  • 1. Data: 2012-04-20 01:29:06
    Temat: Spółdzielnie mieszkaniowa a ustawa o lichwie.
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    Witam!

    Mam garaż o statusie najemcy, ale innych 9ciu ma "własność" spółdzielczą.
    10 garaży stoi (stało do niedawna) na dużej działce. Z powodu podwyżki przez
    miasto wieczystego,
    Spółdzielnia nalicza zamiast 50 zł 500 zł. Miesięcznie. Naliczali 600 ale
    się okazało że z VAT się przejechali.
    Ceny garaży rynkowe w okolicy to 200-250 zł.

    Ponieważ działka nie była podzielona, to tak wyszło z Excela. Jakby działka
    przypisana
    do garaży była 10 razy większa, to Spółdzielnia by zażądała 5000 zł
    miesięcznie, bo jej tak wyszło.

    Czy jakiś przepis ogranicza takie matematyczne wyliczanie opłaty za garaż?
    Jakaś lichwa, zdrowy rozsądek?

    Pozwali mnie do sądu z powodu 4500 zł zaległości, mimo, że negocjacje ze
    Spółdzielnią
    (zbiorowe, 10 garażowiczów) jeszcze trwają.

    Po roku handryczenia Spółdzielnia podzieliła działkę na 3 mniejsze, co
    skutkuje opłatą
    za wieczyste 150 zł. I tak Spółdzielnia za tamte trawniki płaci. Czy nie ma
    podstawy
    prawnej, by tę niską opłatę wprowadzić wstecz od marca 2011? Kto ma prawo
    spółdzielcze w te i wewte przeczytane?
    Dlaczego nie podzielili działki wcześniej?

    Jaką mam przyjąć linię obrony?
    Jestem w tej Spółdzielni od urodzenia, pół wieku płacę wszystko w
    terminie...

    Dzięki za wsparcie
    Feromon

  • 2. Data: 2012-04-20 01:42:40
    Temat: Re: Spółdzielnie mieszkaniowa a ustawa o lichwie.
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Feromon" <f...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Jaką mam przyjąć linię obrony?

    Podpisałeś aneks do umowy z podniesioną stawką, czy odmówiłeś podpisu?

  • 3. Data: 2012-04-20 01:54:44
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    > Użytkownik "Feromon" <f...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Podpisałeś aneks do umowy z podniesioną stawką, czy odmówiłeś podpisu?

    Naliczenie przyszło do skrzynki. Nie odmawiałem nic na piśmie prywatnym.
    Nie odpisywałem indywidualnie, Garażowicze wystąpili z protestemm wspólnym,
    który podpisałem. Gdy chcieli 500 proponowaliśmy 180 zgodnie z wymiarem
    działki
    FAKTYCZNIE zajmowanaj wraz z WJAZDEM, a ni po samym obrysie garaży.
    Dodatkowo na tej działce jest węzeę cieplny oraz lokale użytkowe aktualnie
    nie
    wynajmowane z powodu braku chętnych oraz boksy motocyklowe.

    Feromon

  • 4. Data: 2012-04-20 22:57:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Apr 2012, Feromon wrote:

> [...]
    > miasto wieczystego,
    > Spółdzielnia nalicza zamiast 50 zł 500 zł. Miesięcznie.
    [...]
> [...]
    > miesięcznie, bo jej tak wyszło.
    >
    > Czy jakiś przepis ogranicza takie matematyczne wyliczanie opłaty za garaż?

    Nie wiem, nie mam pomysłu w tej sprawie.
    Nie wiem jakie ograniczenia z prawa spółdzielczego mogliby wywiesc
    spółdzielcy, własciciel jako taki mógłby sobie naliczyć ile chce,
    najwyżej najemcy by mu się wyniesli :P
    Na pewno nie jest to "uzasadniony koszt", i tylko do tego zamierzam
    się odniesc:

    [...]
    > Po roku handryczenia Spółdzielnia podzieliła działkę na 3 mniejsze, co
    > skutkuje opłatą za wieczyste 150 zł.

    Fakt podzielenia działki jest bez znaczenia.
    Popatrzeć na to można tak - masz mieszkanie.
    Ale wynajmujesz różnym lokatorom poszczególne pokoje.
    Fakt, że to mieszkanie jest duże, w żaden sposób nie przekłada się
    przecież na obowiazki poszczególnych najemców wobec całej nieruchomosci.
    "Pan zapłaci w czynszu kwotę podatku od całego lokalu bo akurat
    za resztę nikt nie płaci" - przecież to się kupy nie trzyma.
    Najmuja *to co jest w umowie* - a Wasza umowa chyba nie obejmowała
    wynajmu całej działki, lecz poszczególne garaże?

    > Czy nie ma podstawy
    > prawnej, by tę niską opłatę wprowadzić wstecz od marca 2011?

    ...chyba warunkiem koniecznym (ale nie wystarczajacym) byłoby istnienie
    przepisu, który *w ogóle* miałby zabraniać ustanowienia 1300zł
    miesięcznej opłaty za garaż.
    Na zasadzie "bo tak" (*TUP*).

    > Dlaczego nie podzielili działki wcześniej?

    J.w. - IMO podział działki jest bez znaczenia!

    pzdr, Gotfryd