  • 1. Data: 2004-07-21 20:46:30
    Temat: Spalenie sprzetu przez piorun...
    Od: "Orzech" <o...@g...pl>

    Sorry ze moze nie ta grupa ale nie wiedzialem gdzie to opisac.....
    Otoz dzis sobie siedzialem przy kompie gdy nadeszla burza....wala pioruny i
    nagle jebnelo gdzies bardzo blisko i w tym momencie porazil mnie prad z
    myszki!!!! Odrazu wylaczylem kompa....po burzy sprawdzam urzadzenia w domu
    okazalo sie ze jest spalony telewizor ktory byl w stanie czuwania, moja
    karta sieciowa w kompie (system ja widzi ale nie chodzi polaczenie) jak i
    rowniez modem kablowy z vectry (modem chodzi tylko polecialo wejscie RJ
    przez USB modem chodzi normalnie)

    I otoz mam kilka pytan:
    1. Jakie sa standardy okablowania w mieszkaniach?? (Mam mieszkanie ze
    spoldzielni mieszkam okolo 12 lat i w gniazdkach nie mam uziemienia mam
    tylko faze i 0)
    2. w energetyku powiedzieli mi ze cala odpowiedzialnosc spada na
    administratora budynku (co i jak trzeba zrobic aby wyplacili jakies
    odszkodowanie ?? Czy jest to mozliwe??).
    3. Problem polega jeszcze jak zalatwic sprawe modemu kablowego vectry, ktory
    nie jest moja wlasnoscia....

    Najsmieszniejsze jest to ze pod te same gniazdko co telewizor byl podlaczony
    badziewny radio zegarek ktory sie zrestartowal.

    Nie polecialy zadne korki ani bezpieczniki np w tzw. "listwie przeciw
    przepiwciowej przy kompie" nie sprawdzalem telewizora.......gdybym tego nie
    przezyl nie uwiezylbym......:)

    Z gory dzieki.......

  • 2. Data: 2004-07-21 22:59:13
    Temat: Re: Spalenie sprzetu przez piorun...
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Orzech" <o...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > karta sieciowa w kompie (system ja widzi ale nie chodzi polaczenie) jak i
    > rowniez modem kablowy z vectry (modem chodzi tylko polecialo wejscie RJ

    Może mało prawnie, ale skutecznie.

    Za pioruny nikt nie odpowiada. Siła wyższa. Ja miałem coś takiego ze dwa
    lata temu. Jak p... to spadłem z łóżka i nie wiedziałem co się stało.
    Komputer się sam włączył, choć był wyłączony. Ale nic nie działało. Nie wiem
    jak, bo był wyłączony. Pojechałem do serwisu niemal pewny, że trzeba będzie
    nowy kupić. Ściągnęli obudowę i stuknęli raz śrubokrętem. Działa do dziś,a
    kosztowało piwo. Może Ci się uda? Kosztowało piwo, które zresztą wiszę do
    dziś.

    Telewizor kosztował 20 zł. Z tego co mi powiedział gość, to w telewizorze
    winę za to ponosił kurz. Po wyładowaniu postawił się na jeża i zetknął
    między płytkami. Przy próbie ponownego włączenia doszło do przepięcia. Na
    drugi raz zanim spróbujesz go włączyć ponownie, to odczekaj albo odkurz
    wnętrze. Rada na od elektronika, bo nie miałem okazji sprawdzać.

    Najgorzej było z telefonem. Zwykły przewodowy CYFRAL. Ale zaniosłem do TP SA
    (były wówczas jeszcze normalne biura) i naprawili chyba za darmo, jak
    pamiętam. Za darmo, bo stwierdzili, że wyładowanie w tym wypadku poszło od
    sieci telefonicznej i to ich wina poniekąd.

  • 3. Data: 2004-07-22 05:56:59
    Od: "laser" <l...@n...spam.acn.waw.pl>

    spróbuj z komputera wyjąć kabelek zasilający, poczekać kilka minut i wpiąć
    go ponownie, jest szansa że wtedy sie uruchomi.

  • 4. Data: 2004-07-22 08:24:38
    Od: "Orzech" <o...@g...pl>

    Komp mi chodzi bez problemu...spalone jest wejscie w karcie sieciowej RJ i
    modemie kablowym vectry. telewizor byl w stanie czuwania (wylaczony) i kiedy
    go sprawdzalem juz byl padniety (nie byl wlaczony stan czuwania) wymienilem
    bezpiecznik bo sie spalil ale nic nie dalo poszly inne elementy.....

  • 5. Data: 2004-07-22 08:59:37
    Od: "Plumpi" <p...@w...pl>

> [...]
    > doszło do przepięcia. Na drugi raz zanim spróbujesz go włączyć
    > ponownie, to odczekaj albo odkurz wnętrze. Rada na od elektronika, bo

    He he he. Jak to czytam to mnie też stają dęba ale włosy na głowie.
    No cóż ? Wciskanie "kitu" i dobry bajer to POTĘGA, a ten twój elektronik z
    pewnością nieźle potrafi to robić
    Dawaj go do "USTERKI" będzie niezły ubaw.
    :o)))

    --
    Jacek "Plumpi"
    p...@w...pl

  • 6. Data: 2004-07-22 09:03:48
    Od: "Plumpi" <p...@w...pl>

> [...]
    > (wylaczony) i kiedy go sprawdzalem juz byl padniety (nie byl wlaczony
    > stan czuwania) wymienilem bezpiecznik bo sie spalil ale nic nie dalo

    Daj go jakiemuś elektronikowi do naprawy. Jest duże prawdopodobieństwo, że
    padło tylko zabezpieczenie w postaci warystora lub transila. Są to elementy,
    których cena nie przekracza 5zł.
    Sorry, za NTG

  • 7. Data: 2004-07-22 10:05:05
    Od: "Thaddy" <t...@t...pl>

    Użytkownik "Orzech" <o...@g...pl> napisał w wiadomości

    1. Kwestia prawna

    Z gwarancji jakiegokolwiek sprzetu wylaczono zdarzenia losowe jakim jest m.
    in. wyladowanie atmosferyczne - popularny piorun. Zaden zaklad serwisowy Ci
    tego nie uzna.

    2. Kwestia energetyki

    Zaklad energetyczny mial racje. Maja oni obowiazek zabezpieczyc linie
    pradowa ukladami przepieciowymi klasy A, ktore znajduja sie w rozdzielni.
    Niemniej jednak jest to stopien niewystarczajacy. Caly budynek powinien
    posiadac dodatkowo (to stoi juz po stronie wlasciciela budynku)
    zabezpieczenie typu B. W starych budynkach sie tego nie stosowalo i
    wiekszosc do dzis tego nie posiada. Nie ma zreszta takiego obowiazku - normy
    jedynie to zalecaja. Pozostale urzadzenia domowe powinny miec (jesli
    wlasciciel chce) zabezpieczenia klasy C i D. Prawie nikt nie traktuje jednak
    tego powaznie, stad efekt jak u Ciebie. Zabezpieczenia typu C i D to np.
    filtr przeciwprzepieciowy (kupuj z przeciwzakloceniowym!) oraz specjalne
    filtry do gniazdek telefonicznych RJ-11/12/45 (czesto rowniez z filtrami
    sieciowymi - ty nazywasz to listwa). Warto to stosowac, bo w razie czego nie
    zniszczy Ci modemu. Ale uwaga! Jezeli budynek nie posiada zabezpieczenia
    klasy B, kolejne poziomy moga okazac sie niewystarczajace! A bezpiecznik
    "nie wylecial" po on nie jest na przepiecia tylko na przeciazenia i posiada
    dlugi czas reakcji w stosunku do dlawikow! Wszystko zatem zachowalo sie
    teoretycznie poprawnie.

    3. Kwestia budzika

    Nie wszystkie urzadzenia musza sie zepsuc i to chyba dobrze :)

    Pozdrawiam

    T.

  • 8. Data: 2004-07-22 11:02:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Plumpi" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    > He he he. Jak to czytam to mnie też stają dęba ale włosy na głowie.
    > No cóż ? Wciskanie "kitu" i dobry bajer to POTĘGA, a ten twój elektronik z
    > pewnością nieźle potrafi to robić

    Trudno mi się jest odnieść do tego. Faktem jest, że mój telewizor trafił
    szlak wówczas, gdy chciałem go włączyć.

    > Dawaj go do "USTERKI" będzie niezły ubaw.

    No, kilka rzeczy mi naprawił za grosze, więc mam prawo przypuszczać, że nie
    miał powodu kłamać. Przecież równie dobrze mógł telewizor wziąć na tydzień i
    zełgać, że wymienił jego połowę. Przyjechał i naprawił to poprzez wymianę
    jednego małego elementu. Jaki miał by w tym cel? Ale upierać się nie będę.

  • 9. Data: 2004-07-22 12:41:26
    Od: "Plumpi" <p...@w...pl>

> [...]
    > wziąć na tydzień i zełgać, że wymienił jego połowę. Przyjechał i
    > naprawił to poprzez wymianę jednego małego elementu. Jaki miał by w

    Nie wiem jaki miałby w tym cel, ale z pewnością telewizor nie mógł się
    zepsuć z powodu kurzu , a konkretniej z powodu zwarcia zrobionego kurzem. Od
    kurzu zazwyczaj w telewizorze elementy się przegrzewają i palą, ale nie
    robią się zwarcia. Z całą pewnością taka awaria nie wystąpi podczas
    załączania telewizora, lecz podczas jego długotrwałej pracy.
    Co mogło być na prawdę trudno mi jest powiedzieć, ponieważ nie widziałem
    tego telewizora.
    Prawda jest taka, że wymieniając w telewizorze elementy takie jak rezystor,
    kondensator, bezpiecznik - koszt takiego elementu to raptem może być 20gr do
    2zł. Czas wymiany takiego elementu to raptem 10-15 min. Zakładając stawkę
    godzinową za pracę montera TV 40-60zł daje mu zarobek raptem 10zł. Dlatego
    często nawet nie opłaca się mu przychodzić do telewizora i zdzierać zelówek
    czy jechać samochodem przez całe miasto, aby zarobić 10 zł. Dlatego też
    monteży często opowiadają różne historie, aby np. policzyć jeszcze za
    czyszczenie tego telewizora i móc powiedzieć za robotę 20-30zł.
    Oczywiście to są tylko moje domysły, ponieważ jestem elektronikiem, pracuję
    między elektronikami i często słyszę tego typu historie, co mnię bardzo
    śmieszy i bulwersuje. Oczywiście mogę się mylić w tym konkretnym przypadku,
    ponieważ jest jedyna ewentualność uszkodzenia telewizora z przyczyny kurzu.
    Może nastąpić przeskok iskry na wysokim napięciu (pociągnięcie łuku) poprzez
    warstwę kurzu. Niestety jest to tylko efekt, a nie przyczyna uszkodzenia,
    ponieważ zaistnieje tylko wtedy, kiedy będzie uszkodzona izolacja na
    trafopowielaczu. Jednak zazwyczaj taka usterka kończy się wymianą
    trafopowielacza, którego koszt rozciąga się od 50-300zł.