  • 1. Data: 2020-02-18 14:03:43
    Temat: Ślubowanie sędziów i prokuratorów PRL
    Od: u2 <u...@o...pl>

    ciekawostka:)

    https://dzienniknarodowy.pl/kenig-slubowanie-sedziow
    -i-prokuratorow-prl/

    W Archiwum Akt Nowych znajduje się egzemplarz projektu Konstytucji
    Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej uchwalonej 22 lipca 1952 roku, z
    osobistymi poprawkami naniesionymi ręką samego Stalina. Art. 48 tejże
    Konstytucji obowiązującej do końca 1989 roku stanowi: ,,Sądy stoją na
    straży ustroju Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, ochraniają zdobycze
    polskiego ludu pracującego, strzegą praworządności ludowej, własności
    społecznej i praw obywateli, karzą przestępców."

    Jak widać, ochrona prywatnej własności nie była w zainteresowaniu
    ustawodawcy mimo iż art. 13 brzmiał: ,,Polska Rzeczpospolita Ludowa
    poręcza całkowitą ochronę oraz prawo dziedziczenia własności osobistej
    obywateli". Co ciekawe, praworządność mogła być tylko ludowa - cokolwiek
    to miało znaczyć. Takie prawo obowiązywało między lipcem 1952 i grudniem
    1989 roku.

    Niezwykle ważne, że każdy z ówczesnych sędziów i prokuratorów, tak jak
    teraz, składał przysięgę. Aż do 1985 roku obowiązywała rota uchwalona w
    Dekrecie z 6 października 1948 roku o rocie ślubowania ministrów,
    funkcjonariuszów państwowych, sędziów i prokuratorów oraz
    funkcjonariuszów służby bezpieczeństwa publicznego:

    ,,Ślubuję uroczyście na powierzonym mi stanowisku sędziego (prokuratora)
    przyczyniać się w moim zakresie działania ze wszystkich sił do
    ugruntowania wolności, niepodległości i potęgi demokratycznego Państwa
    Polskiego, któremu wierności zawsze dochowam; ochraniać i umacniać ład,
    oparty na społecznych, gospodarczych i politycznych zasadach ustrojowych
    Polski Ludowej, strzec niezłomnie przepisów prawa, mając wszystkich
    obywateli w równym poszanowaniu; umacniać poszanowanie prawa i wierność
    dla demokratycznego Państwa Polskiego; obowiązki mojego urzędu wypełniać
    gorliwie i sumiennie, sprawiedliwość wymierzać bezstronnie według mego
    sumienia i zgodnie z przepisami prawa, dochować tajemnicy służbowej, a w
    postępowaniu kierować się zasadami godności, uczciwości i
    sprawiedliwości społecznej."

    Zmiana obowiązującej od 1948 roty przysięgi zmieniła dopiero 20 czerwca
    1985 roku ustawa o prokuraturze PRL, gdzie rota otrzymała nowe brzmienie:

    ,,Ślubuję uroczyście na powierzonym mi stanowisku prokuratora przyczyniać
    się w moim zakresie działania ze wszystkich sił do ugruntowania
    wolności, niepodległości i wszechstronnego rozwoju Polskiej
    Rzeczypospolitej Ludowej, której wierności zawsze dochowam; stać na
    straży Jej politycznego, społecznego i gospodarczego ustroju, ochraniać
    zdobycze ludu pracującego, własność społeczną oraz prawa i prawem
    chronione interesy obywateli; strzec praworządności ludowej i wpływać na
    kształtowanie świadomości obywateli w duchu szacunku dla prawa i
    przestrzegania dyscypliny społecznej; powierzone mi zadania wypełniać
    sumiennie i starannie z zachowaniem prawa i zasad sprawiedliwości
    społecznej, wykazywać poszanowanie, bezstronność i zrozumienie dla
    interesów wszystkich obywateli, przestrzegać tajemnicy państwowej i
    służbowej oraz zachowywać się godnie w służbie i poza służbą"

    Art. 58 pkt 1 ustawy z 1985 roku określał obowiązki prokuratora treścią:
    ,,Prokurator jest obowiązany wiernie służyć PRL, sumiennie wypełniać
    obowiązki ze ślubowania oraz stale podnosić poziom swej świadomości
    społecznej i wiedzy zawodowej". Jak widać, ślubowanie było wtedy nie
    tylko formalnością, a ustawowym obowiązkiem jego przestrzegania.

    Warto pamiętać, że ze złożonego ślubowania nikt ludzi je składających
    nie zwolnił. Ta wiedza jest niezbędna, gdy chcemy ocenić tych, którzy
    objęli te ważne funkcje przed 1990 rokiem i pełnią je nadal. Ci ludzie
    nie tylko decydują o naszym życiu i mieniu, ale także wyszkolili na
    uczelniach młodych adeptów prawa, przyszłych i aktualnych sędziów i
    prokuratorów, tych, którzy objęli funkcje po 1989 roku.

    Jerzy Kenig

  • 2. Data: 2020-02-18 18:20:39
    Temat: Re: Ślubowanie sędziów i prokuratorów PRL
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-02-18 o 14:03, u2 pisze:

    Pozwolę sobie przypominać ze jesteś tym palantem od niechcianej
    prasówki i kretynem który nie potrafi się zastosować do swojej rady
    czyli do ustawienia filtra na oponenta.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2020-02-19 10:03:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "u2" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej uchwalonej 22 lipca 1952 roku, z
    >osobistymi poprawkami naniesionymi ręką samego Stalina. Art. 48 tejże

    Ale fotki nie ma

> [...]

    >osobistej obywateli". Co ciekawe, praworządność mogła być tylko
    >ludowa - cokolwiek to miało znaczyć. Takie prawo obowiązywało między

    Konstytucja byla pare razy zmieniana

    No ba - nadmierna wlasnosc prywatna godzi w podstawy ustroju ... choc
    w Szwecji sie jakos sprawdza.
    Z powodu podatku spadkowego ?

    A PRL ... moze i porecza ochrone, ale przeciez zaczal od zabrania -
    fabryk, majatkow ziemskich, kamienic ...
    i tak ciekaw jestem, czy odpowiednie dekrety przestaly obowiazywac,
    czy jakby sie ktos nadmiernie rozrosl, to by mu zabrali, zgodnie z
    obowiazujacym prawem.

    A moze kluczowa powyzej jest ta wlasnosc "osobista", a fabryka sie do
    takich nie zalicza ? :-)
    Albo ... po co zabierac fabryke, mozna wymierzyc domiar :-)

> [...]

    >przepisami prawa, dochować tajemnicy służbowej, a w postępowaniu
    >kierować się zasadami godności, uczciwości i sprawiedliwości

    Ciekawe ... demokratyczne wpisane wprost, a socjalizm bardzo posrednio

> [...]

    >zrozumienie dla interesów wszystkich obywateli, przestrzegać
    >tajemnicy państwowej i służbowej oraz zachowywać się godnie w służbie

    No - i jak ktos dostal wyroczek za drukowanie ulotek, to nalezy sie
    dzis sedziemu zmniejszenie emerytury, czy pochwala, za przestrzeganie
    obowiazujacych przepisow ? :)

> [...]

    >wyszkolili na uczelniach młodych adeptów prawa, przyszłych i
    >aktualnych sędziów i prokuratorów, tych, którzy objęli funkcje po

    Na uczelniach sedziowie chyba dosc rzadko, a profesorowie ... nie
    mieli przyrzeczenia ?

    J.

  • 4. Data: 2020-02-19 10:26:43
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 19.02.2020 o 10:03, J.F. pisze:

    > Konstytucja byla pare razy zmieniana

    ale czy unieważniono przysięgę złożoną w PRL ? czy złożyli nową przysięgę ?

    dużo jest "sierot" po PRL w Bolanda:)

  • 5. Data: 2020-02-19 11:41:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "u2" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >ale czy unieważniono przysięgę złożoną w PRL ? czy złożyli nową
    >przysięgę ?

    sama przysiega tez mogla byc zmieniana ... ale ta z 48
[...]

    w sumie bardzo pasuje i nic zdroznego w niej nie ma.
    Pozostaje tylko wyjasnic czy RP jest nastepca prawnym PRL, czy to
    tylko zmiana nazwy byla.
    No i ustroju tez, ale "zasady ustrojowe Polski Ludowej" znaczyloby
    obecnie "zasady ustrojowe RP".

    Ta 85 w sumie tez dobra
> [...]
    interesów wszystkich obywateli, przestrzegać tajemnicy państwowej i
    służbowej oraz zachowywać się godnie w służbie i poza służbą"

    30 lat juz minelo - wiekszosc na emeryturze, choc resztki teraz akurat
    wysokie stanowiska maja.

    Ale jak tak sobie patrze na te komisje d/s kamienic, to mam wrazenie,
    ze PiS powaznie traktuje "ochraniać zdobycze ludu pracującego"

    Niestety, nie dotyczy żony Shreka :-)

    J.