    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spadek z długami a nieletni spadkobierca
    Date: Thu, 29 Nov 2007 08:14:31 -0600

    E. wrote:
> [...]
    > dni temu sie dowiedziałam, że jest spadek, długi i jedyną
    > spadkobierczynią moja 9-letnia córka.
    > Prawo mowi:
    > "Art. 1015. § 1. Oświadczenie o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku może
    > być złożone w ciągu sześciu miesięcy od dnia, w którym spadkobierca
    > dowiedział się o tytule swego powołania.
    >
    > I tu pytanie co oznacza "dowiedział się o tytule swego powołania"?
    > O śmierci teścia wiem od dawna, o długach od 2 dni. Termin półroczny od
    > śmierci mija 8 grudnia. Córka spadku odrzucić nie może bo jest
    > niepełnoletnia - musimy iśc do sądu rodzinnego. Sąd nijak się do 8

    Moim zdaniem w tym przypadku będzie się liczył moment w którym
    dowiedziałaś się, że spadek został odrzucony przez poprzedników i
    przeszedł na twoją córkę.
    Na pewno nie może być liczony wcześniej niż data na oświadczeniu o
    odrzuceniu spadku przez ex.

    Zawsze warto jednak spróbować iść do sądu rodzinnego.

    > Czy ratunkiem może być inny zapis?:
    > "§ 2. Brak oświadczenia spadkobiercy w powyższym terminie jest
    > jednoznaczny z prostym przyjęciem spadku. Jednakże gdy spadkobiercą jest
    > osoba nie mająca pełnej zdolności do czynności prawnych albo osoba, co
    > do której istnieje podstawa do jej całkowitego ubezwłasnowolnienia, albo
    > osoba prawna, brak oświadczenia spadkobiercy w terminie jest
    > jednoznaczny z przyjęciem spadku z dobrodziejstwem inwentarza."

    Na pewno w tym przypadku tak. Córka dostanie spadek z dobrodziejstwem
    inwentarza.

    > Co oznacza "dobrodziejstwo inwentarza"?

    Że ewentulane długi będzie musiała pokryć tylko do wysokości tego co
    odziedziczyła i ma jakąś wartość na plus.
    Normalnie musiałaby pokryć długi również ze swojego majątku.

    > Kłopot w tym, że sprawa była konsultowana z prawnikiem i wg niego owo
    > dobrodziejstwo inwentarza oznacza wyłączenie długów. Niestety w Sądzie
    > twierdzą co innego.

    Szybko zmień durnego prawnika.