    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ślubowanie sędziów i prokuratorów PRL
    Date: Wed, 19 Feb 2020 10:03:02 +0100

    Użytkownik "u2" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >ciekawostka:)
    >https://dzienniknarodowy.pl/kenig-slubowanie-sedzio
    w-i-prokuratorow-prl/

    >W Archiwum Akt Nowych znajduje się egzemplarz projektu Konstytucji
    >Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej uchwalonej 22 lipca 1952 roku, z
    >osobistymi poprawkami naniesionymi ręką samego Stalina. Art. 48 tejże

    Ale fotki nie ma

> [...]
    >straży ustroju Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, ochraniają zdobycze
    >polskiego ludu pracującego, strzegą praworządności ludowej, własności
    >społecznej i praw obywateli, karzą przestępców."

    >Jak widać, ochrona prywatnej własności nie była w zainteresowaniu
    >ustawodawcy mimo iż art. 13 brzmiał: ,,Polska Rzeczpospolita Ludowa
    >poręcza całkowitą ochronę oraz prawo dziedziczenia własności
    >osobistej obywateli". Co ciekawe, praworządność mogła być tylko
    >ludowa - cokolwiek to miało znaczyć. Takie prawo obowiązywało między

    Konstytucja byla pare razy zmieniana

    No ba - nadmierna wlasnosc prywatna godzi w podstawy ustroju ... choc
    w Szwecji sie jakos sprawdza.
    Z powodu podatku spadkowego ?

    A PRL ... moze i porecza ochrone, ale przeciez zaczal od zabrania -
    fabryk, majatkow ziemskich, kamienic ...
    i tak ciekaw jestem, czy odpowiednie dekrety przestaly obowiazywac,
    czy jakby sie ktos nadmiernie rozrosl, to by mu zabrali, zgodnie z
    obowiazujacym prawem.

    A moze kluczowa powyzej jest ta wlasnosc "osobista", a fabryka sie do
    takich nie zalicza ? :-)
    Albo ... po co zabierac fabryke, mozna wymierzyc domiar :-)

> [...]

    >Państwa Polskiego, któremu wierności zawsze dochowam; ochraniać i
    >umacniać ład, oparty na społecznych, gospodarczych i politycznych
    >zasadach ustrojowych Polski Ludowej, strzec niezłomnie przepisów
    >prawa, mając wszystkich obywateli w równym poszanowaniu; umacniać
    >poszanowanie prawa i wierność dla demokratycznego Państwa Polskiego;
    >obowiązki mojego urzędu wypełniać gorliwie i sumiennie,
    >sprawiedliwość wymierzać bezstronnie według mego sumienia i zgodnie z
    >przepisami prawa, dochować tajemnicy służbowej, a w postępowaniu
    >kierować się zasadami godności, uczciwości i sprawiedliwości

    Ciekawe ... demokratyczne wpisane wprost, a socjalizm bardzo posrednio

> [...]

    >ochraniać zdobycze ludu pracującego, własność społeczną oraz prawa i
    >prawem chronione interesy obywateli; strzec praworządności ludowej i
    >wpływać na kształtowanie świadomości obywateli w duchu szacunku dla
    >prawa i przestrzegania dyscypliny społecznej; powierzone mi zadania
    >wypełniać sumiennie i starannie z zachowaniem prawa i zasad
    >sprawiedliwości społecznej, wykazywać poszanowanie, bezstronność i
    >zrozumienie dla interesów wszystkich obywateli, przestrzegać
    >tajemnicy państwowej i służbowej oraz zachowywać się godnie w służbie

    No - i jak ktos dostal wyroczek za drukowanie ulotek, to nalezy sie
    dzis sedziemu zmniejszenie emerytury, czy pochwala, za przestrzeganie
    obowiazujacych przepisow ? :)

    >Art. 58 pkt 1 ustawy z 1985 roku określał obowiązki prokuratora
    >treścią:
    ,,Prokurator jest obowiązany wiernie służyć PRL, sumiennie wypełniać
    obowiązki ze ślubowania oraz stale podnosić poziom swej świadomości
    społecznej i wiedzy zawodowej". Jak widać, ślubowanie było wtedy nie
    tylko formalnością, a ustawowym obowiązkiem jego przestrzegania.

    >Warto pamiętać, że ze złożonego ślubowania nikt ludzi je składających
    >nie zwolnił. Ta wiedza jest niezbędna, gdy chcemy ocenić tych, którzy
    >objęli te ważne funkcje przed 1990 rokiem i pełnią je nadal. Ci
    >ludzie nie tylko decydują o naszym życiu i mieniu, ale także
    >wyszkolili na uczelniach młodych adeptów prawa, przyszłych i
    >aktualnych sędziów i prokuratorów, tych, którzy objęli funkcje po
    >1989 roku.

    Na uczelniach sedziowie chyba dosc rzadko, a profesorowie ... nie
    mieli przyrzeczenia ?

    J.