  • 1. Data: 2010-02-17 16:23:18
    Temat: Sąd nieprawidłowo wyliczył koszty
    Od: "Leszek Kowalski" <k...@o...pl>

    Rok temu wniosłem do Sądu Pracy pozew o uznanie rozwiązania umowy o pracę
    bez wypowiedzenia za bezskuteczne. Na podstawie art. 23 pkt. 1 k.p.c.
    wartośc przedmiotu sporu jaką wpisałem w pozwie to roczne wynagrodzenie - 18
    000 zł (umowa na czas nieokreślony). Po kilku rozprawach Sąd zawiesił
    postępowanie na podstawie art. 177 §1 pkt. 4 k.p.c. (do czasu
    rozstrzygnięcia toczącej się sprawy karno-skarbowej, której wynik może
    zdaniem Sądu mieć istotne znaczenie do rozstrzygnięcia przedmiotowej
    sprawy). Na owe postanowienie wniosłem do Sądu Okręgowego zażalenie.

    Dziś otrzymałem z Sądu Okręgowego postanowienie o oddaleniu zażalenia i
    zasądzeniu od powoda na rzecz pozwanych kwoty 450zł tytułem zwrotu kosztów
    procesu. W uzasadnieniu części II o kosztach Sąd orzekł w oparciu o art. 98
    §1 k.p.c. w związku §12 ust.1 pkt.2 i §6 pkt.5 rozporządzenia Ministra
    Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 roku (Dz. U. nr 163 poz. 1349).
    Byłem w Sądzie zajrzeć do akt sprawy i strona pozwana reprezentowana przez
    Radcę Prawnego nie żądała żadnej konkretnej sumy, jedynie zwrot kosztów
    postępowania zażaleniowego według norm przepisanych. Wraz z postanowieniem
    SO nie otrzymałem żadnego pouczenia na temat drogi odwoławczej.

    Jako iż koszty wydały mi się zbyt wysokie zajrzałem do powyższego
    rozporządzenia i do cytowanych przez Sąd paragrafów. Wynika iż stawka
    minimalna w postępowaniu zażaleniowym przed SO wynosi 25% stawki
    minimalnej - nie mniej niż 60zł. Stawka minimalna za prowadzenie spraw z
    zakresu prawa pracy o uznanie wypowiedzenia umowy o pracę za
    ezskuteczne - 60zł. W związku z tym pozwany powinien otrzymać kwotę 60zł, a
    nie 450zł.

    Sąd zasugerował się wartością przedmiotu sporu (18 000zł) z czego stawka
    minimalna to 2400zł (§6 pkt. 5 rozporządzenia), z czego na podstawie §11
    ust.1 pkt.2 stawka minimalna w sprawie z zakresu wynagrodzenia za prace lub
    odszkodowania to 75% stawki obliczonej na podstawie §6 (czyli 1800zł) i w
    końcu 25% (§12 ust.2 pkt.1) za postępowanie zażaleniowe (czyli 450zł).
    Problem jednak w tym iż sprawa nie toczy się o wynagrodzenia za pracę ani o
    odszkodowanie, tylko o przywrócenie do pracy. Zatem moim zdaniem Sąd
    powinien zastosować stawkę minimalną 60zł (na podstawie §11 ust.1 pkt.1), a
    nie stawkę na podstawie wartości przedmiotu sporu.

    Uważam iż powyższe jest oczywistą pomyłką Sądu (chociaż mogę się mylić). W
    jaki sposób mogę zaskarżyć postanowienie Sądu Okręgowego II instancji? Czy
    będzie to zażalenie do Sądu Najwyższego (na podstawie art. 394 §1 pkt. 2 -
    czyli co do kosztów procesu, które nie były przedmiotem rozstrzygnięcia
    sądu pierwszej instancji); czy też będzie to skarga kasacyjna? Kto w tym
    przypadku poniesie koszty, jeżeli okaże się iż Sąd Okręgowy rzeczywiście
    popełnił błąd w sprawie zasądzenia kosztów?

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowalski

  • 2. Data: 2010-02-17 19:12:39
    Temat: Re: Sąd nieprawidłowo wyliczył koszty
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Leszek Kowalski pisze:

    > Uważam iż powyższe jest oczywistą pomyłką Sądu (chociaż mogę się mylić). W
    > jaki sposób mogę zaskarżyć postanowienie Sądu Okręgowego II instancji?

    Art. 394^1 §1 pkt 2 kpc.

    --
    @2009 Johnson

  • 3. Data: 2010-02-17 20:51:54
    Od: "Leszek Kowalski" <k...@o...pl>

    > Art. 394^1 §1 pkt 2 kpc.

    Tak też myślałem. Czy mogę sam wnieść zażalenie do SN, czy też muszę być
    reprezentowany przez adwokata? Rozumiem iż owe zażalenie należy wnieść za
    pośrednictwem Sądu Okręgowego w tygodniowym terminie. Jak mówi art. 395 §2 w
    związku z art. 394^1 §3 k.p.c. jest szansa iż Sąd Okręgowy sam uchyli wydane
    postanowienie w części przeze mnie zaskarżanej?

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowalski