    From: "Plumpi" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spalenie sprzetu przez piorun...
    Date: Thu, 22 Jul 2004 14:41:26 +0200

    > No, kilka rzeczy mi naprawił za grosze, więc mam prawo przypuszczać,
    > że nie miał powodu kłamać. Przecież równie dobrze mógł telewizor
    > wziąć na tydzień i zełgać, że wymienił jego połowę. Przyjechał i
    > naprawił to poprzez wymianę jednego małego elementu. Jaki miał by w
    > tym cel? Ale upierać się nie będę.

    Nie wiem jaki miałby w tym cel, ale z pewnością telewizor nie mógł się
    zepsuć z powodu kurzu , a konkretniej z powodu zwarcia zrobionego kurzem. Od
    kurzu zazwyczaj w telewizorze elementy się przegrzewają i palą, ale nie
    robią się zwarcia. Z całą pewnością taka awaria nie wystąpi podczas
    załączania telewizora, lecz podczas jego długotrwałej pracy.
    Co mogło być na prawdę trudno mi jest powiedzieć, ponieważ nie widziałem
    tego telewizora.
    Prawda jest taka, że wymieniając w telewizorze elementy takie jak rezystor,
    kondensator, bezpiecznik - koszt takiego elementu to raptem może być 20gr do
    2zł. Czas wymiany takiego elementu to raptem 10-15 min. Zakładając stawkę
    godzinową za pracę montera TV 40-60zł daje mu zarobek raptem 10zł. Dlatego
    często nawet nie opłaca się mu przychodzić do telewizora i zdzierać zelówek
    czy jechać samochodem przez całe miasto, aby zarobić 10 zł. Dlatego też
    monteży często opowiadają różne historie, aby np. policzyć jeszcze za
    czyszczenie tego telewizora i móc powiedzieć za robotę 20-30zł.
    Oczywiście to są tylko moje domysły, ponieważ jestem elektronikiem, pracuję
    między elektronikami i często słyszę tego typu historie, co mnię bardzo
    śmieszy i bulwersuje. Oczywiście mogę się mylić w tym konkretnym przypadku,
    ponieważ jest jedyna ewentualność uszkodzenia telewizora z przyczyny kurzu.
    Może nastąpić przeskok iskry na wysokim napięciu (pociągnięcie łuku) poprzez
    warstwę kurzu. Niestety jest to tylko efekt, a nie przyczyna uszkodzenia,
    ponieważ zaistnieje tylko wtedy, kiedy będzie uszkodzona izolacja na
    trafopowielaczu. Jednak zazwyczaj taka usterka kończy się wymianą
    trafopowielacza, którego koszt rozciąga się od 50-300zł.

    --
    Jacek "Plumpi"
    p...@w...pl