  • 1. Data: 2011-01-31 17:48:49
    Temat: Spór z bankiem o błędnie wykonany przelew
    Od: Paweł Andziak <g...@g...pl>

    Witam,

    chciałbym się poradzić, co można zrobić w następującej sytuacji:

    Osoba A posiadająca konto w banku, zleca w oddziale tego banku przelew,
    wręczając w okienku fakturę VAT, na której widnieją dane odbiorcy B
    (firma), numer konta oraz kwota. Kasjerka przy wpisywaniu informacji
    przestawia kilka cyfr w numerze konta - jako odbiorca wskakuje osoba
    prywatna C - zupełnie niezwiązana. Przelew zostaje wykonany, a osoba A
    dostaje do podpisu potwierdzenie przelewu - pomyłki nie zauważa i
    podpisuje potwierdzenie. Po ok. 1,5 miesiąca firma B wysyła
    przypomnienie, że faktura nie została opłacona. Osoba A odnajduje
    potwierdzenie przelewu i orientuje się, że został wykonany na
    niewłaściwy numer konta. Sytuacja zostaje ustnie zgłoszona do banku,
    jednak żadne satysfakcjonujące czynności nie zostają podjęte. Następnie
    zostaje zgłoszona pisemna reklamacja - brak pisemnej odpowiedzi w ciągu
    2 miesięcy. W międzyczasie czasie bank w rozmowach osobistych i
    telefonicznych wielokrotnie zmienia swoje stanowisko. Zostaje złożona
    kolejna pisemna reklamacja, tym razem do centrali banku. 1,5 miesiąca
    później przychodzi pismo, w którym bank stwierdza, że skoro osoba A
    podpisała potwierdzenie, to nie jest to wina banku i bank pieniędzy nie
    odda.

    Do reklamacji była dołączona kserokopia faktury, na podstawie której
    została złożona dyspozycja przelewu.

    Czy można coś zrobić, żeby odzyskać pieniądze od banku, nie wchodząc w
    interakcję z osobą C? Osoba A uważa, że to bank jest stroną, ponieważ
    błędnie wykonał dyspozycję przelewu.

    Jeżeli to się nie powiedzie, to jak podejść do odzyskania pieniędzy od
    osoby C? Bank jest w kontakcie z osobą C - generalnie jest albo
    niedostępna albo leży w szpitalu. Wnioskuję, że jeśli po przestawieniu
    cyfr pojawił się istniejący numer konta i inne dane osobowe - to osoby A
    i C oraz firma B mają konta w tym samym banku.

    Sporna kwota to kilka tysięcy złotych.

    Dziękuję z góry za podpowiedzi,

    Pozdrawiam,

    Paweł

  • 2. Data: 2011-01-31 18:16:23
    Temat: Re: Spór z bankiem o błędnie wykonany przelew
    Od: Maruda <n...@c...pl>

    W dniu 2011-01-31 18:48, Paweł Andziak pisze:
> [...]
    > (firma), numer konta oraz kwota. Kasjerka przy wpisywaniu informacji
    > przestawia kilka cyfr w numerze konta - jako odbiorca wskakuje osoba
    Ściema. NRB jest redundancyjny i jest bardzo mało prawdopodobne, aby
    przy przypadkowym przestawieniu kilku cyfr suma kontrolna była prawidłowa.

    Przelew zostaje wykonany, a osoba A
    > dostaje do podpisu potwierdzenie przelewu - pomyłki nie zauważa i
    > podpisuje potwierdzenie.

    No to pozamiatane. Nie ma o czym dyskutować. Podpisał = zaakceptował.

    > Do reklamacji była dołączona kserokopia faktury, na podstawie której
    > została złożona dyspozycja przelewu.

    Na tym etapie, to można sobie było dołączyć nawet kupon totolotka z
    szóstką ;)

    Ktoś tu najwyraźniej szuka jelenia, albo trolluje.

    --
    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

  • 3. Data: 2011-01-31 18:28:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Paweł Andziak" <g...@g...pl> napisał w wiadomości

    Moim zdaniem z przyczyn dowodowych rację w tym wypadku ma bank. Nie ma
    możliwości dowieść, że dałeś kasjerce fakturę, a ona pomyliła się wpisując
    cyfry. Co więcej prawdopodobieństwo takiej pomyłki wynosi znacznie mniej
    niż 1 %, bowiem w numerze rachunku są tzw cyfry kontrolne, które mają
    zapobiegać takim przypadkom. Twój podpis na zlecenia kończy wszelkie
    dyskusje w tym zakresie, bowiem nie kasjerka zapewne nawet nie bedzie
    pamiętała, czy spisywała ten numer z faktury, czy kartki, czy też ustnie go
    podałeś - pomijam, że ma osobisty interes w tym, by upierać się, że nie
    spisywała tego z faktury.

  • 4. Data: 2011-01-31 18:31:11
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/31/2011 11:48 AM, Paweł Andziak wrote:
> [...]
    > cyfr pojawił się istniejący numer konta i inne dane osobowe - to osoby A
    > i C oraz firma B mają konta w tym samym banku.

    Ciężka sprawa, bo wreczenie bankowi faktury to nie jest zlecenie
    wykonania przelewu.
    Dlatego wlasnie bank drukuje swoj wlasny druczek, ktory sobie zostawia
    podpisany, zeby bylo wiadomo co i kto zlecił.
    I w zasadzie po tej stronie bank ma racje. przygotował wzor polecenia
    przelewu, a klient go zaakceptował. To ze bez czytania to juz problem
    klienta.
    Jak sie bank postawi a widac, ze sie postawil, to niewiele sie ugra.
    Dopiero w sadzie mozna trafic na przytomniejszego sedziego, ktory moze
    sobie dowolna arguemntacje wymyslec i ja potem udowodnic.
    np, ze bank jako istytucja zaufania publicznego itp itd i ze klient moze
    oczekiwac, ze to co sie wreczylo zostanie przepisane poprawnie i ze to
    bank sprawdzi czy poprawnie wpisal, a klient tylko podpisuje, bo taka
    jest formalnosc.
    W kazdym razie ja bym sprobowal, niezaleznie od faktu dochodzenia zwrotu
    od osoby C.

  • 5. Data: 2011-01-31 18:44:46
    Od: Paweł Andziak <g...@g...pl>

    W dniu 31.01.2011 19:16, Maruda pisze:

    > Ściema. NRB jest redundancyjny i jest bardzo mało prawdopodobne, aby
    > przy przypadkowym przestawieniu kilku cyfr suma kontrolna była prawidłowa.

    Różnią się 2 pierwsze cyfry - oznaczenie banku oraz kilka ostatnich -
    wygląda jakby kasjerka wpisała dwukrotnie cyfrę 8, a ostatnia cyfra
    prawidłowego rachunku została ucięta. Sprawdziłem fakturę i
    potwierdzenie przelewu - osoby A i C oraz firma B mają konto w tym samym
    banku, ale w różnych oddziałach. Być może system bankowy automatycznie
    podpowiada numer konta, jeśli nie ma innych pasujących - chociaż na
    logikę nie powinien, bo to system bankowy a nie wyszukiwarka.

    > Przelew zostaje wykonany, a osoba A
    >
    > No to pozamiatane. Nie ma o czym dyskutować. Podpisał = zaakceptował.

    Podpisał potwierdzenie przelewu. Czy podpis oznacza akceptację przelewu
    przed jego wysłaniem czy przyjęcie do wiadomości, że taki przelew został
    już zrealizowany? Gdzie to można sprawdzić? Regulamin banku?

    > Na tym etapie, to można sobie było dołączyć nawet kupon totolotka z
    > szóstką ;)
    >
    > Ktoś tu najwyraźniej szuka jelenia, albo trolluje.

    Mam w ręku fakturę z 21 kwietnia 2010. Mam też potwierdzenie przelewu z
    24 maja 2010. Tytuł przelewu to numer faktury, kwota przelewu jest równa
    wartości na fakturze. Różni się nieznacznie numer konta oraz nazwa
    odbiorcy - ta nazwa pochodzi z systemu bankowego.

    Druga część pytania pozostaje otwarta - w jaki sposób zabrać się za
    odzyskanie pieniędzy od osoby C, jeżeli bank nie chcę wziąć tego na siebie.

    Pozdrawiam,

    Paweł

  • 6. Data: 2011-01-31 18:55:35
    Od: "barbakan" <b...@p...onet.pl>

    > Osoba A posiadająca konto w banku, zleca w oddziale tego banku przelew,
    > Do reklamacji była dołączona kserokopia faktury, na podstawie której
    > została złożona dyspozycja przelewu.

    Czy posiadasz kopię (kserokopię) dyspozycji przelewu?
    Czy dyspozycja przelewu zawiera dane kontrahenta,
    numer rachunku bankowego?
    --
    pozdro
    barbakan

  • 7. Data: 2011-01-31 18:55:39
    Od: Paweł Andziak <g...@g...pl>

    W dniu 31.01.2011 19:28, Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > znacznie mniej niż 1 %, bowiem w numerze rachunku są tzw cyfry
    > kontrolne, które mają zapobiegać takim przypadkom.

    Zgadza się. Jeżeli wykonam przelew np. przez internet i podam
    nieprawidłowy numer konta, to przelew wróci. W tym przypadku prawidłowy
    (w sensiue numeru konta) odbiorca został wstawiony - tego system bankowy
    nie powinien umożliwić. Również do tego odbiorcy nie był nigdy
    wykonywany przelew z konta nadawcy - osoby A i C nie znają się.

> [...]
    > czy kartki, czy też ustnie go podałeś - pomijam, że ma osobisty interes
    > w tym, by upierać się, że nie spisywała tego z faktury.

    W pierwszej rozmowie przedstawiciel banku stwierdził, że pieniądze
    zostaną oddane przez bank (albo ściągną je od osoby C albo z wypłaty
    kasjerki). W następnej rozmowie bank się z tego wycofał. Były to rozmowy
    telefoniczne/osobiste. Nie były nagrywane, więc nie ma żadnych dowodów.

    Czy jest sens toczyć dalej walkę z bankiem? Obawiam się, że niewiele to
    da, ale z drugiej strony jakby osoba C była skłonna oddać te pieniądze,
    to by to pewnie już zrobiła. Bank twierdzi, że wysłał 2 listy do osoby
    C, natomiast nie wiadomo co w tych listach było i jaka była odpowiedź
    (jeśli w ogóle była).

    Pozdrawiam,

    Paweł

  • 8. Data: 2011-01-31 18:58:56
    Od: Paweł Andziak <g...@g...pl>

    W dniu 31.01.2011 19:55, barbakan pisze:

    > Czy posiadasz kopię (kserokopię) dyspozycji przelewu?
    > Czy dyspozycja przelewu zawiera dane kontrahenta,
    > numer rachunku bankowego?

    Osoba A dała w okienku fakturę. Jest tam numer faktury, numer konta i
    nazwa odbiorcy oraz kwota. Następnie osoba A dostała "Potwierdzenie
    przelewu", które zawierało tytuł przelewu taki jak numer faktury,
    prawidłową kwotę, nieprawidłowy numer konta oraz nieprawidłową nazwę
    odbiorcy (imię i nazwisko). To potwierdzenie osoba A podpisała.

    Mam oryginał faktury oraz kserokopię potwierdzenia.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 9. Data: 2011-01-31 19:08:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > nie powinien umożliwić. Również do tego odbiorcy nie był nigdy
    > wykonywany przelew z konta nadawcy - osoby A i C nie znają się.

    Nie przeceniasz czasem możliwości banku? Ma jeszcze śledzić, czy jak
    zlecasz przeelw, to na pewno tego chcesz?

> [...]
    > kasjerki). W następnej rozmowie bank się z tego wycofał. Były to rozmowy
    > telefoniczne/osobiste. Nie były nagrywane, więc nie ma żadnych dowodów.

    Przedstawiciel banku po prostu gadał głupoty. Z konta "C" w ogóle żadnej
    możlwiości tego ściągnąć nie mają. Z pensji kasjerki też zasadniczo nie,
    chyba, że przyzna się, że celowo to zrobiła.

> [...]
    > to by to pewnie już zrobiła. Bank twierdzi, że wysłał 2 listy do osoby
    > C, natomiast nie wiadomo co w tych listach było i jaka była odpowiedź

    Od osoby "C" mozesz dochodzić zwrotu na zasadzie tzw. bezpodstawnego
    wzbogacenia. Poszukaj w sieci, bo nie ma sensu, bym to po raz n-ty tu
    opisywał, a jak czegoś nie będziesz wiedzieć, to wróć tu, a ktoś podpowie
    szczegóły. Masz dane właściciela tamtego konta?

  • 10. Data: 2011-01-31 19:16:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Maruda" <n...@c...pl> napisał w wiadomości

    > Ściema. NRB jest redundancyjny i jest bardzo mało prawdopodobne, aby przy
    > przypadkowym przestawieniu kilku cyfr suma kontrolna była prawidłowa.

    Na dwóch pierwszych cyfrach masz cyfrę kontrolną. Czyli jak wpiszesz
    przypadkowe cyfry, to masz 1 %, że trafisz przypadkowo. Dodatkowo 10 cyfra
    zawiera cyfrę kontrolną dla cyfr 3-9, bo te cyfry określają bank i dawniej
    była to jedyna cyfra kontrolna. Tu szansa jest 10%. Przyznam się, że nie
    chce mi sie myśleć, jaka jest szansa pomyłki takiej, by akurat obie cyfry
    kontrolne się "sprawdziły" i dlatego napisałem, że szansa jest mniej, niż
    1%. Wydaje mi się na pierwszy rzut oka, że to będzie 0,1%
    prawdopodobieństwa, że będzie dobrze, ale te prawdopodobieństwa nie są do
    końca niezależne. W kazdym razie raz na 1000 razy przypadkowo wpisując dane
    powinno się udać uzyskać prawidłowe cyfry kontrolne.