    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 28 Sep 2012 21:14:15 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Spadek a darowizna czy to jeszcze obowiązuje????

    On Fri, 28 Sep 2012, KJ wrote:

    > Mam pytanie czy te przepisy jeszcze obowiązują?
    >
    > http://www.gazetapodatnika.pl/artykuly/dzial_spadku_
    a_darowizna-a_613.htm

    To jest wersja optymistyczna, bo rozważa *wyłącznie* sprawę działu
    spadku. Zupełnie pominięto kwestię zachowków (co zrozumiałe,
    bo pytanie tego nie dotyczyło).

    > Bo jestem w podobnej sytuacji: dwaj bracia, jeden z nich otrzymał
    > darowiznę od ojca kilka lat przed jego śmiercią, czy teraz ten
    > obdarowany nie ma prawa do spadku

    W pewnien sposób ma. W znaczeniu "dorzucić się do spadku".

    > jeżeli jego wartość jest znacznie
    > niższa od wartości tej darowizny sprzed kilku lat???

    To już wiesz.

    Nie wiem czy również wiesz co zapisano w art.992.2:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
    +++
    § 2. Jeżeli uprawniony nie otrzymał należnego mu zachowku bšdŸ
    w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny, bšdŸ w postaci
    powołania do spadku, bšdŸ w postaci zapisu, przysługuje mu przeciwko
    spadkobiercy roszczenie o zapłatę sumy pieniężnej potrzebnej
    do pokrycia zachowku albo do jego uzupełnienia.
    ---

    Wiesz co to jest "zachowek"? Z grubsza - "połowa tego co
    należałoby się ze spadku jakby nie było darowizn i testamentów".
    Z grubsza, bo to nie do końca ściśle, dzieci 2/3 a nie pół,
    wartość liczy się trochę inaczej, ale na początek wystarczy.

    To teraz tłumaczenie z przepisu wyżej.
    Po polsku: jeśli wartość spadku jest faktycznie ZNACZNIE niższa niż
    darowizna, tak, że udział spadkowy jest niższy niż połowa stosownej
    części spadku która przysługiwałaby jakby tej darowizny nie było
    (i wchodziłaby do spadku), to ten brat który dostał "za mało"
    (bo nie dostał darowizny), podobnie jak wszyscy pozostali spadkobiercy
    (jeśli jeszcze jacyś są), może przyjść do uprzednio obdarowanego brata
    z żądaniem "dopłaty" do swojego zachowku. Znaczy połowy spadku,
    ale nie tego który teraz jest, tylko tego co byłoby licząc
    razem z darowizną.

    Nim zaś w przepisie znajdziesz "dziesięciu laty", przejrzyj archiwa,
    sprawa podziału zdania złożonego była już przedmiotem flejmów :)
    (nie dolicza się [] ani [darowizn na rzecz osób nie będących
    spadkobiercami dokonanych przed dziesięciu laty])

    Fakt, że niekiedy część darowizny trzeba oddać może wzbudzać
    kontrowersje, ale to jest sprawa stanowienia prawa (polityki
    znaczy), a nie samego prawa "jakie jest" (znaczy przepisów).
    Dura lex...

    pzdr, Gotfryd