  • 1. Data: 2012-09-28 20:07:34
    Temat: Spadek a darowizna czy to jeszcze obowiązuje????
    Od: KJ <h...@o...pl>

    Mam pytanie czy te przepisy jeszcze obowiązują?

    http://www.gazetapodatnika.pl/artykuly/dzial_spadku_
    a_darowizna-a_613.htm

    Bo jestem w podobnej sytuacji: dwaj bracia, jeden z nich otrzymał
    darowiznę od ojca kilka lat przed jego śmiercią, czy teraz ten
    obdarowany nie ma prawa do spadku jeżeli jego wartość jest znacznie
    niższa od wartości tej darowizny sprzed kilku lat???

  • 2. Data: 2012-09-28 20:34:02
    Temat: Re: Spadek a darowizna czy to jeszcze obowiązuje????
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    KJ wrote:
    > Mam pytanie czy te przepisy jeszcze obowiązują?
    >
    > http://www.gazetapodatnika.pl/artykuly/dzial_spadku_
    a_darowizna-a_613.htm

    tak

> [...]
    > obdarowany nie ma prawa do spadku jeżeli jego wartość jest znacznie
    > niższa od wartości tej darowizny sprzed kilku lat???

    nie ma.

    "takie są przepisy" :)

    on juz swoj spadek dostał w darowiznie.

  • 3. Data: 2012-09-28 21:14:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 Sep 2012, KJ wrote:

    > Mam pytanie czy te przepisy jeszcze obowiązują?
    >
    > http://www.gazetapodatnika.pl/artykuly/dzial_spadku_
    a_darowizna-a_613.htm

    To jest wersja optymistyczna, bo rozważa *wyłącznie* sprawę działu
    spadku. Zupełnie pominięto kwestię zachowków (co zrozumiałe,
    bo pytanie tego nie dotyczyło).

    > Bo jestem w podobnej sytuacji: dwaj bracia, jeden z nich otrzymał
    > darowiznę od ojca kilka lat przed jego śmiercią, czy teraz ten
    > obdarowany nie ma prawa do spadku

    W pewnien sposób ma. W znaczeniu "dorzucić się do spadku".

    > jeżeli jego wartość jest znacznie
    > niższa od wartości tej darowizny sprzed kilku lat???

    To już wiesz.

    Nie wiem czy również wiesz co zapisano w art.992.2:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
    +++
    § 2. Jeżeli uprawniony nie otrzymał należnego mu zachowku bšdŸ
    w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny, bšdŸ w postaci
    powołania do spadku, bšdŸ w postaci zapisu, przysługuje mu przeciwko
    spadkobiercy roszczenie o zapłatę sumy pieniężnej potrzebnej
    do pokrycia zachowku albo do jego uzupełnienia.
    ---

    Wiesz co to jest "zachowek"? Z grubsza - "połowa tego co
    należałoby się ze spadku jakby nie było darowizn i testamentów".
    Z grubsza, bo to nie do końca ściśle, dzieci 2/3 a nie pół,
    wartość liczy się trochę inaczej, ale na początek wystarczy.

    To teraz tłumaczenie z przepisu wyżej.
    Po polsku: jeśli wartość spadku jest faktycznie ZNACZNIE niższa niż
    darowizna, tak, że udział spadkowy jest niższy niż połowa stosownej
    części spadku która przysługiwałaby jakby tej darowizny nie było
    (i wchodziłaby do spadku), to ten brat który dostał "za mało"
    (bo nie dostał darowizny), podobnie jak wszyscy pozostali spadkobiercy
    (jeśli jeszcze jacyś są), może przyjść do uprzednio obdarowanego brata
    z żądaniem "dopłaty" do swojego zachowku. Znaczy połowy spadku,
    ale nie tego który teraz jest, tylko tego co byłoby licząc
    razem z darowizną.

    Nim zaś w przepisie znajdziesz "dziesięciu laty", przejrzyj archiwa,
    sprawa podziału zdania złożonego była już przedmiotem flejmów :)
    (nie dolicza się [] ani [darowizn na rzecz osób nie będących
    spadkobiercami dokonanych przed dziesięciu laty])

    Fakt, że niekiedy część darowizny trzeba oddać może wzbudzać
    kontrowersje, ale to jest sprawa stanowienia prawa (polityki
    znaczy), a nie samego prawa "jakie jest" (znaczy przepisów).
    Dura lex...

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2012-09-28 21:50:49
    Od: KJ <h...@o...pl>

    > nie ma.
    >
    > "takie są przepisy" :)
    >
    > on juz swoj spadek dostał w darowiznie.

    czytam i nic z tego nie wiem, kilka pytań:

    uściślając mój przypadek: testamentu nie ma, jest ustawowe
    dziedziczenie, ale nie wiem czy w umowie darowizny był zapis wyłączający
    "zaliczenia darowizny na schedę spadkową", umowy tej nie mam i nie
    widziałem na oczy i mogę nie zobaczyć - co zrobić?

    darowizna była od obojga rodziców na rzecz brata, to ma znaczenie?

    matka żyje i jest jednym z 3 spadkobierców po zmarłym ojcu

  • 5. Data: 2012-09-28 22:03:32
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    KJ wrote:

> [...]
    > "zaliczenia darowizny na schedę spadkową", umowy tej nie mam i nie
    > widziałem na oczy i mogę nie zobaczyć - co zrobić?

    z definicji takie darowizny są wliczane, wiec jak ktoś chce tego
    wliczenia uniknąć to sam przyniesie umowę w zębach do sądu.

    generalnie to nie twoj problem

    > darowizna była od obojga rodziców na rzecz brata, to ma znaczenie?

    ma
    czyli byly dwie "pol-darowizny". na schede w takim razie pojdzie tylko
    polowa.

    > matka żyje i jest jednym z 3 spadkobierców po zmarłym ojcu

    no to chyba wie, gdzie sporzadzala umowe i jak bez problemu od
    notariusza wyciagnie. wowczas sie dowiesz co bylo w tresci.

  • 6. Data: 2012-09-28 22:05:22
    Od: KJ <h...@o...pl>

    > darowizna była od obojga rodziców na rzecz brata, to ma znaczenie?

    nie tak: darowizna była od obojga rodziców na mojego brata i jego żonę

    jak ustalić wartość darowizny na jej dzień?

  • 7. Data: 2012-09-28 22:09:03
    Od: KJ <h...@o...pl>

    > no to chyba wie, gdzie sporzadzala umowe i jak bez problemu od
    > notariusza wyciagnie. wowczas sie dowiesz co bylo w tresci.

    no właśnie problem w tym że nie wie bo nie pamięta :( gdzie i u którego
    notariusza to było

  • 8. Data: 2012-09-28 22:09:18
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    KJ wrote:

    > nie tak: darowizna była od obojga rodziców na mojego brata i jego żonę

    to to sa cztery oddzielne darowizny. kazdy z kazdym.

    > jak ustalić wartość darowizny na jej dzień?

    jest w umowie.

    jesli masz na mysli wartosc darowizny na dzien dzisiejszy to sa od tego
    rzeczoznawcy.

  • 9. Data: 2012-09-28 22:18:43
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    KJ wrote:

    > no właśnie problem w tym że nie wie bo nie pamięta :( gdzie i u którego
    > notariusza to było

    pewnie najblizszego
    dzwon i pytaj

  • 10. Data: 2012-09-28 22:31:34
    Od: KJ <h...@o...pl>

    W dniu 2012-09-28 22:09, witek pisze:

    > to to sa cztery oddzielne darowizny. kazdy z kazdym.

    > jest w umowie.
    >
    > jesli masz na mysli wartosc darowizny na dzien dzisiejszy to sa od tego
    > rzeczoznawcy.

    a co oznacza paragraf:
    "Wartość przedmiotu darowizny oblicza się według stanu z chwili jej
    dokonania, a według cen z chwili działu spadku."

    mieszkanie w chwili darowizny było nowe i miało 42 metry czyli mam
    liczyć 4 część tego mieszkania po cenach obecnych?