  • 11. Data: 2002-02-02 14:14:27
    Temat: Re: Skanowanie portów
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...nospam.pl>

    bardzo ladnie napisane :)

    Piotr VaGla Waglowski | v...@v...pl | ICQ: 30733977
    VaGla.pl Prawo i Internet | http://www.vagla.pl | IRC: #wiaraa #warszawa
    Internet Society Poland, Member of the Board | http://www.isoc.org.pl

  • 12. Data: 2002-02-02 19:08:48
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...com>

    Użytkownik "Ako" <a...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:a3dqn6$9n9$1@okapi.ict.pwr.wroc.pl...

    > Włam do kompa jest przestępstwem z Art. 267 KK. Przygotowanie
    > do przestępstwa (skanowanie portów) też jest przestępstwem, ale
    > sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary lub jej nie
    > wyznaczyć jeżeli osoba odstapiła od wykonania przestepstwa.

    A udowodnij mi, że skan portów toprzygotowanie do przestępstwa, a nie tylko
    sprawdzenie, jakie usługi zostały publicznie udostępnione na danej maszynie?
    (domyślnie: udostępniane za wiedzą i zgodą właściciela - to, że
    oprogramowanie mikrosyfa udostępnia usługi bez wiedzy i zgody użytkownika to
    już sprawa przeciwko mikrosyfowi).

  • 13. Data: 2002-02-02 22:25:42
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 2 Feb 2002, szadok wrote:

    >+ Użyszkodnik Sławomir Szyszło zeznaje:
    >+
    >+ > IMHO tzw. skanowanie portów jest niczym innym, jak sprawdzeniem
    >+ > możliwości skorzystania z danej usługi. Np. skanowanie portu 80 jest
    >+ > sprawdzeniem, czy dany serwer udostępnia usługę WWW.
    >+
    >+ Niby tak, ale jak nazwać skan portów od numeru 4541 do 4585?

    Wiesz, zdarzało mi się oblecieć wszystkie drzwi w przeguwym autobusie
    nim do ostatnich udało mi się wsiąść... ;)

    >+ I do tego próba zalogowania się na lokalny serwer news jako root?

    A bylo info że *nie wolno* ?
    AFAIK to w hAmeryce poważnie traktują tekst announmentu
    pojawiający się przy logowaniu. I jak tam jest coś
    w stylu "Welcome" - no to welcome, ładujemy się :)
    Jak jest "Access restriction apply" albo co - to już
    inna sprawa. Było "welcome" czy "unauthorized....prohibited" ?
    No i może "gość" po anglijsku nie rozumiał... ;) !

    >+ pozdrawiam,
    >+ szadok

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 14. Data: 2002-02-02 23:27:27
    Od: Dariusz <d...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:

> [...]
    > inna sprawa. Było "welcome" czy "unauthorized....prohibited" ?
    > No i może "gość" po anglijsku nie rozumiał... ;) !

    Przeciez juz to tyle razy bylo omawiane.
    Skanowanie portow stanowi przygotowanie do popelnienia przestepstwa.
    Polega dokladnie na tych samych czynnosciach jako podejmuje zlodziej
    zamierzajacy sie wlamac do czyjegos domu.
    Najpierw sprawdza wszystkie drzwi, okna czy sa zamkniete/otwarte, czy
    latwo je otworzyc,
    a potem analizuje stan bezpieczenstwa i podejmuje lub nie decyzje o
    wlamaniu.

    Naiwnoscia jest porownywanie skanowania portow do oblatywania drzwi w
    autobusie.
    Autobus jest srodkiem komunikacji publicznej i w tym celu zostal
    udostepniony.
    Taka sama proba dla taksowki lub prywatnego samochodu, czyli probowanie
    wszystkich drzewi , czy otwarte,
    moze sie skonczyc , jak donosi ostatnio prasa, postrzeleniem lub nawet
    zastrzeleniem wlamywacza.

    Naiwnoscia jest twierdzenie , ze naruszanie wlasnosci prywatnej moze byc
    bezkarne.
    W Stanach takie sprawy sa bardzo szybko zalatwiane.
    Po powiadomieniu FBI o probie wlamania do systemu, polegajacej na
    nieuprawnionym skanowaniu portow,
    przyjezdza ekipa zabezpieczajaca dowody przestepstwa i wszczete zostaje
    postepowanie karne zakonczone wyrokiem skazujacym.
    Dowody przestepstwa sa niewatpliwe.
    Nastepnie prowadzone jest postepowanie cywilne o odszkodowanie rzedu
    kilkuset tysiecy dolarow.

    Poniewaz tych spraw bylo juz kilkaset i zapadly wyroki skazujace jak i
    zasadzono wysokie odszkodowania,
    tak wiec nikt mieszkajacy w Stanach nie usiluje nawet wlamywac sie do
    systemow komputerowych , ani podejmowac sie skanowania portow, poniewaz
    nigdy nie wie czy nie skanuje agencji administracji panstwowej, policji,
    czy firmy d/s security.
    Nigdy nie wie czy kolejny serwer nie prowadzi uslug do administracji
    stanowej, federalnej.

    I jak juz to bylo prezentowane na licznych seminariach, miedzynardowych,
    krajowych konferencjach nt. bezpieczenstwa sieciowego.
    Skanowanie portow systemu komputerowego osoby trzeciej zawsze jest
    nieuprawnione, gdyz
    skanowanie = usilowanie/zamiar uruchomienia aplikacji komunikujacej sie
    przez skanowany port.

    Moge przeslac orzeczcnictwo, wyroki skazujace, wysokosc zasadzonych
    odszkodowan.

    I na zakonczenie raz jeszcze.
    Nie ma potrzeby, obowiazku, ani nie obowizuje zasada, ze nalezy zamykac
    porty.
    Wszystkie oporty mozna pozostawic otwarte, tak jak drzwi, okna w domu.
    A kto wejdzie do srodka niezaproszony, ten jest wlamywaczem.

    Analogicznie pozostawienie niezamknietego samochodu na parkingu nie
    zmniejsza odpowiedzialnosci wlamywacza.
    Wlam to wlam, to przestepstwo, ktore jedynie w krajach Europy Wschodniej
    jest traktowane poblazliwie.
    Co nie oznacza, ze procedury nie zostana dograne w ciagu najblizszych
    1-2 lat, zgodnie ze standardem zza wielkiej wody.

    Nawet sama policja na tyle sie obawia nieskutecznosci procedur lub
    aktywnosci hackerow, ze wyraznie informuje o fizycznych rozdzieleniu
    zasobow informacyjnych na sewerach www od baz, archiwow, kartotek
    sluzbowych.

    Zatem nieuprawnione skanowanie portow jest niewatpliwie przestepstwem i
    podlega sciganiu na wniosek poszkodowanego, o ile zasoby systemu
    komputerowego nie uprawniaja do scigania przestepstwa z urzedu.

    Na swiecie sa jedynie nieliczne ciemne plamy obszarow, na ktorych
    nieuprawnione skanowanie portow
    pozostaje bezkarne.
    Polska juz do nich nie nalezy.

    Jacek

  • 15. Data: 2002-02-03 00:00:07
    Od: MaXxX <m...@r...pl>

    Dnia Sun, 03 Feb 2002 00:27:27 +0100, Dariusz (d...@p...onet.pl) pisze
    na pl.soc.prawo:

    > Na swiecie sa jedynie nieliczne ciemne plamy obszarow, na ktorych
    > nieuprawnione skanowanie portow
    > pozostaje bezkarne.
    > Polska juz do nich nie nalezy.

    No, ostro, ostro - ale co jeżeli ktoś na przykład skanuje całe sieci po
    Sambie, czyli po porcie 139, dla nieobeznanych: po tej warstwie, po której
    udostępniają się zasoby i dyski Windowsowe? Innymi słowy, ktoś skanuje całe
    sieci szukając kto udostępnił coś Windowsami, lub też (domyślnie) zapomniał
    USUNĄĆ udostępnienia domyślne. Przykładowo - całkiem sporo firm mających SDI
    postawiło sobie serwery, a na nich dyski udostępnione do odczytu anonimowego
    na zewnątrz.

    I czy będę w takim razie przestępcą, jeżeli przelecę się po zakresach IP
    należących do SDI i zmapuję sobię, kto co udostępnia po Windowsowych dyskach?
    Wszak to udostępnienie PUBLICZNE (nie próbuję łamać haseł, wchodzę tylko tam,
    gdzie użytkownik "" (czyli żaden, czyli GOŚĆ) ma prawo wstępu)... Albo do tego
    dołożę sobie skan 80 portu (czyli ustalę kto ma WWW postawione) oraz 21 (czyli
    zmapuję kto ma anonimowy dostęp do FTPa zezwolony).

    Niech mnie ktoś mądry spróbuje pogonić - przecież "skanuję" porty normalnie
    udostępnionych usług, w celu pełnoprawnego skorzystania z nich... Jak to
    będzie?

    --
    MaXxX
    - znudziło mnie pisanie idiotyzmów,

  • 16. Data: 2002-02-03 00:50:40
    Od: Dariusz <d...@p...onet.pl>

    MaXxX wrote:

> [...]
    > udostępnionych usług, w celu pełnoprawnego skorzystania z nich... Jak to

    A jak ma byc i dlaczego usilujesz doszukiwac sie odmiennego traktowania.
    Czy naprawde uwazasz, ze kazdy samochod osobowy ktory sie zatrzyma w
    strefie postoju taxi
    to taksowka ?
    Czemu uwazasz, ze kazdy pecet podlaczony do sdi ma cos tobie udostepniac
    ?
    Czemu traktujesz pecety osob trzecich jak Napster ?

    Wszystkie czynnosci , ktore opisales powyzej stanowia nieuprawnione
    skanowanie portow.
    Gdyz taki wyraziles zamiar, ktory publicznie oglosiles.

    Nie jestes uprawniony do ustalania kto ma postawione WWW.
    Nie jestes uprawniony do ustalania kto oferuje jaka usluge w internecie.

    Ty ciagle traktujesz komputery osob trzecich jako czesc zasobow
    napstera.

    Usilujesz nie odrozniac prostego faktu, ze 99% uzytkownikow internetu to
    sa biorcy a nie dawcy i odwiedzasz kazdy dom, kazde mieszkanie z
    naiwnoscia przedszkolaka, ze moze ktos zostawil otwarte drzwi, abys go
    odwiedzil.

    Swiat kontaktow spolecznych dziala jednak w oparciu o zaproszenia, a
    intruzow sie wyrzuca.

    Czy skanujesz rowniez serwery policji, uop, urzedow panstwowych ,
    przedsiebiorstw ?
    Sam wiesz, ze nie potrafisz zaprzeczyc.
    Bo gdy mowisz, ze ktos skanuje cale sieci, to skanuje zasoby, ktorego
    wlasciciela nie zna i godzi sie, bedzie skanowal zasoby sieci urzedow,
    przedsiebiorstw, policji, uop itd. i osob prywatnych,
    czyli skanuje jak leci.
    Tylko powiedz mi po co ktos bez uprawnienia skanuje cale sieci.
    Czy naprawde zawsze musi byc ktos kto podchodzi do wszystkich samochodow
    na parkingu i naciska klamki wszystkich drzwi ?

    Jacek

  • 17. Data: 2002-02-03 03:30:17
    Od: szadok <s...@N...terramail.pl>

    Użyszkodnik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne zeznaje:

    > A bylo info że *nie wolno* ?
    [..]
    > inna sprawa. Było "welcome" czy "unauthorized....prohibited" ?
    > No i może "gość" po anglijsku nie rozumiał... ;) !

    nic nie było napisane, bo mój hamster zezwala na połączenia tylko ze
    127.0.0.1 i z żadnych komputerów zewnętrznych

    pozdrawiam,
    szadok
    --
    usuń NIESPAMUJ przy odpowiedzi na priv
    http://czestochowa.inds.pl

  • 19. Data: 2002-02-03 12:04:26
    Od: l.e.h <l...@...pl>

    Dariusz <d...@p...onet.pl> skribis:

    >Czemu uwazasz, ze kazdy pecet podlaczony do sdi ma cos tobie udostepniac
    >?

    bo jest podlaczony do internetu.

    >Czemu traktujesz pecety osob trzecich jak Napster ?

    one sa podlaczone do internetu, wiec mozna z nich korzystac.

    >Nie jestes uprawniony do ustalania kto ma postawione WWW.

    ty oczywiscie nie wchodzisz nigdy na strony www, bo to wymaga sprawdzenia
    portu 80

    >Nie jestes uprawniony do ustalania kto oferuje jaka usluge w internecie.

    a kto niby i z jakiej racji daje takie prawa ?

    >Ty ciagle traktujesz komputery osob trzecich jako czesc zasobow
    >napstera.

    nie napstra tylko internetu

    Pozdrawiam, Leh.
    --
    - I didn't know you can fly a plane ?
    - Fly - yes. Land - no. (Indiana Jones and the Last Crusade)

  • 18. Data: 2002-02-03 12:04:26
    Od: l.e.h <l...@...pl>

    Dariusz <d...@p...onet.pl> skribis:

    >przyjezdza ekipa zabezpieczajaca dowody przestepstwa i wszczete zostaje
    >postepowanie karne zakonczone wyrokiem skazujacym.
    >Dowody przestepstwa sa niewatpliwe.

    pliki tektowe ??

    >tak wiec nikt mieszkajacy w Stanach nie usiluje nawet wlamywac sie do
    >systemow komputerowych ,

    cha. cha.

    Pozdrawiam, Leh.

  • 20. Data: 2002-02-03 12:18:09
    Od: "Jacuo" <z...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Polega dokladnie na tych samych czynnosciach jako podejmuje zlodziej
    > zamierzajacy sie wlamac do czyjegos domu.

    Nie, to jest jak wchodzenie do sklepu przy ulicy - naciskam klamke i jezeli
    ustapi - wchodze.
    Kazdy , kto ma otawrte porty "publiczne" - publicznie zaprasza mnie do
    wejscia do niego. A takich portow jest wiele - przeciez wiele`

    > Autobus jest srodkiem komunikacji publicznej i w tym celu zostal
    > udostepniony.

    A komputer podlaczony do Internetu nie jest publiczny ? Jak mam stwierdzic,
    czy jego wlasciciel udpstepnnia np serwer www ?

> [...]
    > kilkuset tysiecy dolarow.

    > Poniewaz tych spraw bylo juz kilkaset i zapadly wyroki skazujace jak i

    Czyli jakies promile wszystkich przypadkow ... Bo inaczej to cala FBI by sie
    niczym innym nie zajmowala ...

> [...]
    > czy firmy d/s security.
    > Nigdy nie wie czy kolejny serwer nie prowadzi uslug do administracji

    Dobry zart tynfa wart.

> [...]
    > Wszystkie oporty mozna pozostawic otwarte, tak jak drzwi, okna w domu.
    > A kto wejdzie do srodka niezaproszony, ten jest wlamywaczem.

    1. W obu przypadkach swiadczy to o glupocie wlasciciela
    2. W obu przypadkach wykrywalnosc przestepstw jest znikoma

    > Zatem nieuprawnione skanowanie portow jest niewatpliwie przestepstwem i
    > podlega sciganiu na wniosek poszkodowanego, o ile zasoby systemu
    > komputerowego nie uprawniaja do scigania przestepstwa z urzedu.

    Wpsujac adres www skanujesz przeciez port i co ?

    --
    Jacek