  • 1. Data: 2016-01-01 14:36:51
    Temat: Spadek - jak zrobić najkorzystniej?
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Zmarła samotna osoba.
    Spadkobiercami jest trzech synów.

    Jak wiadomo, gdyby po dziedziczeniu sprzedać mieszkanie to trzeba zapłacic
    19% podatku od przychodu.

    W zwiazku z tym mieszkanie miałby odziedziczyc jeden z wnuków (jest ich
    kilku), aby przeznaczyc pieniadze ze sprzedazy na swoje cele mieszkaniowe.

    Jak to zrobić?
    Zrzeczenie sie spadku przez braci i pozostałych wnuków?
    A moze lepiej odziedziczyc przez jednego z braci (ojca tego co miałby
    mieszakanie finalnie dostac) i przekazac w formie darowizny?

    Ktory sposób bedzie niósł ze soba najmniejsze koszty?

    Drugie pytanie: aby nie płacic podatku od spadku, trzeba powiadomic US 6
    miesiecy od smierci czy 6 miesiecy od załatwienia spraw spadkowych?

    Jeżeli dobrze rozumiem, termin jest liczony od załatwienia sprawy (sąd lub
    notariusz), czyli de facto z samym załatwieniem dziedziczenia nie trzeba
    sie spieszyć. Dobrze rozumiem?

  • 2. Data: 2016-01-01 18:38:36
    Temat: Re: Spadek - jak zrobić najkorzystniej?
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Od uprawomocnienia się orzeczenia (postanowienia o stwierdzeniu nabyciu spadku), i tu
    należy bardzo uważać, bo nie oznacza to dnia doręczenia postanowienia uczestnikowi,
    lecz "iluś tam dni" (i bądź tu mądry ilu) od daty postanowienia sądu.

    -----

  • 3. Data: 2016-01-01 19:04:01
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Budzik wrote:

> [...]
    > mieszakanie finalnie dostac) i przekazac w formie darowizny?
    >

    > Ktory sposób bedzie niósł ze soba najmniejsze koszty?

    Nie wiem czy najmniejsze koszty, ale najmniej problemów. Bo jak wiadomo
    kombinownie źle się kończy.

    Umowić się w trójkę u notariusza i powiedziec mu od razu, że chodzi o
    poswiadczenie dziedziczenia i dział spadku tak aby mieszkanie przypadło
    jednemu.
    Resztę ma załatwić notariusz tak, żeby było dobrze.
    Macie wszystko załatwione w ciągu jednego dnia.

    Koszty to w zależności od wartości mieszkania.
    zakładam, że zmiescicie się w tej grupie.
    powyżej 60 000 zł do 1 000 000 zł - 1010 zł + 0,4% od nadwyżki powyżej
    60 000zł;
    plus jakies 200 zl za poswiadczenie dziedzczenia.

    Wersja tańsza, ale dłuższa w czasie
    Zrobić to samo sądownie.
    Składacie w sądzie (w miejscu zamieszkania spadkodawcy) wniosek o
    stwierdzenia nabycia spadku plus dział spadku.
    Szczegóły mozna wygooglac.

    koszt 300 zł no góra do 1000 zł jak bedziecie chcieli zapłacic komus za
    naklepanie pism do sądu plus inne pierdoły.

    czas. a z pół roku zleci w zależności od sądu jakkolwiek może być szybciej.

    jeszcze jedna uwaga.
    Sąd wam sam nie przyśle papierków z postanowieniem.
    Trzeba się oddzielnie o to zwrócić do sądu lub od razu pisac o wydanie
    pisemnego uzasadnienia.
    Bo jak tego nie zrobicie to bedziecie czekac na papierek z sadu do
    usranej smierci a terminy lecą.

    > Drugie pytanie: aby nie płacic podatku od spadku, trzeba powiadomic US 6
    > miesiecy od smierci czy 6 miesiecy od załatwienia spraw spadkowych?

    a) 6 miesiecy od daty aktu notarialnego w przypadku notariusza.

    b) 6 miesiecy od uprawomocnienia sie postanowienia sądu.
    (bardzo mądre, nic nie znaczy).
    sedzia ktoregos dnia wezmie wasze papiery, przeczyta, przyklepie złoży
    podpis. Od dnia złożenia podpisu 3 tygodnie się uprawomacnia i od tego
    momentu biegnie 6 miesiecy.
    W praktyce to ciezko powiedziec jaki to bedzie dzien.
    Nie jest to tak bardzo istotnej jak nie czekacie do ostatniej chwili.

    > Jeżeli dobrze rozumiem, termin jest liczony od załatwienia sprawy (sąd lub
    > notariusz), czyli de facto z samym załatwieniem dziedziczenia nie trzeba
    > sie spieszyć. Dobrze rozumiem?

    Dopoki nie zaczniecie załatwiac spraw u notariusza czy tez sądownie
    zadne terminy nie biegną.

    wybor zalezy od zasobnosci portfela vs czasu w jakim chcecie to załatwić.

    notariusz jest wygodny i szybki sąd jest wolniejszy ale tańszy.

  • 4. Data: 2016-01-01 23:00:55
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik ąćęłńóśźż n...@d...spamerow ...

> [...]
    > nabyciu spadku), i tu należy bardzo uważać, bo nie oznacza to dnia
    > doręczenia postanowienia uczestnikowi, lecz "iluś tam dni" (i bądź tu

    Ok. Najwazniejsze jest dla mnie to, ze nie liczy sie od daty smierci.
    Dziekuje za odpowiedz.

  • 5. Data: 2016-01-01 23:00:55
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik witek w...@g...pl.invalid ...

> [...]
    > zakładam, że zmiescicie się w tej grupie.
    > powyżej 60 000 zł do 1 000 000 zł - 1010 zł + 0,4% od nadwyżki powyżej

    Ok, ale chodzi o to zeby mieszaknie finalnie dostał nie jeden z braci a
    jego syn bo to on bedzie w stanie uniknąc zapłaty podatku 19% bo przychód
    wyda na cele mieszkaniowe.

    Rozumiem, ze po odziedziczeniu mozna to zrobic dsarowizną i wtedy syn,
    ktory odziedziczy nie bedzie miał przychodu wiec i nie bedzie musial płacic
    podatku?

    A wnuk sprzeda, wyda na cele mieszkaniowe i dziek itemu również uniknie
    tegoż podatku?

    Dobrze rozumiem?

    Dzieki za opis terminów - najwazniejsze jest dla mnie ze to nie data
    smierci jest decydująca.

  • 6. Data: 2016-01-01 23:23:40
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Budzik wrote:
> [...]
    >
    > Ok, ale chodzi o to zeby mieszaknie finalnie dostał nie jeden z braci a
    > jego syn bo to on bedzie w stanie uniknąc zapłaty podatku 19% bo przychód

    aa, przegapilem

    > Rozumiem, ze po odziedziczeniu mozna to zrobic dsarowizną i wtedy syn,
    > ktory odziedziczy nie bedzie miał przychodu wiec i nie bedzie musial płacic
    > podatku?

    syn oczywiscie podatku od darowizny nie zaplaci, ale to nie rozwiazuje
    problemu bo podatek przy zbyciu lokalu odziedziczonego jest od wartosci
    lokalu, wiec darowizna z automatu ostrzela podatkiem "tatusia".

    jezeli ten syn jest jedynakiem, to jego ojciec moze odrzucic spadek.
    Wowczas przypadnie on jego synowi.
    Wowczas do spadku jest powolanych dwoch braci plus syn trzeciego.
    Dalej juz standardowo dzial spadku.
    Jesli dzieci jest wiecej to nie widze jakiegos sensownego wyjscia.
    No chyba, ze te dzieci sie dogadaja i tez sie zrzekna spadku (pod
    warunkiem, ze nie maja wlasnych dzieci).
    Ale to juz jest ryzykowne, bo jak sie ktoremus odwidzi pod wplywem zony
    to bedzie rodzinna awantura.

  • 7. Data: 2016-01-02 00:00:30
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]

    > problemu bo podatek przy zbyciu lokalu odziedziczonego jest od
    > wartosci lokalu, wiec darowizna z automatu ostrzela podatkiem

    Aha, czyli darowanie tez rodzi przychód i od niego te 19% sie zapłaci?
    Czy tez przychód rodzi sie w momencie sprzedazy ale jakos magicznie
    przechodzi ze sprzedajacego syna na ojca ktory mu to mieszanie podarował?
    Bo nie do konca rozumiem.

> [...]
    > warunkiem, ze nie maja wlasnych dzieci).
    > Ale to juz jest ryzykowne, bo jak sie ktoremus odwidzi pod wplywem

    Akurat osoba, ktora miałaby finalnie mieszkanie, ma brata.
    Do tego dochodzą po jednym synie u kazdego z pozostałych dwóch braci.
    Czyli spadku musiałoby sie zrzec trzech synów zmarłej oraz 3 wnuków tak aby
    odziedziczył czwarty. Dalszego potomstwa na razie nie ma :)
    Nie tak źle, zwłaszcza jeżeli moznaby to zrobić na raz u notariusza.
    Przekaze i niech kombinują. Dziekuje za podpowiedzi.

  • 8. Data: 2016-01-02 00:49:53
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Budzik wrote:
> [...]
    > Czy tez przychód rodzi sie w momencie sprzedazy ale jakos magicznie
    > przechodzi ze sprzedajacego syna na ojca ktory mu to mieszanie podarował?

    jakiekolwiek pozbycie sie nieruchomosci otrzymanej w spadku
    cytuje "przed uplywem 5 lat od konca roku w ktorym zlozylo sie zeznanie
    podatkowe".
    Wiec uwaga bo to moze byc sporo wiecej niz 5 lat, o ktorym sie zwykle mowi.

    wyjatki sa zapisane w ustawie o podatku od spadkow i darowizn.
    mozna probowac, kombinowac

    male sprostowanie slownictwa
    zrzeka sie == odrzuca spadek.

    > Akurat osoba, ktora miałaby finalnie mieszkanie, ma brata.
    no to nic z tego. bo po zrzekajacym sie ojcu dostałoby sie dwojce dzieci
    po rowno.
    No chyba, ze ten brat nie ma dzieci i tez obieca sie zrzec spadku.

    > Do tego dochodzą po jednym synie u kazdego z pozostałych dwóch braci.

    a tych pozostalych dwoch nie musialoby sie zrzekac, bo podzieliliby sie
    spadkiem przy dziale spadku, czyli oni biorą cos tam, a ten pozostaly
    mieszkanie.

> [...]
    > Nie tak źle, zwłaszcza jeżeli moznaby to zrobić na raz u notariusza.
    > Przekaze i niech kombinują. Dziekuje za podpowiedzi.

    nie

    dwoch braci A i B zostaje tak jak jest.
    trzeci brat C zrzeka sie spadku i konsekwencji dzidzicza po nim jego
    dzieci CA i CB.
    CB nie majac dzieci zrzeka sie spadku wiec na placu boju pozostaje CA

    W konsekwencji spadek dzidzicza A, B i CA

    teraz robimy dzial zgodny dzial spadku gdzie A B i CA umawiaja sie, ze
    CA dostaje mieszkaie A dostaje cos tam , B dostaje cos tam.

    Tylko, ze tu tez nie jest tak prosto bo jak mieszkanie stanowi wiekszosc
    spadku to przy takim dziale CA dostaje wiecej niz 1/3 spadku i tu tez
    bedzie podatek.

    Proponuje isc do notariusza i ma to tak zrobic zeby bylo dobrze.

    Albo wziac dwie stowy i dostac to rozpisane porzadnie na pismie z
    wyliczeniem konsekwencji podatkowych od porzadnego doradcy podatkowego.

    narazie to tak sobie gdybamy a o calosci zdecyduje szczegoly.

  • 9. Data: 2016-01-02 06:00:44
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]

    > Tylko, ze tu tez nie jest tak prosto bo jak mieszkanie stanowi wiekszosc
    > spadku to przy takim dziale CA dostaje wiecej niz 1/3 spadku i tu tez

    Mieszkanie jest własciwie jedynym majatkiem.

    Oczywiście. :)

  • 10. Data: 2016-01-02 09:16:56
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Niektórzy prawnicy wysuwają teze, że po 10 latach od smierci to w ogóle się
    przedawnia, ale trzeba by przesledzić orzecznictwo w podobnych sprawach.

    -----