  • 1. Data: 2003-03-31 13:56:51
    Temat: mp3 - poparcie prawne
    Od: "q_w_e" <q...@p...onet.pl>

    Witam,
    nie moge znalezc w archiwum
    i w necie tez nie bardzo mi wychodzi :-),
    a potrzebuje tego dosc pilnie.

    Chodzi mi o link do jakies madrej strony
    gdzie znajde informacje o nielegalnosci mp3
    i o ich rozpowszechnianiu.

    z gory dziekuje
    Michal.

  • 2. Data: 2003-03-31 14:06:24
    Temat: Re: mp3 - poparcie prawne
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>

    "q_w_e" <q...@p...onet.pl> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
    > a potrzebuje tego dosc pilnie.
    >
    > Chodzi mi o link do jakies madrej strony
    > gdzie znajde informacje o nielegalnosci mp3

    Jest taka madra strona, ktora mowi o legalnosci i nielegalnosci bardzo wielu
    rzeczy: http://isip.sejm.gov.pl/PRAWO.nsf?OpenDatabase
    Tam wpisujesz w tabelce "ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych",
    czekasz na wynik wyszukiwania, sciagasz ustawe, czytasz i....
    dowiadujesz sie jak wszystko pieknie wyglada na papierze :-)

    pozdr
    Przemek

  • 3. Data: 2003-03-31 14:28:18
    Od: "q_w_e" <q...@p...onet.pl>

> [...]
    > czekasz na wynik wyszukiwania, sciagasz ustawe, czytasz i....
    > dowiadujesz sie jak wszystko pieknie wyglada na papierze :-)

    Dzieki .. przeczytalem
    jednak poszukuje czegos bardziej okreslajacego mp3.
    Kazdy wie ze mp3 jest nielegalne ( chyba ze sie ma oryginalny nosnik )
    nie mozna go rozpowszechniac trzeba go skasowac po uplywie 24h lub kupic
    oryginal
    jednak gdzie to jest wszystko zapisane .. :-)
    To ci mi podeslales nie zawiera odpowiedzi na to czego szukam ..
    ale dzieki za checi.

    Pozdrawiam
    Michal

  • 4. Data: 2003-03-31 15:03:22
    Od: "Inetcash" <i...@w...pl>

    Użytkownik "q_w_e" <q...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Kazdy wie ze mp3 jest nielegalne ( chyba ze sie ma oryginalny nosnik )
    > nie mozna go rozpowszechniac trzeba go skasowac po uplywie 24h lub
    kupicoryginal

    a propos .... jezeli autor strony www zamiesci na niej mp3 i napisze jakas
    notke typu "usun mp3 przed uplywem 24 godzin ... bla bla ... bo inaczej
    jestes zly i lamiesz prawa" to nic mu nie grozi? czy jest na takich ludzi
    jakis paragraf ?

  • 5. Data: 2003-03-31 15:05:41
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>

> [...]
    > jednak gdzie to jest wszystko zapisane .. :-)
    > To ci mi podeslales nie zawiera odpowiedzi na to czego szukam ..

    Z ta ustawa to byl zart, chociaz ona wlasnie tego dotyczy.
    Jesli chodzi o te "dozwolone" formy wykorzystywania mp3 (24 godziny itp.),
    to musza one wynikac z samego zezwolenia tworcow, czy tez ich
    przedstawicieli, czyli producentow. Moze sa jakies ramowe regulaminy
    producentow, ktore to okreslaja, zadna ustawa sie tym bezposrednio
    (przynajmniej w Polsce) nie zajmuje, bo jest to sfera, ktora moga swobodnie
    dysponowac tworcy lub producenci. Jesli by chcieli udostepniac swoja muze
    calkiem za darmo przez dluzej niz 24 godziny (na dobe :-), to moga sobie tak
    robic.
    Sa tez rozne organizacje, ktore zajmuja sie szeroko rozumiana ochrona
    tzw.prawa wlasnosci intelektualnej, np. WIPO (World Intellectual Property
    Organisation), ale nie wiem, czy one podejmuja tez tego typu regulacje.

    pozdr
    Przemek

  • 6. Data: 2003-03-31 15:55:45
    Od: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>

    q_w_e wrote:
    >jednak poszukuje czegos bardziej okreslajacego mp3.
    >Kazdy wie ze mp3 jest nielegalne ( chyba ze sie ma oryginalny nosnik )

    Sorry że sie czepiam, ale mp3 _nie jest_ nielegalne.
    To jedynie format/algorytm kompresji dźwięku.

    Nielegalna może być kopia utworu wykonana w dowolnym
    formacie, więc nie znajdziesz nigdzie przepisu o 'nielegalności mp3'

    >nie mozna go rozpowszechniac

    Można, na takich samych zasadach jak każdy inny format
    (pod warunkiem posiadania odpowiednich praw - patrz Ustawa)

    Kasia :)
    <mailto: kathreen3@poczta.onet.pl>
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 7. Data: 2003-03-31 23:48:47
    Od: "q_w_e" <q...@p...onet.pl>

    > Sorry że sie czepiam, ale mp3 _nie jest_ nielegalne.
    > To jedynie format/algorytm kompresji dźwięku.

    Mowiac mp3 nie mam na mysli wywiadu z ciocia Zosia
    zgranego do tego formatu tylko o utwory muzyczne.
    Oczywiscie idac dalej mozna powiedziec ze pornografia dziecieca
    tez jest przeciez tylko plikiem graficznym lub video.... ( a jeszcze
    glebiej
    to przeciez sa tylko 0 i 1 na twardym dysku )
    .. a tacy ludzie sa
    najbardziej tepieni w sieci ( i dobrze im za to)

    > Nielegalna może być kopia utworu wykonana w dowolnym
    > formacie, więc nie znajdziesz nigdzie przepisu o 'nielegalności mp3'

    Oczywiscie masz racje, jednak mp3 jest powszechnie uzywanym
    formatem do kompresji audio. Okradanie w ten sposob artystow jest tak samo
    niezgodne z prawem jak np handel pirackimi plytami.
    Wiec .. trzymajac na swoim dysku 1000 plikow mp3
    jest sie takim samym zlodziejem jak gosc ktory
    na stadionie ma 1000 pirackich plyt :-)

    temat chyba mozna dlugo drazyc a nie oto mi
    dokladnie chodzilo, przyblizajac moj problem
    potrzebuje uswiadomic uzytkownikow w swojej
    firmie ze trzymanie takich plikow oraz ich sciaganie
    jest niezgodne z prawem. Oczywiscie bedac administratorem
    moglbym pokasowac je sam .. ale nie oto tu chodzi . :-)
    bo za kilka dni problem powroci znowu.

    > Można, na takich samych zasadach jak każdy inny format
    > (pod warunkiem posiadania odpowiednich praw - patrz Ustawa)

    Znowu masz racje :-)
    tylko ze w 95% nikt nie ma tych praw
    do swoich zbiorow mp3:-)
    Na uzytkownika bardziej dziala literatura:-)
    niz moje gadanie..

    > Kasia :)

    Serdecznie pozdrawiam
    Michal

  • 8. Data: 2003-04-01 05:25:04
    Od: "Alek" <a...@p...onet.pl>

    > Mowiac mp3 nie mam na mysli wywiadu z ciocia Zosia
    > zgranego do tego formatu tylko o utwory muzyczne.
    > Oczywiscie idac dalej mozna powiedziec ze pornografia dziecieca

    Ale sam piszesz "pornografia dziecięca" a nie "jpg" (czy też inny format
    graficzny) :)

    [...]
> [...]
    > Wiec .. trzymajac na swoim dysku 1000 plikow mp3
    > jest sie takim samym zlodziejem jak gosc ktory

    Jednak nie do końca. Bo złodziej złodziejowi nierówny (wobec prawa).

> [...]
    > jest niezgodne z prawem. Oczywiscie bedac administratorem
    > moglbym pokasowac je sam .. ale nie oto tu chodzi . :-)

    W takim wypadku, to żart Przemka był całkiem poważny :)

    pozdrawiam
    Alek

  • 9. Data: 2003-04-01 12:02:14
    Od: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>

    q_w_e wrote:

    >Mowiac mp3 nie mam na mysli wywiadu z ciocia Zosia
    >zgranego do tego formatu tylko o utwory muzyczne.

    OK, ja mówiąc mp3 mam na myśli ... mp3 ;)
    Format mp3 jest przecież także używany do legalnego
    rozpowszechniania utworów muzycznych w Internecie.

    >Oczywiscie idac dalej mozna powiedziec ze pornografia dziecieca
    >tez jest przeciez tylko plikiem graficznym lub video....

    W tym przypadku nielegalność również nie dotyczy formatu zapisu,
    lecz treści/zawartości.

    Odnosząc się do Twojego pytania z tytułu wątku - nie ma specjalnych
    przepisów dotyczących formatu mp3. Tytułowym 'poparciem prawnym'
    dla legalności/nielegalności plików .mp3 (podobnie jak każdych
    innych kopii) jest ustawa o prawie autorskim.
    O odpowiedzialności karnej mówią Art.115 - 123 tej ustawy.
    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/aut0319.html

    W serwisach zajmujących się tematyką prawa autorskiego można
    także znaleźć artykuły i komentarze do przepisów w/w ustawy,
    np. dotyczące tzw. 'dozwolonego użytku prywatnego' utworów:
    http://www.prawnik.net.pl/pwi/faq2.htm

  • 10. Data: 2003-04-01 22:15:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Apr 2003, q_w_e wrote:

> [...]
    >+
    >+ Mowiac mp3 nie mam na mysli wywiadu z ciocia Zosia
    >+ zgranego do tego formatu tylko o utwory muzyczne.

    ...które ktoś sobie osobiście nagrał. Pewnie nie uwierzysz
    że widziałem takie płytki :>
    Daj sobie wytłumaczyć że tego "co masz na myśli" nie należy
    mieszać z tym co piszesz :]

    >+ Oczywiscie idac dalej mozna powiedziec ze pornografia dziecieca
    >+ tez jest przeciez tylko plikiem graficznym lub video....

    Zakazana jest *tresć*, a nie *format* przechowywania
    danych. W pierwszym przykładzie ścieżka muzyczna (skopiowana
    1:1 z legalnej płyty na pirata) niczym nie różni się
    od MP3, w drugim - .BMP od .JPG

    [...]
    >+ Oczywiscie masz racje, jednak mp3 jest powszechnie uzywanym
    >+ formatem do kompresji audio.

    ...co uzasadnia nazywanie radioodbiornika "tranzystorem"[1] :]
    A zegarka "dżujełsem" ;)
    Jasne :)
    [1] - powszechne w latach 70'

    [...]
    >+ Znowu masz racje :-)
    >+ tylko ze w 95% nikt nie ma tych praw
    >+ do swoich zbiorow mp3:-)

    ...ale nazywanie złodziejami pozostałych 5% jest nadużyciem :)
    Toż nawet Sodoma i Gomora miały obiecane ułaskawienie przy
    mniejszym poziomie sprawiedliwych niż ty to czynisz !

    >+ Na uzytkownika bardziej dziala literatura:-)
    >+ niz moje gadanie..

    Wiem, wiem...

    >+ Serdecznie pozdrawiam

    Wzajem !
    - Gotfryd
    (dumający że problemy typu "tranzystor" są trwalsze niż
    rzeczone dobra materialne...)