  • 11. Data: 2012-09-28 23:46:10
    Temat: Re: Spadek a darowizna czy to jeszcze obowiązuje????
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    KJ wrote:

    > a co oznacza paragraf:
    > "Wartość przedmiotu darowizny oblicza się według stanu z chwili jej
    > dokonania, a według cen z chwili działu spadku."

    to ze nie uwzglednia sie zmian w stanie mieszkania po otrzymaniu spadku.
    Chodzi, o to, ze jak ktos dostal ruine i wyremontowal, to zeby nie
    liczyc mu ile wyremontowane mieszkanie jest warte tylko ile taka ruina
    jest warta dzis.

    > mieszkanie w chwili darowizny było nowe i miało 42 metry czyli mam
    > liczyć 4 część tego mieszkania po cenach obecnych?

    czyli liczysz ile 42 m2 nowe kosztuja po cenach obecnych.

    po mojemu uwzgledniasz 1/4 tego

  • 12. Data: 2012-09-29 00:19:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 Sep 2012, KJ wrote:

    > a co oznacza paragraf:
    > "Wartość przedmiotu darowizny oblicza się według stanu z chwili jej
    > dokonania, a według cen z chwili działu spadku."

    Spadkobierca dostał 20 lat temu dobry samochód, który dziś jest
    w stanie "kto by tu chciał dopłacić do zezłomowania".
    Drugi spadkobierca dostał pieniądze.
    Byłoby nielogiczne, jakby powiedzieć, że ten drugi jest sam sobie
    winien, bo pieniądze mu nie zardzewiały :]
    Przykład celowo przeciwny do tego co zapodał "witek" :)

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2012-09-29 03:49:46
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > winien, bo pieniądze mu nie zardzewiały :]
    > Przykład celowo przeciwny do tego co zapodał "witek" :)

    wniosek 1:
    dokumentowac dokumentowac dokumentowac,

    zeby 20 lat pozniej na rozprawie spadkowej można bylo wykazac, ze
    dostalo sie rudere, ktorą samemu sie wyremontowało, dlatego teraz tak
    świetnie wygląda, i ze proba policzenia wartosci dzis tak obficie
    oblozonej złotem rezydencji jest lekka pomylka

    wniosek 2: (do przypadku gotfryda)

    dokumentowac, dokumentowac, dokumentowac,to co ktoś inny dostal w
    darowiznie, aby nie mogl twierdzic, ze ten samochod 20 lat temu tez byl
    takim trupem

  • 14. Data: 2012-09-29 08:06:11
    Od: KJ <h...@o...pl>

    > pzdr, Gotfryd

    dzięki za info ale napisze konkretniej i na spokojnie:

    spadkobiercami po ojcu są JA BRAT i MAMA

    Brat dostał darowiznę 6 lat temu (rodzice zapisali małe mieszkanie
    BRATOWI i JEGO ŻONIE), mieszkanie miało wówczas 25metrow co po obecnych
    cenach za używane: 1m2=6tys=~150tys

    Ojciec w spadku zostawił POŁOWĘ garsoniery w której mieszkała matka
    (wartość tej połowy dzisiaj to ~70tys) i samochód (wartość 18tys) oraz
    długi w postaci kredytu (lub ów) bo wiem na razie o jednym w wysokości
    12tys.

    Reszta jest tak jak napisałem: nie było testamentu, aktu darowizny nie
    mam i nie wiem czy było wykluczenie ze schedy spadkowej a jeśli nie było
    to jak będzie wyglądał dział tego majątku JW.?

    Wg tej strony i przykładu tam zamieszczonego, w moim przypadku:

    Wartość spadku to : 70 + 18 - 12 tak?
    Wartość darowizny to: 25*6tys:4 = 37.5tys
    Wartość schedy spadkowej do podziału to: 70+18-12+37,5=113.5tys
    Udział w spadku przez brata to 113,5:3=37,8

    Nie wiem czy tak to się liczy ale udział w spadku przez BRATA wynosi
    tyle co wartość darowizny, jakby to nie zawyżać zaniżać to wychodzi
    trochę PLUS lub trochę MINUS, i co teraz?

  • 15. Data: 2012-09-29 09:21:04
    Od: SQLwiel <"[nick]"@guglowapoczta.com>

    W dniu 2012-09-28 21:50, KJ pisze:

    > czytam i nic z tego nie wiem, kilka pytań:
    >

    > uściślając mój przypadek: testamentu nie ma, jest ustawowe
    > dziedziczenie, ale nie wiem czy w umowie darowizny był zapis wyłączający
    > "zaliczenia darowizny na schedę spadkową", umowy tej nie mam i nie
    > widziałem na oczy i mogę nie zobaczyć - co zrobić?

    Nie ma takiej możliwości. Nawet, jeśliby taki zapis był, to jest
    nieważny. (IMHO, bo może być jeszcze coś o czym nie wiem...)
    Jedyne wyłączenie, to wydziedziczenie wszystkich pozostałych
    spadkobierców, każdego z osobna i każdego z jakiegoś ważnego powodu.

    > darowizna była od obojga rodziców na rzecz brata, to ma znaczenie?
    Może mieć. Zależnie od tego, czy darowizna była ze wspólnego majątku
    (współwłasności), czy np. czegoś, czego małżonkowie byli właścicielami w
    50%. (np teść mógł podarować pół domu zięciowi, a potem drugie pół
    odziedziczyła córka)

    > matka żyje i jest jednym z 3 spadkobierców po zmarłym ojcu

    To nieco zmienia sposób liczenia zachowków, ale wyżej wyjaśniono Ci o co
    biega.

    To tylko nam, niektórym naiwnym wydaje się, że ktoś może być panem
    swojej własności i dysponować nią dowolnie np. w testamencie. Państwo
    już zadbało, żeby "sprawiedliwość społeczna" wzięła górę nad
    sprawiedliwością i logiką.
    Witaj w realu :)

    --

    Dziękuję i pozdrawiam. SQLwiel.

  • 16. Data: 2012-09-29 09:23:16
    Od: SQLwiel <"[nick]"@guglowapoczta.com>

    W dniu 2012-09-28 22:18, witek pisze:

    > pewnie najblizszego
    > dzwon i pytaj

    Przecież musiał gdzieś tę umowę pokazać, aby udowodnić swoją własność do
    tego domu, czy-czego. Pewno tam zrobili ksero...
    A może jest wpis do Księgi Wieczystej?

    --

    Dziękuję i pozdrawiam. SQLwiel.

  • 17. Data: 2012-09-29 11:50:42
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2012-09-29 09:21, SQLwiel pisze:

> [...]
    > Jedyne wyłączenie, to wydziedziczenie wszystkich pozostałych
    > spadkobierców, każdego z osobna i każdego z jakiegoś ważnego powodu.

    No cóż - jak najbardziej można zawrzeć umowę darowizny z wyłączeniem ze
    schedy spadkowej i jest to zupełnie co innego niż wydziedziczenie w
    testamencie.

    art. 1039 KC

    § 1. Jeżeli w razie dziedziczenia ustawowego dział spadku następuje
    między zstępnymi albo między zstępnymi i małżonkiem spadkobiercy ci są
    wzajemnie zobowiązani do zaliczenia na schedę spadkową otrzymanych od
    spadkodawcy darowizn, chyba że z oświadczenia spadkodawcy lub z
    okoliczności wynika, że darowizna została dokonana ze zwolnieniem od
    obowiązku zaliczenia.

    Przy okazji więcej w temacie:

    http://www.gsw.com.pl/publikacje/prawo-cywilne/darow
    izna-a-podzial-spadku-i-prawo-do-zachowka

    --
    spp

  • 18. Data: 2012-09-29 12:42:33
    Od: " 666" <j...@g...pl>

    Udowodnij.

    -----

  • 19. Data: 2012-09-29 16:51:06
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    SQLwiel wrote:

    > Nie ma takiej możliwości. Nawet, jeśliby taki zapis był, to jest
    > nieważny. (IMHO, bo może być jeszcze coś o czym nie wiem...)

    tu zachodzi wlasnie ten drugi przypadek, jest cos o czym nie wiesz.
    googlaj scheda spadkowa

  • 20. Data: 2012-09-29 16:52:07
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    666 wrote:
    > Udowodnij.
    >

    > -----

    co mam udowadniac?
    ze mieszkanie ktore dostal nigdy nie istniało?