    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spór z bankiem o błędnie wykonany przelew
    Date: Mon, 31 Jan 2011 20:16:28 +0100

    Użytkownik "Maruda" <n...@c...pl> napisał w wiadomości
    news:ii6u9l$2sg$1@news.onet.pl...

    > Ściema. NRB jest redundancyjny i jest bardzo mało prawdopodobne, aby przy
    > przypadkowym przestawieniu kilku cyfr suma kontrolna była prawidłowa.

    Na dwóch pierwszych cyfrach masz cyfrę kontrolną. Czyli jak wpiszesz
    przypadkowe cyfry, to masz 1 %, że trafisz przypadkowo. Dodatkowo 10 cyfra
    zawiera cyfrę kontrolną dla cyfr 3-9, bo te cyfry określają bank i dawniej
    była to jedyna cyfra kontrolna. Tu szansa jest 10%. Przyznam się, że nie
    chce mi sie myśleć, jaka jest szansa pomyłki takiej, by akurat obie cyfry
    kontrolne się "sprawdziły" i dlatego napisałem, że szansa jest mniej, niż
    1%. Wydaje mi się na pierwszy rzut oka, że to będzie 0,1%
    prawdopodobieństwa, że będzie dobrze, ale te prawdopodobieństwa nie są do
    końca niezależne. W kazdym razie raz na 1000 razy przypadkowo wpisując dane
    powinno się udać uzyskać prawidłowe cyfry kontrolne.