  • 1. Data: 2002-02-08 19:45:51
    Temat: Sposób na uniknięcie notariusza ?
    Od: <p...@p...onet.pl>

    Czytałem sobie KPC i sądzę, że można uniknąć notariusza (a co za tym idzie
    kosztów). Np.:

    sprzedaję nieruchomość panu X, zamiast iść do naotariusza aranzuję fikcyjny spór
    i występuję do sądu o podjęcie próby ugodowej. Zawieramy ugodę, na mocy której X
    zobowiązuję się do zapłacenia sumy ... (=cena) a ja zobowiązuję się przenieść na
    jego rzecz prawo własności spornej nieruchomości. Jeśli sąd na to pójdzie (tzn
    istnieje możliwość że się zorientuje, że próbujemy obejśc prawo i wtedy z ugody
    nici). Cała ta przyjemność kosztuje: 15 zł postępowanie pojednawcze, 2 x po 1/10
    wpisu stosunukowego (razem ok. 1.3-1.6 %). Wychodzi taniej od notariusza (3 %).
    Dodatkowo nie płaci się za to VAT, a u notariusza tak.

    CO O TYM POMYŚLE SĄDZICIE ?

    Paweł Baranowski - praktykant w kancelarii Radcy Prawnego w Łodzi

    p...@p...onet.pl
    Uwaga: powyższy tekst ma charakter wyłącznie teoretyczny, nikogo nie zachęcam do
    składania fałszywych oświadczeń wobec Sądu

  • 2. Data: 2002-02-09 13:25:37
    Temat: Re: Sposób na uniknięcie notariusza ?
    Od: <p...@p...onet.pl>

    Jeżeli komuś przejdzie ten manewr to proszę o informację np. na mail:

    p...@p...onet.pl

  • 3. Data: 2002-02-09 23:40:56
    Od: "Sylvus" <s...@p...onet.pl>

    Umowa przed sądem jest tylko zobowiązująca i chyba nie wywiera skutku
    rozporzadzającego

  • 4. Data: 2002-02-10 01:26:28
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

    > Umowa przed sądem jest tylko zobowiązująca i chyba nie wywiera skutku
    > rozporzadzającego

    Ugoda a nie umowa - a ta przesądza o stanie prawnym.

    Marcin.

  • 5. Data: 2002-02-10 14:13:53
    Od: "Buker" <m...@w...pl>

    > Czytałem sobie KPC i sądzę, że można uniknąć notariusza (a co za tym idzie
    > kosztów). Np.:
    >
    > sprzedaję nieruchomość panu X, zamiast iść do notariusza aranzuję
    fikcyjny spór

    Jak to sprzedajesz zamiast iść do notariusza? W jakiej niby formie nastąpi
    zawarcie umowy sprzedaży? Przecież żaden Sąd nie pozwoli na zawarcie ugody,
    o której mówisz na podstawie zwykłej umowy (np. na piśmie) gdyż z mocy prawa
    jest ona nieważna.

  • 6. Data: 2002-02-10 14:59:46
    Od: "Sylvus" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "KRZEM" :
    > Ugoda a nie umowa - a ta przesądza o stanie prawnym.
    > Marcin.

    Ok. Głupi jestem. ;-))

  • 7. Data: 2002-02-10 19:56:28
    Od: <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > o której mówisz na podstawie zwykłej umowy (np. na piśmie) gdyż z mocy prawa

    Jeszcze raz: nie zawieram umowy na piśmie, lecz ugodę przed sądem. Jednak w
    istocie ta ugoda to ukryta forma sprzedaży (przenosi prawo własności
    nieruchomości). Owszem, Sąd może nie zezwolic na ugodę ale tylko powodu
    naruszenia zasad praworządności (jest to obejście prawa) lub niezgodności z
    zasadami współżycia społecznego itp. A ugoda może dotyczyć sporu np. z tytułu
    wybudowania budowli np. ogrodzenia na terenie sąsiada (art. 231 par 1 kc). W
    postępowaniu pojednawczym sąd nie będzie badał wartości działki i budowli, ani
    nawet faktu wybudowania takowej o ile obie strony to potwierdzą.