  • 1. Data: 2014-08-03 21:09:57
    Temat: Licencja Delphi, prawa autorskie
    Od: Marek <n...@g...com>

    Mam licencję Delphi XE 2 pro. Pracodawca kupi ode mnie /udzielam licencji/ program,
    który wykonałem poza stosunkiem pracy używając licencjonowanego Delphi, jednak w
    pracy chcieliby, żebym ewentualne późniejsze modyfikacje robił w ramach stosunku
    pracy. Pracodawca nie dysponuje licencją Delphi.

    Można tak ? Sądzę, że jest tak: W ramach stosunku pracy- na delphi kupionym przez
    pracodawce mogę wszystko, ale jeżeli licencję na Delphi mam ja, to chyba nie mogę,
    ponieważ byłoby to użyczenie narzędzia, którym pracodawca nie dysponuje. Mam rację ?
    Ktoś się wczytał w licencję Embarcadero ?

    I przy okazji.
    1. Chcę im udzielić licencji "wieczystej",zezwalającej na używanie programu bez prawa
    dalszej dystrybucji/użyczania/dekompilacji itp, ograniczając moją odpowiedzialność do
    wysokości wynagrodzenia. Czy określenie "licencja niewyłączna" jest tu wystarczające
    ? Może ktoś się podzielić wzorem licencji na priv ?

    2. Jak się mają ewentualne prace w ramach stosunku pracy /jak np kupią delphi/ do
    moich praw autorskich ?
    PS. Na teraz nie mam DG, ta licencja to jednorazówka wynikająca ze specyficznych
    potrzeb pracodawcy.

  • 2. Data: 2014-08-04 18:42:30
    Temat: Re: Licencja Delphi, prawa autorskie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 3 Aug 2014, Marek wrote:

> [...]
    > jednak w pracy chcieliby, żebym ewentualne późniejsze modyfikacje robił
    > w ramach stosunku pracy. Pracodawca nie dysponuje licencją Delphi.

    BTW: strasznie długa linia Ci wyszła.

    > Można tak ?

    IMO, o ile licencja dopuszcza zarobkowe używanie programu, to tak.

    > Sądzę, że jest tak: W ramach stosunku pracy- na delphi
    > kupionym przez pracodawce mogę wszystko, ale jeżeli licencję na Delphi
    > mam ja, to chyba nie mogę, ponieważ byłoby to użyczenie narzędzia,

    IMO nie.
    To byłoby wykorzystywanie *przez pracownika* własnego narzędzie do
    wykonywania pracy.

    > którym pracodawca nie dysponuje. Mam rację ? Ktoś się wczytał w licencję
    > Embarcadero ?

    Nie wczytywałem się, ale IMO niesłusznie obróciłeś strony umowy o pracę.
    To nie jest tak, że pracownik NIE MOŻE wykorzystywać SWOJEJ własności
    do realizacji stosunku pracy - jak najbardziej może.
    Przysługuje za to oddzielne wynagrodzenie, żeby była jasność,
    wynagrodzenie to musi być "sensownie" wycenione, jest zwolnione
    z opodatkowania.
    Art.21.1.13 tu:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    057,20140801,art-21-zwolnienia-przedmiotowe.html
    Nie mam pojęcia jak wycenić używanie WNiP :), ale zwróć uwagę: "za
    używane PRZEZ PRACOWNIKÓW".
    Przy takiej konstrukcji nie ma mowy o najmie, dzierżawie lub użyczeniu.
    Dla odmiany, niewypłacenie wynagrodzenia "za narzędzia pracownika"
    grozi podatkiem od "nieodpłatnego przychodu" (art.11 ustawy j.w.)
    dla pracodawcy.

    Licencja, o ile pozwala na zarobkowe używanie, musiałaby zawierać inny
    zapis, wykluczający używanie akurat przez pracownika dla wykonywania
    SWOJEJ pracy. Możliwe, ale wątpię.

    > I przy okazji.
    > 1. Chcę im udzielić licencji "wieczystej",zezwalającej na używanie programu
    > bez prawa dalszej dystrybucji/użyczania/dekompilacji itp,

    Dekompilacja w niektórych przypadkach przysługuje z mocy ustawy.
    W szczególności jak odmówisz udostępnienia funkcji "połączenia z innym
    programem" lub dokumentacji jak to zrobić, tudzież usunięcia buga.

    > ograniczając moją
    > odpowiedzialność do wysokości wynagrodzenia.
    > Czy określenie "licencja niewyłączna" jest tu wystarczające ?

    IMVHO tak, ale nie ma zakazu uściślenia pojęć :D
    Wbrew spotykanej krytyce "przepisywania ustaw" ma to sens - ustawa może
    się przecież zmienić, w takim przypadku ujęcie zapisów w umowie rozstrzyga
    wątpliwości i koniecznosć poszukiwania treści ustaw sprzed wielu lat,
    znaczy z roku 2014 ;)

    > 2. Jak się mają ewentualne prace w ramach stosunku pracy /jak np kupią delphi/ do
    moich praw autorskich ?

    Albo skomplikujesz rzecz niemożebnie, albo w umowie o pracę musiałby być
    zapis, że pracodawcy NIE przysługuje automatyczne przekazanie praw.
    A komplikacja wynikałaby z tego, że po prawdzie do kodu pierwotnego
    pracodawca nie miałby praw innych niż licencja, ale już do poprawek
    miałby 100%. Czyli mógłbyś "pozapracowo" dysponować tylko programem
    z bugami ;)

    > PS. Na teraz nie mam DG, ta licencja to jednorazówka wynikająca ze specyficznych
    potrzeb pracodawcy.

    Osobiście i własnopalczaście wytworzone oprogramowanie, a ściślej jego
    sprzedaż, a także amortyzacja przy wykorzystywaniu własnym, nie jest
    przedmiotem działalności gospodarczej dla celów podatku dochodowego.
    To tak ku uściśleniu :)
    Bo wniosek jak wyżej (IMO słuszny, tak literalnie wynika z ustawy)
    już zaskoczył niektórych którym US "wyrzucił z DG" takie przychody.
    Złosliwość polega na tym, że przy dochodach innych niż z DG oraz
    wynajem z nieruchomości nie przysługuje amortyzacja.

    pzdr, Gotfryd