  • 1. Data: 2003-03-31 13:52:26
    Temat: Sąsiadka zalała mi mieszkanie
    Od: "Justycja" <j...@p...wp.pl>

    Witam. Mam taki problemik. Sąsiadka zalała mi mieszkanie, niestety ani ja
    ani ona nie mamy ubezpieczenia. W związku z tym proszę o pomoc, w jaki
    sposób mogę domagać się odszkodowania od w/w pani. Oczywiście uchyla się od
    zapłacenia mi dobrowolnie..... i co w związku z tym?

    Bardzo proszę o pomoc.

    Pozdrawiam Justyna K. (Białystok)

  • 2. Data: 2003-03-31 14:00:43
    Temat: Re: Sąsiadka zalała mi mieszkanie
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>

    "Justycja" <j...@p...wp.pl> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
    od
    > zapłacenia mi dobrowolnie..... i co w związku z tym?

    Pani ponosi odpowiedzialnosc za powstala szkode na podst. art. 433 kc i musi
    Ci zaplacic. Najpierw napisz do niej pismo, w ktorym podaj jej w pieniadzu
    wysokosc Twojej szkody i wyznacz termin do uregulowania platnosci. Wazne:
    zachowaj wszelkie rachunki za rzeczy kupione w zamian za zniszczone przez
    zalanie, jak rowniez rachunki za ewentualny remont itp. Najlepiej jakby
    wysokosc poniesionych szkod ocenil rzeczoznawca, np. z firmy
    ubezpieczeniowej. Na podstawie opinii takiego rzeczoznawcy - w przypadku gdy
    Ci pani dobrowolnie nie zaplaci - sad zasadzi Ci od niej odszkodowanie.

    --
    pozdr
    Przemek

  • 3. Data: 2003-03-31 16:06:31
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl> wrote in message news:b69hn4> >

    > Pani ponosi odpowiedzialnosc za powstala szkode na podst. art. 433 kc

    Uuuu - teraz to Ty nie czytales orzecznictwa SN, który ostatnio stwierdzil,
    ze 433 sie do takich wypadków nie stosuje - musi cos wypasc/wylac/byc
    wyrzucone przez okno w sensie doslownym. Inne przpadki to zwykla
    odpowiedzialnosc na podst. 415. Nie podam Ci sygnatury, ale bylo gdzies na
    poczatku roku - styczniowe OSP? No chyba, ze mi sie przysnilo, czego nie
    moge wykluczyc, szczególnie, ze przelecialem biuletyn SN az do 2001 roku i
    nie znalazlem. No chyba, ze to byl SA, co tez jest mozliwe. A nie, jest, mam
    : OSP nr. 1/2003 - Wyrok Sadu Najwyzszego - Izba Cywilna z dnia 5 marca
    2002 r. I CKN 1156/99; art. 433 k.c.Glosa - Fryderyka Zolla .

    Co do reszty - pelna zgoda.

    Depi.

  • 4. Data: 2003-03-31 16:08:07
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>

    "Marcin Olender" <d...@g...pl> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
    > : OSP nr. 1/2003 - Wyrok Sadu Najwyzszego - Izba Cywilna z dnia 5 marca
    > 2002 r. I CKN 1156/99; art. 433 k.c.Glosa - Fryderyka Zolla .

    No to swietnie, ze ktos tu jest tak bardzo na biezaco z orzecznictwem.
    Pogratulowac tylko.
    Ale z drugiej strony to dziwne, bo wydaje mi sie, ze zawsze do tej pory
    takie przypadki byly rozstrzygane w oparciu o 433kc. Czyzby zmiana podejscia
    SN po tylu latach? A moze sie po prostu myle.
    Tak czy siak, piszacy pozew laik nie musi byc oczytany w orzecznictwie SN, a
    i tak wygra sprawe, jesli bedzie mial racje (przewaznie oczywiscie).
    A jaka jest glosa Zolla?

    --
    pozdr
    Przemek

  • 5. Data: 2003-03-31 16:18:29
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>

> [...]
    > ze 433 sie do takich wypadków nie stosuje - musi cos wypasc/wylac/byc
    > wyrzucone przez okno w sensie doslownym.

    Ale przepis nic o oknie nie wspomina. No fakt, ze "spadnac" albo "byc
    wyrzucone" moze byc cos w zasadzie tylko przez okno, ale...

    Z przyczyn ode mnie niezaleznych nie czytalem juz (prawie) zadnego
    orzecznictwa ponad pol roku, wiec odwyklem od "nowinek" madrych panow w
    togach.

    --
    pozdr
    Przemek

  • 6. Data: 2003-03-31 16:58:35
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl> wrote in message news:b69p68> >

> [...]
    podejscia
    > SN po tylu latach? A moze sie po prostu myle.

    Chyba rzeczywiscie jest to pewna zmiana podejscia. Ja na pewno podnioslem
    brwi jak to przeczytalem, bo przepis wydaje sie byc wrecz skrojony do takich
    sytuacji, ale... SN AFAIR oparl sie na wykladni historycznej i rzymskim
    pochodzeniu przepisu a z drugiej strony chyba argumentowal, ze to bylaby
    zbyt surowa odpowiedzialnosc czy jakos tak.. Nie pamietam juz dobrze (
    mogliby troche mniej tych orzeczen produkowac :-))

    > Tak czy siak, piszacy pozew laik nie musi byc oczytany w orzecznictwie SN,
    > i tak wygra sprawe, jesli bedzie mial racje (przewaznie oczywiscie).

    Jasne.

    > A jaka jest glosa Zolla?

    O ile pamietam ostroznie aprobujaca, ale nie dam glowy.

    Depi.

  • 7. Data: 2003-04-01 08:25:28
    Od: "Justycja" <j...@p...wp.pl>

    Dzięuję za odpowiedzi. Mam jeszcze parę pytań praktycznych:
    1) Ile kosztuje wycena rzeczoznawcy poniesionej przeze mnie szkody?
    2) Czy muszę to wyremontować żeby domagać się odszkodowania? Załóżmy że mnie
    nie stać na remont i odszkodowanie miałoby pokryć jego koszty.
    3) Jak wygląda ze strony praktycznej oddawanie sprawy do sądu, tzn. jakie
    koszty, jakie procedury, czy gdzieś uzyzkam pomoc, czy muszę wynająć
    prawnika? Zaznaczam że nie znam się wogóle na tym i nie wiem czy wogóle
    będzie mnie stać na taką sprawę.
    4) I ostatnie pytanie skąd mam wiedzieć jak ta pani się nazywa w świetle
    obowiązujących przepisów o ochronie danych osobowych spółdzielnia mi powie,
    policja?

    Pozdrawiam Justyna K. (Białystok)