  • 1. Data: 2008-01-27 20:20:27
    Temat: Slub kościelny a cywilny
    Od: coder <j...@o...pl>

    Czy po wprowadzeniu ślubów konkordatowych można wziąść ślub kościelny
    niekonkordatowy, który nie skutkowałby żadnymi konsekwencjami
    prawnymi. Chodzi mi o to że małżonkowie przez prawo byliby traktowani
    jako dwie obce osoby - czy nie ma takiej możliwości?

  • 2. Data: 2008-01-27 20:31:32
    Temat: Re: Slub kościelny a cywilny
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "coder" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    f.googlegroups.com...

    Z tego co się orientuję, to istnieje przepis kościelny zabraniający dawania
    takich ślubów. Dawniej warunkiem otrzymania ślubu kościelnego było
    posiadanie cywilnego. Teraz ewentualnie możesz wziąć jedno i drugie razem.

  • 3. Data: 2008-01-28 00:48:26
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > dawania takich ślubów. Dawniej warunkiem otrzymania ślubu kościelnego
    > było posiadanie cywilnego. Teraz ewentualnie możesz wziąć jedno i drugie

    Nie słyszałem o takim przepisie.

  • 4. Data: 2008-01-28 02:05:31
    Od: WitCha <c...@d...vito>

    witek wrote:

    > Nie słyszałem o takim przepisie.

    No to luz. Skoro Ty nie słyszałeś, to mamy już tylko 2 możliwości: nie
    ma takiego przepisu lub jest. ;-)

    --

    Pozdrowienia

  • 5. Data: 2008-01-28 10:17:09
    Od: Kuba <k...@a...w.sygnaturce.pl>

    WitCha pisze:
    > No to luz. Skoro Ty nie słyszałeś, to mamy już tylko 2 możliwości: nie
    > ma takiego przepisu lub jest. ;-)

    Znam przypadek takiego ślubu, więc da się.

    W praktyce możliwe tylko w przypadku bycia w
    bardzo dobrych układach z proboszczem.

    --
    oo0O0oo00oo.................oo0O0oo00Ooo
    ID: 7JLTTMQN ---------------------------

  • 6. Data: 2008-01-28 10:30:10
    Od: Tomasz Pyra <s...@o...pl>

    Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > dawania takich ślubów. Dawniej warunkiem otrzymania ślubu kościelnego
    > było posiadanie cywilnego. Teraz ewentualnie możesz wziąć jedno i drugie

    Ja dostałem taki ślub.
    Tzn. ślub miał być konkordatowy, ale że urząd w dokumentach miał bajzel
    to po fakcie dowiedziałem się że ślubu cywilnego nie mamy, a kościelny
    już był.

    Wiem że jest część ludzi którzy chcą brać dwa śluby - czyli po staremu z
    kościoła jedzie się do urzędu i też jest taka możliwość.

    Natomiast problem może być z przekonaniem księdza do tego żeby udzielił
    ślubu komuś kto nie planuje również związku cywilnego.

    --
    http://free.of.pl/h/hellfire/

  • 7. Data: 2008-01-28 10:30:32
    Od: Olgierd <n...@o...rudak.org>

    Dnia Mon, 28 Jan 2008 11:17:09 +0100, Kuba napisał(a):

    > Znam przypadek takiego ślubu, więc da się.
    >
    > W praktyce możliwe tylko w przypadku bycia w bardzo dobrych układach z
    > proboszczem.

    Jeszcze może być ksiądz gapa.
    Moi znajomi tak mieli, brali ślub zaraz po Konkordacie. Ksiądz się
    pomylił, zapomniał posłać papiery w terminie.
    Było zabawnie, bo mówili o sobie "mąż-żona", ale w rubrykach pisali "stan
    cywilny - wolny". Jak brali kredyt na auto to goście się dziwili jak
    diabli.

    Wyrównali rachunki po 2-3 latach dopiero, "dobierając" ślub cywilny. I
    tak jak na kościelnym córki na świecie jeszcze nie było, to na cywilny
    została nawet zaproszona ;-)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis, najlepsze czasopismo w internecie ==> http://olgierd.bblog.pl/

  • 8. Data: 2008-01-28 10:49:57
    Od: Olgierd <n...@o...rudak.org>

    Dnia Mon, 28 Jan 2008 11:30:10 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

    > Ja dostałem taki ślub.
    > Tzn. ślub miał być konkordatowy, ale że urząd w dokumentach miał bajzel
    > to po fakcie dowiedziałem się że ślubu cywilnego nie mamy, a kościelny
    > już był.

    O to to, o tym właśnie mówiłem ;-)

  • 9. Data: 2008-01-28 14:09:06
    Od: "Zbyszek ZiPi" <zp(Wytnij)@gazeta.com.pl>

    Użytkownik "coder" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:b6c5d3df-94d1-4b95-87b6-Czy po wprowadzeniu ślubów
> [...]
    > Chodzi mi o to że małżonkowie przez prawo byliby traktowani
    > jako dwie obce osoby - czy nie ma takiej możliwości?
    U księdza ok, małżeństwo po bożemu, a w opiece społecznej po zapomogę panna
    z dzieckiem, bez pracy i możliwości utrzymania. Tez tak może być. Pozdrawiam
    ZiPi

  • 10. Data: 2008-01-28 14:44:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Nie słyszałem o takim przepisie.

    To dość powalający argument :-)

    Od chwili wejścia w życie Konkordatu, zgodnie z treścią jego artykułu 10
    małżeństwa kanonicznego wywołuje ono takie same skutki, jak cywilne.
    Opisane dalej przez różne osoby przykłady odmienne należy traktować jako
    nieprawidłowości. Nieprawidłowości polegające na tym, że na skutek
    wadliwości działania osób odpowiedzialnych za odpowiednie tego
    udokumentowanie wbrew stanowi faktycznemu w aktach stanu cywilnego brak
    jest zapisu o wstąpieniu w związek małżeński.

    W czasach przedkonkordatowych stosowny zakaz wynikał - z tego co pamiętam -
    z zarządzeń Konferencji Episkopatu.