  • 1. Data: 2007-07-24 10:52:14
    Temat: SM
    Od: "Krzyś" <n...@n...com>

    Witam

    Mam takie pytanie związane z prawem spółdzielczym

    Posiadam mieszkanie własnościowe zakupione za gotówkę od pewnej osoby
    fizycznej.

    Dzisiaj dowiedziałem się iż w naszej SM dwóch członków wygrało sprawę z SM
    dotyczącą podziału działek - chodzi o wydzielenie osobnych działek - jeden
    budynek - jedna działka.

    SM dokonała podziału w/g innych kryteriów. Otóż są bloki w kształcie litery
    L lub U

    więc SM podzieliła działki w ten sposób iż takie bloki posiadają wspólną
    działkę.

    Jak wcześniej wspominałem dwóch członków SM zaskarżyło tą uchwałę do sądu i
    wygrali.

    Teraz SM musi dokonać na nowo podziału działek, co wiąże się z dość wysokimi
    kosztami - około 100.000. Kosztami obciąża oczywiście członków SM dodając
    około 0,16 groszy za metr do opłat.

    Czy to jest zgodne z prawem ? Dlaczego ja skoro mam mieszkanie własnościowe
    mam partycypować w tych kosztach ?

    Czemu mnie to zastanawia? np.

    Kupuję samochód koloru zielonego. Po 10 latach ktoś skarży się do sądu, że
    zielne samochody są słabo widoczne na drogach w lesie. W związku z tym sąd
    nakazuje zakaz poruszania się pojazdów w kolorze zielonym. Przemalowuję swój
    samochód na czerwono i kosztami obciążam poprzedniego właściciela które 10
    lat temu sprzedał mi zielone auto ?

    To jakiś absurd. Skoro SM popełniła błąd podczas podziału działek (tak
    przecież orzekł sąd) to dlaczego ja mam ponosić skutki tego błędu ?

  • 2. Data: 2007-07-24 11:15:00
    Temat: Re: SM
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Krzyś napisał(a):

> [...]
    > około 0,16 groszy za metr do opłat.
    >
    > Czy to jest zgodne z prawem ? Dlaczego ja skoro mam mieszkanie własnościowe

    Z prostego powodu - spółdzielnia to też Ty.

    1. Spółdzielnia odpowiada za swoje zobowiązania całym majątkiem.
    2. Majątek spółdzielni jest prywatną własnością jej członków.

    M.

  • 3. Data: 2007-07-24 11:37:54
    Od: Circulus V. <b...@n...polbox.com>

    On Tue, 24 Jul 2007 13:15:00 +0200, Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>
    wrote:

    >Z prostego powodu - spółdzielnia to też Ty.
    >
    >1. Spółdzielnia odpowiada za swoje zobowiązania całym majątkiem.
    >2. Majątek spółdzielni jest prywatną własnością jej członków.

    Ale on nie jest członkiem spółdzielni! W każdym razie tego nie napisał.
    Załóżmy, że jedynie jest właścicielem tzw. spółdzielczego własnościowego
    prawa do lokalu mieszkalnego. Nadal musi płacić?

    --
    Pozdrawiam, Bogdan.

  • 4. Data: 2007-07-24 12:24:09
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Circulus V. napisał(a):

    > Ale on nie jest członkiem spółdzielni! W każdym razie tego nie napisał.
    > Załóżmy, że jedynie jest właścicielem tzw. spółdzielczego własnościowego
    > prawa do lokalu mieszkalnego. Nadal musi płacić?

    Cytuję "Kosztami obciąża oczywiście członków SM dodając około 0,16
    groszy za metr do opłat."

    Jeżeli nie jest członkiem, to pewnie nie musi.

    M.

  • 5. Data: 2007-07-25 05:19:56
    Od: "Krzyś" <n...@n...com>

    > Cytuję "Kosztami obciąża oczywiście członków SM dodając około 0,16 groszy
    > za metr do opłat."
    >
    > Jeżeli nie jest członkiem, to pewnie nie musi.

    Jestem członkiem SM
    nie zmienia to faktu iż nadal uważam to za naciągactwo.
    W statucie SM jest wprawdzie napisane że (cytuję z pamięci)
    członkowie SM ponoszą koszty związane ze stratami SM
    straty stratami ale błąd ewidentnie leży po stronie zarządu SM
    nie podoba mi się ponoszenie konsekwencji za czyjeś błędy wole odpowiadać za
    swoje.

  • 6. Data: 2007-07-25 12:27:02
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Krzyś" <n...@n...com> wrote in message

> [...]
    > straty stratami ale błąd ewidentnie leży po stronie zarządu SM
    > nie podoba mi się ponoszenie konsekwencji za czyjeś błędy wole odpowiadać

    Spółdzielnia to wy, a zarząd wybrany na walnym zgromadzeniu.
    Odwołać zarząd, a zapłacić i tak trzeba. To wasze pieniądze.
    Ewentualnie możecie pozwać ich do sądu, jak potraficie udowodnić, że
    działali celowo.

  • 7. Data: 2007-07-26 10:05:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Jul 2007, Krzyś wrote:

    > Jestem członkiem SM

    No to wtopiłeś, to są władze Twojej sp-ni, tak samo jak dajmy
    na to aktualny rząd (i wszystkie poprzednie) jest rządem Polski,
    czy ktoś głosował za czy przeciw.

    > nie zmienia to faktu iż nadal uważam to za naciągactwo.
    [...]
    > straty stratami ale błąd ewidentnie leży po stronie zarządu SM

    Ale to nie znaczy, że stratę "oddadzą".
    Patrz wyżej - podobieństwo z rządami.
    Któryś z kolejnych nadął dziurę budżetową tak, że "Gierkowska"
    przestała być czymś wielkim - i co z tego, skoro fizycznie jest niemożliwe
    żeby indywidualna osoba mogła ją zatkać?

    > nie podoba mi się ponoszenie konsekwencji za czyjeś błędy

    Odpowiedź jest brutalna: "było nie przystępować do TEJ spółdzielni"!
    Sam sobie spół(kę/dzielnię) wybrałeś...
    Co mają powiedzieć osoby, ktore zawiązały spółkę cywilną z kimś
    kto okazał się nierzetelny?

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-07-26 14:29:58
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Krzyś pisze:

    > Czy to jest zgodne z prawem ? Dlaczego ja skoro mam mieszkanie własnościowe
    > mam partycypować w tych kosztach ?

    Uściślijmy - jesteś właścicielem mieszkania czy masz spółdzielcze
    własnościowe prawo do lokalu ?

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio