  • 1. Data: 2002-02-08 20:51:15
    Temat: Spadek-czy wystarczy notariusz?
    Od: "Marta" <m...@y...com>

    Czy moglibyście mi pomóc w rozwiązaniu następującej kwestii:
    Mój dziadek miał dom, który po jego śmierci przepisany został na moją mamę i
    babcię. Jednocześnie brat mojej matki zrzekł się praw do domu.
    W tej chwili nie żyje już moja matka i jak rozumiem prawo do jej części
    przeszło na mojego ojca, mojego brata i mnie. Dodatko sprawę komplikuje
    fakt, że moj brat też umarł, a ja chciałabym się zrzec praw do tego domu w
    zamian za spłatę mojej części.
    Czy wystarczy sporządzić akt notarialny w którym ja i mój ojciec zrzekamy
    się praw do tego domu i przesłac go rodzinie, która by już sama dalej
    ustaliła kto będzie właścicielem tego domu i przeprowadziła postępowanie
    spadkowe? Czy raczej konieczne jest wniesienie sprawy o orzeczenie spadku i
    podział majątku i dopiero po orzeczeniu sądu mogłabym otrzymać spłatę?

    Marta

  • 2. Data: 2002-02-08 21:48:54
    Temat: Re: Spadek-czy wystarczy notariusz?
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Fri, 8 Feb 2002, Marta wrote:

    > W tej chwili nie żyje już moja matka i jak rozumiem prawo do jej części
    > przeszło na mojego ojca, mojego brata i mnie. Dodatko sprawę komplikuje

    Czy brat zrzekł się spadku z wyłączeniem zstępnych (o ile ich miał?)

> [...]
    > podział majątku i dopiero po orzeczeniu sądu mogłabym otrzymać spłatę?

    Jeśli nie chcecie odrzucać spadku (co też może nastąpić przed notariuszem)
    powinniście dokonać umownego (lub sądowego w razie sporu) działu spadku -
    oczywiście notarialnie, jako że chodzi o nieruchomość (art. 1037 ust. 2
    KC). Pamiętaj że w razie działu ze zstępnymi lub małżonkiem spadkodawcy
    musisz od swojej schedy odliczyć otrzymane od zmarłego darowizny, chyba że
    z okoliczności lub oświadczenia tegoż wynika że nie podlega ona zaliczeniu
    (patrz np. art. 994 ust. 1 KC).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    Tłumaczenia, usługi biurowe, consulting

  • 3. Data: 2002-02-08 23:20:42
    Od: "Marta" <m...@y...com>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    st...

    > Czy brat zrzekł się spadku z wyłączeniem zstępnych (o ile ich miał?)

    Brat nic o spadku nie wiedział i zmarł w wieku lat 19, więc nie ma żadnych
    dzieci ani żony.

> [...]
    > powinniście dokonać umownego (lub sądowego w razie sporu) działu spadku -
    > oczywiście notarialnie, jako że chodzi o nieruchomość (art. 1037 ust. 2

    Właśnie o to mi chodzi, że ten spadek nie został ustanowiony i formalnie
    sprawa wygląda tak, że jest to na moją nieżyjącą już mamę i żyjącą babcię.
    Umówiłam się z moją babcią, że dostanę równowartość mojej części a ona
    przepisze to na inną wnuczkę.
    I chodzi mi o to aby zrobić to jak najprościej, bo mieszkamy daleko od
    siebie.
    Najwygodniej by było mi podpisać zrzeczenie się u notariusza i przesłać jej
    wszystkie dokumenty i niech potem już dalej prowadzi sprawę o orzeczenie
    spadku. Tylko nie wiem czy tak można czy musi się odbyć sprawa na której
    będę musiała się stawić.

> [...]
    > z okoliczności lub oświadczenia tegoż wynika że nie podlega ona zaliczeniu

    Nic takiego nie miało miejsca, bo byłam małym dzieckiem kiedy mój dziadek
    czyli spadkodawca zmarł.

    Dziękuję Ci bardzo za informacje.

    Marta

  • 4. Data: 2002-02-09 11:41:29
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Sat, 9 Feb 2002, Marta wrote:

    > Właśnie o to mi chodzi, że ten spadek nie został ustanowiony i formalnie

    Co to znaczy? Spadek otwiera się automatycznie z chwilą śmierci
    spadkodawcy, niezależnie od istnienia testamentu.

> [...]
    > wszystkie dokumenty i niech potem już dalej prowadzi sprawę o orzeczenie
    > spadku. Tylko nie wiem czy tak można czy musi się odbyć sprawa na której

    Jeśli nie chcecie się fatygować do sądu spadku, wyznaczcie pełnomocników w
    najbliższej rodzinie, którzy złożą za was oświadczenia o przyjęciu spadku.
    Jeśli wnioskodawca oświadczy że nie ma innych spadkobierców poza
    wymienionymi we wniosku, sąd nie będzie ich szukał i nie przeprowadzi
    rozprawy, a tylko wezwie celem złożenia oświadczeń, po czym wyda
    postanowienie.

  • 5. Data: 2002-02-09 11:46:13
    Od: "Marta" <m...@y...com>

    Dzięki wielkie.

    Marta

  • 6. Data: 2002-02-09 23:37:37
    Od: "Sylvus" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > spadkowe? Czy raczej konieczne jest wniesienie sprawy o orzeczenie spadku
    > podział majątku i dopiero po orzeczeniu sądu mogłabym otrzymać spłatę?

    Zrzec się spadku można tylko w ciągu 6 m-cy od chwili otrzymania wiadomości
    o otwarciu spadku , tj. śmierci spadkodawcy.