    From: "E." <e...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Spadek z długami a nieletni spadkobierca
    Date: Thu, 29 Nov 2007 09:02:25 +0100

    Może ktoś się zna na prawie spadkowym albo przerabiał na własnej skórze?

    Ex teść umarłszy pół roku temu zostawił w spadku długi w bankach.
    Rozwiedziony był więc banki uderzyły do synków. Synkowie obaj (w tym mój
    ex) notarialnie zrzekli się spadku - ich dzieci pełnoletnie również. 2
    dni temu sie dowiedziałam, że jest spadek, długi i jedyną
    spadkobierczynią moja 9-letnia córka.
    Prawo mowi:
    "Art. 1015. § 1. Oświadczenie o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku może
    być złożone w ciągu sześciu miesięcy od dnia, w którym spadkobierca
    dowiedział się o tytule swego powołania.

    I tu pytanie co oznacza "dowiedział się o tytule swego powołania"?
    O śmierci teścia wiem od dawna, o długach od 2 dni. Termin półroczny od
    śmierci mija 8 grudnia. Córka spadku odrzucić nie może bo jest
    niepełnoletnia - musimy iśc do sądu rodzinnego. Sąd nijak się do 8
    grudnia nie wyrobi.

    Czy ratunkiem może być inny zapis?:
    "§ 2. Brak oświadczenia spadkobiercy w powyższym terminie jest
    jednoznaczny z prostym przyjęciem spadku. Jednakże gdy spadkobiercą jest
    osoba nie mająca pełnej zdolności do czynności prawnych albo osoba, co
    do której istnieje podstawa do jej całkowitego ubezwłasnowolnienia, albo
    osoba prawna, brak oświadczenia spadkobiercy w terminie jest
    jednoznaczny z przyjęciem spadku z dobrodziejstwem inwentarza."

    Co oznacza "dobrodziejstwo inwentarza"?

    Kłopot w tym, że sprawa była konsultowana z prawnikiem i wg niego owo
    dobrodziejstwo inwentarza oznacza wyłączenie długów. Niestety w Sądzie
    twierdzą co innego.

    Tak czy siak wybieram się dziś z papierami do sądu, ale może ktoś
    jeszcze mógłby coś doradzić zanim dostanę wyrok za utłuczenie ex-męża za
    to, że powiedział mi o tym dopiero teraz?

    Eulalia