  • 1. Data: 2003-04-26 14:09:12
    Temat: Spadek, podzial, darowizna
    Od: "wampajer" <w...@p...fm>

    Witam!

    Nabyłem w drodze dziedziczenia prawa własności do __połowy__ samochodu.
    Druga połowa należy do mojego brata, jednak umówiliśmy się, że on, za
    odpowiednią opłatą, sprzeda mi swoje prawa. Jest to niezbędne do tego, abym
    mógł zarejestrować samochód na siebie. Pytanie dotyczy właśnie owego zbycia
    praw - w jaki sposób to najlepiej uregulować? Umowa darowizny? Znalazłem już
    parę wzorów umów, ale jest pewien problem (poniżej fragment umowy):

    "Darczyńca oświadcza, iż jest __właścicielem__ rzeczy stanowiącej przedmiot
    darowizny"

    Właściciel? Nie do końca. On jest współwłaścicielem - i co teraz? Poproszę o
    wskazówkę.
    Czy koniecznie trzeba robić to notarialnie?

    Z góry bardzo dziękuję za pomoc.

    wampajer

  • 2. Data: 2003-04-26 14:47:14
    Temat: Re: Spadek, podzial, darowizna
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    > Nabyłem w drodze dziedziczenia prawa własności do __połowy__ samochodu.

    nie prawa do połowy, a pół samochodu

> [...]
    > mógł zarejestrować samochód na siebie. Pytanie dotyczy właśnie owego zbycia
    > praw - w jaki sposób to najlepiej uregulować? Umowa darowizny?

    sprzedaż podatek 2% od wartości rynkowej połowy auta, darowizna kwota wolna od
    podatku
    9637zł raz na 5 lat, powyżej podatek progresja od 3 do 7%
> [...]
    > darowizny"
    > Właściciel? Nie do końca. On jest współwłaścicielem - i co teraz? Poproszę o

    rzeczą stanowiącą przedmiot darowizny jest połowa samochodu, i jest on jej
    właścicielem

    > Czy koniecznie trzeba robić to notarialnie?

    wystarczy zwykła umowa
    potrzebne dokumenty do załatwienia darowizny w US: postanowienie z sądu,
    zaświadczenie
    lub decyzja z US dot. podatku od spadku

  • 3. Data: 2003-04-27 17:35:57
    Od: "Xena" <t...@l...com.pl>

    Osoba znana wszem i wobec jako Slayer zamieszkała pod adresem
    <a...@o...pl>
    w artykule <news:SZwqa.18481$v62.181765@news.chello.at> napisała w ten
    deseń:

    > nie prawa do połowy, a pół samochodu

    taaaak? Przód czy tył? A może prawa albo lewa?
    Dobrze pisał - prawo do połowy samochodu - sa współwłaścicielami.

> [...]
    > do 7% Znalazłem już

    > rzeczą stanowiącą przedmiot darowizny jest połowa samochodu, i jest

    Brat posiada udział wynoszący 1/2 prawa własności samochodu i ten udział
    sprzedaje.

    Tatiana

  • 4. Data: 2003-04-27 18:00:16
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    masz rację oczywiście, ale konsekwencje podatkowe są takie same, nie zmienia się
    nic....