  • 1. Data: 2007-11-29 08:02:25
    Temat: Spadek z długami a nieletni spadkobierca
    Od: "E." <e...@o...pl>

    Może ktoś się zna na prawie spadkowym albo przerabiał na własnej skórze?

    Ex teść umarłszy pół roku temu zostawił w spadku długi w bankach.
    Rozwiedziony był więc banki uderzyły do synków. Synkowie obaj (w tym mój
    ex) notarialnie zrzekli się spadku - ich dzieci pełnoletnie również. 2
    dni temu sie dowiedziałam, że jest spadek, długi i jedyną
    spadkobierczynią moja 9-letnia córka.
    Prawo mowi:
    "Art. 1015. § 1. Oświadczenie o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku może
    być złożone w ciągu sześciu miesięcy od dnia, w którym spadkobierca
    dowiedział się o tytule swego powołania.

    I tu pytanie co oznacza "dowiedział się o tytule swego powołania"?
    O śmierci teścia wiem od dawna, o długach od 2 dni. Termin półroczny od
    śmierci mija 8 grudnia. Córka spadku odrzucić nie może bo jest
    niepełnoletnia - musimy iśc do sądu rodzinnego. Sąd nijak się do 8
    grudnia nie wyrobi.

    Czy ratunkiem może być inny zapis?:
    "§ 2. Brak oświadczenia spadkobiercy w powyższym terminie jest
    jednoznaczny z prostym przyjęciem spadku. Jednakże gdy spadkobiercą jest
    osoba nie mająca pełnej zdolności do czynności prawnych albo osoba, co
    do której istnieje podstawa do jej całkowitego ubezwłasnowolnienia, albo
    osoba prawna, brak oświadczenia spadkobiercy w terminie jest
    jednoznaczny z przyjęciem spadku z dobrodziejstwem inwentarza."

    Co oznacza "dobrodziejstwo inwentarza"?

    Kłopot w tym, że sprawa była konsultowana z prawnikiem i wg niego owo
    dobrodziejstwo inwentarza oznacza wyłączenie długów. Niestety w Sądzie
    twierdzą co innego.

    Tak czy siak wybieram się dziś z papierami do sądu, ale może ktoś
    jeszcze mógłby coś doradzić zanim dostanę wyrok za utłuczenie ex-męża za
    to, że powiedział mi o tym dopiero teraz?

    Eulalia

  • 2. Data: 2007-11-29 08:44:55
    Temat: Re: Spadek z długami a nieletni spadkobierca
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "E." <e...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Co oznacza "dobrodziejstwo inwentarza"?

    oznacza to tyle, ze jesli jest majatek na plus i na minus, to spadkobiorca
    wyjdzie na tym na zero, poniewaz minusy pokrywane sa z pluosow :) do ich
    wysokosci, to tak najprosciej rzecz ujmujac, jednak z tego co wiem spadek musi
    wtedy wycenic chyba komornik, aby bylo wiadomo ile bylo do odziedziczenia
    majatku na plus, aby tylko do tej kwoty pokrywac ewentualne dlugi, inna sprawa
    jest ze komotnik tego nie robi za darmo, wiec sam jestem ciekaw jak to w
    praktyce wyglada, czy swoja oplate pobiera z ewentualnego majatku, czy za to
    musi zaplacic spadkobiorca, bo wtedy moze sie okazac, ze jednak go taki spadek
    zaboli
    musial by sie ktos bardziej obeznany wypowiedziec

  • 3. Data: 2007-11-29 08:47:39
    Od: "E." <e...@o...pl>

    szerszen napisał(a):

    > oznacza to tyle, ze jesli jest majatek na plus i na minus, to
    > spadkobiorca wyjdzie na tym na zero, poniewaz minusy pokrywane sa z
    > pluosow :) do ich wysokosci,

    Z tego co wiem, jest tylko na minus.
    Oprócz długów nic nie ma (a nawet jak bylo, zostało przejęte przez tych,
    co spadek odrzucili).

    E.

  • 4. Data: 2007-11-29 09:14:02
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On Nov 29, 9:02 am, "E." <e...@o...pl> wrote:
> [...]
    > dowiedział się o tytule swego powołania.
    >
    > I tu pytanie co oznacza "dowiedział się o tytule swego powołania"?

    Nagraj lub notiarialnie potwierdz ze wiesz o spadku dla corki od 2
    dni. A jesli nie bedzie chcial to niech tlumaczy corce dlaczego ma 9
    lat i dlugi w bankach.

  • 5. Data: 2007-11-29 09:21:28
    Od: "MT" <s...@d...pl>

    Corka ma 9 lat nie ma zadnego majatku wiec komornik nic nie moze jej zabrac
    za 10 lat dlug sie przedawni i po klopocie.

  • 6. Data: 2007-11-29 14:09:59
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    E. wrote:

    > Z tego co wiem, jest tylko na minus.
    > Oprócz długów nic nie ma (a nawet jak bylo, zostało przejęte przez tych,
    > co spadek odrzucili).

    to będą musieli oddać.

  • 7. Data: 2007-11-29 14:14:31
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    E. wrote:
> [...]
    > śmierci mija 8 grudnia. Córka spadku odrzucić nie może bo jest
    > niepełnoletnia - musimy iśc do sądu rodzinnego. Sąd nijak się do 8

    Moim zdaniem w tym przypadku będzie się liczył moment w którym
    dowiedziałaś się, że spadek został odrzucony przez poprzedników i
    przeszedł na twoją córkę.
    Na pewno nie może być liczony wcześniej niż data na oświadczeniu o
    odrzuceniu spadku przez ex.

    Zawsze warto jednak spróbować iść do sądu rodzinnego.

> [...]
    > osoba prawna, brak oświadczenia spadkobiercy w terminie jest
    > jednoznaczny z przyjęciem spadku z dobrodziejstwem inwentarza."

    Na pewno w tym przypadku tak. Córka dostanie spadek z dobrodziejstwem
    inwentarza.

    > Co oznacza "dobrodziejstwo inwentarza"?

    Że ewentulane długi będzie musiała pokryć tylko do wysokości tego co
    odziedziczyła i ma jakąś wartość na plus.
    Normalnie musiałaby pokryć długi również ze swojego majątku.

    > Kłopot w tym, że sprawa była konsultowana z prawnikiem i wg niego owo
    > dobrodziejstwo inwentarza oznacza wyłączenie długów. Niestety w Sądzie
    > twierdzą co innego.

    Szybko zmień durnego prawnika.

  • 8. Data: 2007-11-29 14:26:45
    Od: "E." <e...@o...pl>

    Bardzo dziekuję wszystkim za opinie.

    Po rozmowie z szefową wydziału sądu rodzinnego złożyłam pozew o
    odrzucenie spadku.
    Termin 6 miesięcy obowiązuje tylko pierwszych spadkobierców, więc
    wszystko zdążymy załatwić.

    E.

  • 9. Data: 2007-11-29 20:07:22
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    E. pisze:
    > Po rozmowie z szefową wydziału sądu rodzinnego złożyłam pozew o
    > odrzucenie spadku.
    > Termin 6 miesięcy obowiązuje tylko pierwszych spadkobierców, więc
    > wszystko zdążymy załatwić.

    gdzie są tacy szefowie sądu rodzinnego?

    KG

  • 10. Data: 2007-11-29 21:03:56
    Od: "E." <e...@o...pl>

    kam napisał(a):

    > gdzie są tacy szefowie sądu rodzinnego?

    W Ggańsku - tylko to sie tutaj "naczelnik" nazywa (o ile dobrze
    pamiętam). W każdym razie interesantow przyjmuje z cierpliwością i radzi
    co zrobić nie odsyłajac do kolejnego radcy za ciężką kasę.

    E.