7037,83 (dochód pomniejszony o wszystkie koszty nie ujęte dotychczas)?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 10. Data: 2014-08-03 20:14:31
    Od: Maciek <m...@n...pl>

> [...]
    > 2 miesiąc: 0
    > 3 miesiąc: 7037,83 (dochód pomniejszony o wszystkie koszty nie ujęte dotychczas)?
    No niestety papier jest papier i z tego co zrozumiałem, trzeba wypełnić
    wszystkie rubryczki.

    Maciek